Nyheter [2006-03-13]

Nu hånglar teatern med filmen igen

TREND. Nummer håller gärna ögonen på de sammanhang där film och scenkonst interagerar. För ett par år sedan rapporterade vi t ex om den inte alltid så lyckade trenden att sätta upp framgångsrika filmer på teaterscenen (Länk till artikeln »). Nu tycks ordningen än en gång ha kastats om.

Vårens filmutbud bjuder på påfallande många filmer där teatern intagit filmduken. Suzanne Osten gör långfilmscomeback med Wellkåmm to Verona (som får offentlig biopremiär 7 april). Även om hon mest sysslat med teaterregi de senaste åren har hon använt sig en hel del av film på scen (Länk till tidigare artikel om detta »). Filmen utspelas på ett hälsohem för 60-plussare där strokedrabbade Walter förälskar sig i Virginia. För att imponera på henne sätter han upp Romeo & Julia med de gamla hälsohemsgästerna i rollerna. Romeo & Julia återkommer i Jasenko Selimovics kommande filmatisering av sin egen pjäs, Romeo och Julia i Sarajevo som var hans stora genombrott på Göteborgs Stadsteater.
   Nummer har tidigare rapporterat om filmen Rollen – om roller och identitet av bland andra Erland Josephson som är under inspelning (Länk till artikeln »). En annan film med tydlig teateranknytning är danska Strings där alla filmens roller spelas av marionettdockor.
   Även på andra sidan Atlanten görs teater till film, men här handlar det om betydligt större produktioner. Broadwaylångköraren Rent regisseras av Chris Columbus, mannen bakom bland andra Harry Potterfilmerna och beräknas bli en lika stor kioskvältare som film. I mitten av mars har The producers premiär som också den gjort succé på Broadway. Originalet är dock Mel Brooks film från 1968 som i Sverige gick under namnet Det våras för Hitler. Filmen handlar i sin tur om en misslyckad teaterproducent.
   Miranda July har både regisserat och spelar huvudrollen i Me and you and everyone we know som hade premiär tidigare i år. Den handlar om en kontaktsökande performanceartist som använder sig av sina artistiska visioner för att närma sig den eller det hon vill ha. Även på dansens område har filmen fått ett uppsving. Under de nyligen avslutade Filmfrossardagar på Dansens hus i Stockholm visades både svenska och internationella prisade dansfilmer.
    På Nummer gillar vi förstås när scenkonsten hittar ny publik och nya uttryck.

Anna Håkansson

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare