I handlingens centrum står kvinnan som hjälpte folket genom att ta strid mot aristokraterna. För många argentinare blev hon frälsare och helgon. Men hennes liv får ett abrupt slut. Endast 33 år gammal dog hon i cancer.
– Det är ett fantastiskt levnadsöde, en verklig askungesaga. Inget talade för henne från början, men med en järnvilja tog hon sig upp och blev presidenthustru. Men vem var Evita egentligen – hora eller helgon, frågar sig regissören Ola Hörling.
Med 40 amatörer i ensemblen gör TonTeatern sin egen version. Uppsättningen har arenateaterns form, där åskådarna sitter längs väggarna runt scenen. Till skillnad från många andra musikaler så är Evita helt utan dialog och teaterns scenografi är minimalistisk.
Allt sker för en öppen ridå.
Nummer tog med sig fyra tjejer i lagom ”Evita-ålder” och lät dem tycka till om föreställningen.
Anna-Carin Mårtensson, 29 år
Bor: Malmö
Sysselsättning: Röda Korset-konsulent i Malmö. Har precis kommit hem från tre månader i Chile.
Betyg på föreställningen(1-5): 3
Vad tyckte du?
– För att vara amatörer så tyckte jag att de sjöng bra. Evita var den stora behållningen, med både en bra sångröst och utstrålning. Men annars var den si sådär. Handlingen var för otydlig. Berättarens röst kom bort ibland. Den hade behövts.
Har du sett Evita tidigare?
– Bara på bio med Madonna i huvudrollen. Handlingen är densamma, men här utspelar sig historien i Buenos Aires. De har ju helt andra möjligheter på film, men i musikalen fattade man inte alls var de befann sig någonstans. Scenografin var lite torftig och det hade därför behövts mer förklaringar. Kläderna däremot var väldigt bra.
Vad tyckte du om arenaformen?
– Jättebra! Skådespelarna var duktiga på att vända sig mot alla håll. Som publik känner man sig delaktig och det gör det lättare att komma in i pjäsen.
Är det en historia som känns relevant idag?
– Ja, Evita är ett intressant livsöde – flickan från folket som genom att använda alla medel tar sig upp till toppen. Hon är en förebild inte genom sättet hon kom till makten på, men genom det hon gjorde av sin makt.
Blev du berörd?
– Det var underhållande, men jag blev inte emotionellt berörd.
Skulle du rekommendera andra att se den?
– Ja, jag skulle ta med min farmor och hennes syster, för jag vet att de känner till historien om Evita Peron.
Francisca Hödar, 32 år
Bor: Född i Chile, men bor numera i Lund
Sysselsättning: Mamma på heltid
Betyg på föreställningen (1-5): 2
Vad tyckte du?
– Det var spännande för jag har aldrig sett en musikal tidigare, annat än på tv. Men jag skulle gärna ha haft någon slags dialog så att det fanns en klarare röd tråd. Musiken överröstade många gånger sången. Evita, däremot, var verkligen duktig och fångade min uppmärksamhet, både rösten och agerandet. Hur hon förvandlades från en vanlig tjej till Evita Peron.
Finns det en Evita-kult i dagens Argentina?
– Det finns en kluvenhet till Evita i Argentina. Det var inte alla som gillade henne. Men ”peronismen” är fortfarande stark på sina ställen.
Vad tyckte du om arenaformen?
– Sådär. Det är positivt att skådespelarna får spelrum, men jag tycker att det är bättre när publiken sitter åt ett håll och ser samma sak.
Vad tyckte du om scenografin och kläderna?
– Kändes lite fattigt, men man får ju tänka att de är en amatörteater med mindre resurser. Det framgick inte klart var de var. När de skulle skapa en ny miljö gjordes det ofta genom att dra in ett bord och samma klänningar gick runt i olika scener.
Hur funkade berättaren?
– Hans roll var lite otydlig. Jag fick hela tiden gå till programmet för att kunna hänga med. Han hade kunnat gå till sidan och avlagt en kort lägesrapport om vad de nu befann sig. Det var för luddigt för att bli berörd.
Är det en historia som har relevans idag?
– Jag funderade faktiskt på det; varför har de valt Evita? Vad har berättelsen om hennes liv att säga andra än Argentinarna själva? Om de hade fokuserat mer på romansen mellan henne och Peron och vad hon faktiskt åstadkom hade det varit annorlunda.
Skulle du rekommendera den till någon annan?
– Nej, det skulle jag inte. Men mitt eget intresse för musikaler har växt. Jag har blivit nyfiken på vad det är som lockar så många människor.
Gilla Jönsson, 29 år
Bor: Malmö
Sysselsättning: Sjuksköterska
Betyg på föreställningen(1-5): 3,5
Vad tyckte du?
– Det var en annorlunda uppsättning. Att man som publik satt runt om scenen gjorde att distansen till skådespelarna minskade. Men jag tyckte nog att musiken tog överhand och att rösterna försvann förutom i de lugna partierna. Samtidigt så var det en väldig entusiasm på scen, det kändes att de tyckte att det var kul.
Vad det något som förvånade dig i föreställningen?
– Eftersom jag aldrig sett Evita tidigare så blev jag förvånad över musiken. Jag hade en helt annan förställning om hur den skulle vara. Men jag gillade att det var sång utan dialog och att berättaren förde historien vidare. Det krävdes dock att man läst programmet innan för att hänga med.
Var den någon som lyste extra starkt på scen?
– Evita var väldigt duktig och så tyckte jag mycket om Peron. Han hade vacker röst och spelade sin roll väl.
Blev du berörd?
– Inte av själva framförandet, men jag fick funderingar om Evita som kvinna. Hon var ju otroligt stark och modig som kämpade för det hon trodde på. Men hennes vägar dit kanske inte var de bästa.
Vad tyckte du om scenografin och kläderna?
– Bra. Det var roligt med de tilltalande 40-tals klänningarna. Scenografin var väldigt enkel, men det behövdes inte mer. Det var kul att de kunde utnyttja balkongen.
Skulle du rekommendera andra att se den?
– Jag skulle rekommendera den till dem som är musikalintresserade. Själv skulle jag ta med min kompis Mattias som själv har hållit på med amatörteater.
Sophie Hydén, 29 år
Bor: Lund
Sysselsättning: Doktorand på Imer vid Malmö Högskola
Betyg på föreställningen(1-5): 2,5
Vad tyckte du?
– De sjöng väldigt bra, men jag blev inte speciellt berörd. Jag har aldrig sett den tidigare, så det var svårt att följa med i handlingen. Jag fick läsa i programmet under tiden. Ibland var det också svårt att höra vad de sjöng. Men det tog sig i andra akten som hade betydligt mer flyt. Med hjälp av peruken och kläderna växte karaktären Evita.
Fanns det något eller någon du fastnade speciellt för?
– Jag tycker Evita själv var bra och att de i slutet av andra akten kom in och sjöng med facklor. Det var väldigt effektfullt.
Vad tyckte du om arenaformen?
– Det gillade jag verkligen! Det blir inte lika stelt utan känns naturligt och ger mer dynamik.
Var det något i musikalen som förvånade dig?
– Jag var inte inställd på att det bara var sånger rakt igenom. Det blev lite påfrestande. Sedan tyckte jag att det var förvånande att det var så ”rockigt” och att det inte fanns någon Argentinakänsla i musiken.
Är det en historia som har relevans idag?
– Ja, det tycker jag. Man kan fundera mycket kring hennes livsöde.
Skulle du rekommendera andra att se den?
– Nej, det skulle jag nog inte.