Amerikanskt kriscenter för konstnärer
BOTEMEDEL. Om en vecka offentliggörs resultatet av den omdiskuterade, statliga Kulturutredningen i Sverige. Från teaterbranschens sida har man målat upp farhågor om ett framtida teaterliv i kris. Och kriser – särskilt ekonomiska sådana – har på senare år drabbat många av landets teatrar. Därför är det uppmuntrande att läsa om folk som inte bara sitter och krisgnäller, utan faktiskt anstränger sig för att reda upp dylika kriser. Bloggen Kulturekonomi upplyser oss denna vecka om att Kennedy Center of the Performing Arts i Washington, USA, startat ett nätbaserat kriscenter för kulturorganisationer som drabbats av den ekonomiska krisen i USA.
– Jag är orolig för tillståndet i konstens mångfald i detta land, säger Michael Kaiser, ledare för Kennedy Center, i en kommentar på kriscentrets hemsida om bakgrunden till satsningen.
Kriscentret, som man hittar på adressen www.artsincrisis.org, fungerar så att den drabbade får mejla in och beskriva sitt problem, därefter samarbetar man fram en anpassad lösning. Exempelvis kan man få hjälp att matchas mot en person eller organisation i sin hemstad som kan erbjuda en konkret lösning på bekymret.
Nummer väntar med illa dold otålighet på att en svensk motsvarighet ska lanseras.
Maria Callas juveler på Stockholmsbesök
UTSTÄLLNING. En helt annan ekonomisk verklighet kan man drömma sig bort i på Kungliga Operan i Stockholm från och med tisdag 11 februari. Då öppnar den turnerande utställningen Maria Callas & Swarovski: Jewels on Stage, och visar upp scenjuveler som burits av operadivan Maria Callas (1923-1977). Sångerskan, som bar smeknamnet La Divina (Den gudomliga), var särskilt förknippad med sina gnistrande smycken och kollektionen som visas innehåller hantverk från Marangonis berömda Milanoateljé.
Lenny lämnar ledningen
CHEFSBYTEN. Nummers nyligen publicerade ledarskapslista, som håller koll på vilka som är teaterchefer i Sverige, måste ideligen uppdateras. Idag kom nyheten att Malin Axelsson blir ny konstnärlig ledare för Ung scen/öst och i veckan fick vi veta att vd:n för hela Östgötateatern, Lenny Carlsson, efter elva år väljer att lämna sin post till sommaren. Teaterns konstnärlige ledare Johan Celander kommer att träda in som tillförordnad vd under ett år.
– Det är en temporär lösning, säger Carlsson till Corren.se. Styrelsen ansåg inte att det var lämpligt att rekrytera ny vd externt just nu, efter uppsägningarna i höstas.
Under hösten 2008 tvingades Östgötateatern säga upp tio medarbetare av ekonomiska skäl.
Lenny Carlsson övergår till ett liv som pensionär när han lämnar Östgötateatern.
Cullbergpremiär med cirkelkomposition
TUNG SCENKONST. I helgen har Cullbergbaletten världspremiär på Position of elsewhere, Johan Ingers nya verk som också blir hans avskedsföreställning från Cullbergbaletten och har ett inneboende avsked inkoreograferat.
Scenografen och ljussättaren Jens Sethzman slår i denna föreställning på stora trumman med en mycket avancerad scenkonstruktion, bestående av sex aluminiumringar upphängda i vajrar och som sammanlagt rymmer 354 lampor med en kapacitet om 17.700 watt. Konstruktionen uppges väga cirka ett ton och dessa ringar, den största med en diameter på fem meter, kommer att röra sig och tilta åt olika håll under föreställningen med hjälp av fjärrstyrning.
– Det är en anspråksfull konstruktion, säger Jens Sethzman om sitt bygge som är ljusdesign och scenografi i ett och kan betraktas som ett självständigt konstverk.
Enligt Sethzman kan det finnas en viss risk för att scenbilden härmed blir dominant på bekostnad av dansen, men en källa som tjuvkikat på scenografin i förväg berättar för Nummer att det i alla fall ”ser riktigt coolt ut”. Hur det fungerar praktiskt får vi andra veta tidigast på lördag 7 februari, då Position of elsewhere har premiär på Dansens hus i Stockholm.
Johan Inger lämnade uppdraget som konstnärlig ledare för Cullbergbaletten i somras och är från och med säsongen 2009/2010 associate choreographer vid Nederlands Dans Theater, vilket Nummer rapporterat om tidigare.
Mats Ek söker giraff
TEATER. En annan som lämnat Cullbergbaletten bakom sig är som bekant Mats Ek. Han har frilansat som regissör och koreograf på många olika scener, men det var 16 år sedan han gjorde en uppsättning på Stockholms stadsteater (närmare bestämt Dans med nästan, 1993). I höst är han tillbaka och sätter då upp Hållplats av tyske dramatikern Roland Schimmelpfennig.
Just nu pågår rollbesättning och bland annat söker man en kvinnlig skådespelare som är minst 185 centimeter lång till rollen Giraffen. En audition ska hjälpa till att frambringa denna.
Premiären äger rum på Stockholms stadsteaters lilla scen i november.
Teaterförbundet kritiskt mot framtvingat företagande
ARBETSMARKNAD. Många scenkonstnärer får arbete tack vare Stockholms läns landstings satsning Kultur i vården. Att landstinget nu kräver av dem som medverkar i dessa projekt att de ska ha registrerade firmor och F-skattsedel försvårar möjligheterna att jobba med Kultur i Vården för dem som av olika anledningar inte vill eller kan starta egen näringsverksamhet. Och tidigare har det räckt med en vanlig a-skattsedel.
– Inom kulturområdet har länge talats om ”den ofrivillige företagaren”. Det vore trist om Stockholms Läns Landsting nu skulle gå i bräschen för utvecklingen mot ”den framtvingade företagaren”, säger Anna Carlson, ordförande i Teaterförbundet, i ett pressmeddelande samt i ett brev till kulturnämnden. Det är en sak är att medlemmarna själva väljer att arbeta som egenföretagare. En annan sak att tvingas till detta, menar Carlson.
Mycket nytt åt Weimarpubliken
FULLT UPP. Teatr Weimars konstnärlige ledare Jörgen Dahlqvist har fullt skägg just nu. Sedan årsskiftet är han prefekt på Teaterhögskolan i Malmö och inom loppet av en vecka har han premiär för två nya pjäser. Först Stairway to heaven av Led Zeppelin av Jörgen Dahlqvist (sic!) på fredag 6 februari, hemma på Teatr Weimar i Malmö. Fyra dagar senare kan man se Fredrik Gunnarsson framföra nyskrivna Neo, det liberala samhällsmagasinet av Jörgen Dahlqvist (sic!) av Jörgen Dahlqvist på Studion, Malmö stadsteater. Den första premiären beskrivs som en existentiell thriller, den andra som ett porträtt av en man som försöker leva ut Fredrik Reinfeldts politik. Vi har även fått veta att Britney is dead. Hail Britney av Jörgen Dahlqvist kommer att ha nypremiär på Teatr Weimar i april, samt åka ut på turné.
Läs mer på Teatr Weimars webbplats.
James Bonds ledmotiv blir musikal
ODÖDLIGT. Gentlemannahjälten James Bond är föremål för tolkning när avgångsklassen på musikalutbildningen vid Balettakademien i Göteborg sätter upp Skakad och störd – Secret lives of a secret agent. Musikalen tar sig an de odödliga titellåtarna från samtliga James Bond-filmer för att leverera ”underhållning på liv och död” med halsbrytande dans på programmet.
För manus och regi svarar Rikard Bergqvist, koreografin görs av Gunilla Ohlsson och Rebecca Evanne och premiären äger rum den 20 februari på Teater Thalia i Göteborg.
Kung Lear-hysteri i Hollywood
FILM. Det är med stor förtjusning vi denna vecka tar del av nyheten att skådespelaren Al Pacino, enligt tidningen Variety, kontrakterats att göra en ny Shakespearetolkning på film, efter insatsen med Köpmannen i Venedig 2004. Nu liksom då regisserar Michael Radford och rollfiguren vi denna gång kommer att få se Pacino tolka är ingen mindre än kung Lear!
Men – samtidigt pågår en annan Hollywoodfilmatisering av Shakespeares Kung Lear med Anthony Hopkins i huvudrollen och med Keira Knightley, Naomi Watts och Gwyneth Paltrow som Lears döttrar Cordelia, Goneril och Reagan, i regi av Joshua Michael Stern. Lite skojigt med maktkamp om glansen från kung Lears krona tycker vi på Nummer, men med tanke på hur mycket pengar man brukar plöja ner i Hollywoodfilmer undrar vi om det inte fanns någon annan teaterpjäs man kunde fått se Pacino tolka.
Fabriken i Gävle läggs ner
FLYTT. Ett avskedsbrev har vi också fått denna vecka. Det är jonglören och cirkusdirektören Johan Wellton, känd från tv:s Talang 2008 och från föreställningen Varieté Royale, som låter meddela att han nu stänger sitt teaterhus Fabriken i Gävle, för att istället basera sig i Stockholm.
– Det har varit en strapatsrik och snärjig, men ändå fantastisk, lärorik och kul resa att bygga upp en teater från noll och inget. Över 10 000 entusiastiska besökare och en mängd oförglömliga möten har gjort resan värd varenda droppe svett. Tack till alla er som kom och upplevde Fabriken, skriver Wellton i sitt brev.
Framöver kommer Wellton, som vann Årets bästa föreställning – Publikens pris i Nummers omröstning om 2008 års bästa föreställningar tillsammans med sin ensemble i Varieté Royale, att framförallt befinna sig på turné. I februari styr han kosan mot Fiji, Nya Zeeland och Karibien.