Herta Müller gästar Dramaten
NOBELSAMTAL. När dramatiker som Elfriede Jelinek och Harold Pinter fick sina Nobelpris började naturligtvis teatrarna tävla om att sätta upp deras pjäser. En riktig scenbearbetning av något av Herta Müller får vi kanske vänta lite på?
Men Dramaten har i alla fall lyckats boka den tysk-rumänska författaren och poeten i samband med att hon kommer till Stockholm för att ta emot sitt Nobelpris, och satt skådespelarna Stina Ekblad, Jonas Karlsson och Irene Lindh på att läsa högt ur hennes verk. Inte fy skam ändå.
Huvudpunkten är annars att Müller diskuterar sitt författarskap med litteraturkritikern Monica Nagler på stora scenen. Evenemanget går av stapeln den 12 december och är ett samarbete mellan Dramaten, Goethe-Institutet, Rumänska kulturinstitutet och Müllers svenska förlag Wahlström och Widstrand.
Författarskådespelarna Karlsson och Nyqvist
MER HÖGLÄSNING. Redan i dagarna kan du njuta av högläsning med två skrivande stjärnor på nationalscenen. Under nya konceptet Dramaten & presenteras Michael Nyqvist den 15 november. Han ska samtala med journalisten Eva Beckman om sina erfarenheter av att vara adopterad, och läsa ur sin självbiografi När barnet lagt sig.
Och den 19 november är det dags för Müllertolkaren Jonas Karlsson. Stina Ekblad, Jonas Malmsjö och herr Karlsson själv läser ur den senares novellsamlingar Det andra målet och Den perfekte vännen.
Dramaten & ska stå för evenemang vid sidan själva kärnverksamheten. Det kan vara musik, föreläsningar och skådespelarsamtal. Efter årsskiftet är tanken att det ska vara i full gång.
Nytt pris till Backachef
KULTURSTIPENDIUM. Backa Teaters chef Mattias Andersson är en uppskattad kille – folk vallfärdar till Gangs of Gothenburg, kritiker delar ut priser och nu har han fått ett sprillans nytt stipendium från Vuxenskolan i Göteborg. Häromdagen blev Andersson därför 25 000 kronor rikare tack vare sin förmåga att inspirera och regissera, tolka klassiker för unga och bidra till att göra ung kultur begriplig för äldre.
Juryn konstaterar att Andersson därmed fullföljer den folkbildande ungdomsteatertradition som Eva Bergman etablerade under sina många år som Backas konstnärliga ledare.
Unga Klara återuppstår
VÄNFÖRENING. ”Visst återuppstår Unga Klara!”, skrev dramaturgen och dramatikern Erik Uddenberg i en kommentar till Nummers recension av Unga Klara-boken Nio pjäser för en tid sedan. Vi hade då konstaterat att barnteaterinstitutionen Unga Klara hade gått i graven efter många sina år som scen vid Stockholms stadsteater, att dess framtid fortfarande var oviss men att ”alla” gick väntade på en i det närmaste magisk revival.
Vilket alltså verkar vara vad som händer just nu. Med hjälp av opinionsbildande på Facebook och en nybildad stödförening är Unga Klara på god väg att iscensätta sin egen pånyttfödelse, genom att bilda ett nytt aktiebolag som ägs av nämnda vänförening. Den som vill hjälpa klickar här och blir kompis med gruppen.
Alhanko chef för ny skola
DANSSKOLA. Megakända hovdansösen Anneli Alhanko öppnar dansskola! Initiativet ingår i den kommande satsningen på att höja kvaliteten på svenska professionella dansarutbildningar, som kan kopplas till den offentliga utredningen Ta klass.
Skolan, som ska heta Base 23, vänder sig till barn mellan fyra och 18 år och får sitt säte i Stockholm. Med sig i båten får Alhanko namn som Karl Dyall och Hans Marklund – kompisar från förr och veteraner inom street respektive show.
Break a leg, säger Nummer! För visst ger det otur att önska scenmänniskor lycka till, också när de öppnar dansskolor?
Koreograferad kycklingsoppa
FESTIVAL. Chicken soup – visst är det ett smaskigt namn på en dans- och performancefestival? Den 13 till 15 november vankas varm soppa, dans, debatter och party för alla på Inkonst i Malmö, anordnat av Rörelsen.
Bland de inbjudna detta år märks koreograferna Emma Ribbing, Annou Nilsson och Marito Olsson-Forsberg.
Genus ständigt på scenkonsttapeten
JÄMSTÄLLDHET. Diskursen om scenkonst och genus som pågått under hela 2000-talet verkar ge resultat. Senast i förra veckan kunde Nummer konstatera att antalet kvinnor på teaterchefsposter för första gången är fler än antalet män.
En läsare undrade om man även försöker fixa jämställdheten när den slår över åt andra hållet, alltså fler kvinnor. Ett exempel är att Delegationen för jämställdhet i högskolan har delat ut 1,8 miljoner till Danshögskolan som ska genomföra ett projekt i syfte att balansera könsfördelningen bland olika lärarkategorier. Idag är strukturen på Danshögskolan den motsatta i förhållandet till de flesta konstnärliga högskolorna i Sverige. Där innehas de högre lärarjobben och chefstjänsterna oftast av män, medan kvinnodominansen är stor på Danshögskolan. Danshögskolans arbete med att korrigera den ojämna könsstrukturen ska genomföras i samarbete med flera andra konstnärliga högskolor.
Och apropå jämställdhet inleds snart ett projekt på Göteborgs universitet och Högskolan för scen och musik där institutionen för musik- och musikdramatiska utbildningar har fått 2 miljoner av ovan nämnda delegation för att synliggöra traditioner och maktstrukturer som påverkar medarbetare och studenter. Om man är nyfiken på vilka konkreta resultat det projektet kan ge, kan man ta sig till Artisten i Göteborg den 20 november. Då presenteras en utvärdering av slutrapporten från de jämställdhetsprojekt som genomförts på landets skådespelar- och mimutbildningar.
Unga förmågor blir sedda
UNGA DRAMATIKER. Jag borde få något slags pris är den sköna titeln på Sanna Sundqvists monolog med text av Elin Brogan. Den 16 november sätts den upp på Dramalabbet i Stockholm. Därmed inleder Dramalabbet ett samarbete med Riksteatern i syfte att lyfta fram nya scenkonstförmågor.
Jag borde få något slags pris handlar passande nog om att bli sedd och få vad man förtjänar.
Teaterbiennaljuryn i utsedd
TEATERBIENNALEN. Nu är juryn för 2011 års teaterbiennal i Gävle utsedd. De teaterkritiker som ska välja ut de bästa föreställningarna från spelåren 2009 och 2010 är Lis Hellström Sveningson (Göteborgs-Posten), Maria Edström (Sveriges Radio), Karin Helander (Svenska Dagbladet), Rikard Loman (Dagens Nyheter), Johan Hilton (Expressen), Lars Ring (Svenska Dagbladet) och Maina Arvas (Nummer).
Nummertummen upp …
… ger vi med skröckblandad förtjusning till Teatercentrum Norr som arrangerar en utbildning i sjukhusclownkonst. Åtta skådespelare, dansare och artister får chansen att vidareutbilda sig i konsten att skapa magi för sjuka barn. Även om vissa på Nummerredaktionen har clownskräck inser vi att det är bra att clownstudenterna breddar sin kompetens och får respons av en hängiven publik.
Nummertummen ner …
… gör vi för att scenversionen av Mig äger ingen läggs ner, trots att folk gått man ur huse för att se dramatiseringen av Åsa Linderborgs bok om sin pappa härdarmästaren. Nu får lokalerna stå tomma hela våren istället för härbärgera den nya publik som äntligen har hittat till teatern. Hallå, vänd på några stenar till! Ring kommunen, kungen och kulturrådet!