Fördjupning [2006-01-03]

Nummers favoriter 2005!

ÅRETS BÄSTA. Nummers redaktion har sett de flesta föreställningar spelade i Sverige 2005. Här kommer redaktörens och våra frilansares favoritföreställningar, från Hallands till Norrbottens län. Bara Skåne undantaget detta år då vår frilans på plats är på väg att föda barn i juletider.       Tycker du att vi är helt fel ute, rösta på din egen favorit. - se här.

Malin Palmqvist (Norr- och Västerbottens, Jämtlands län)
Föreställning: Som sommar av Maria Westin
Regi: Maria Westin
Spelplats: Profilteatern
Produktionsfakta: Se teaterns hemsida
Motivering:
För ett konsekvent val av det innersta flickrummets perspektiv, fint tecknade porträtt och visuellt kittlande scenografi. Otäck, riktig och på allvar om stor problematik utan att gå ner sig i vare sig hopplöshet och misär. Skratt blandas med brännande tårar. För att den skaver i hjärtat.

Astrid Claeson (Upplands län)
Föreställning: Dödsdansen av August Strindberg
Regi: Eva Dahlman
Spelplats: Upsala Stadsteater, lilla scenen
Produktionsfakta: Se teaterns hemsida
Motivering:
Efter en teatersäsong präglad av politisk korrekthet och ljumma föreställningar dansade döden fram i vådlig fart på Upsala stadsteater med en ensemble som satte Strindberg på plats. Eva Dahlman har sagt att Dödsdansen är den bästa pjäsen om kärlek, hat, livet och döden – helt enkelt om hur man ska leva. Jo jo – det levererade hon och ensemblen.

Kristjan Saag (Blekinge, Kronoberg, Kalmar och Jönköpings län)
Föreställning: Älgaslag av Gertrud Larsson
Regi: Michaela Granberg
Spelplats:Regionteatern Blekinge Kronoberg
Produktionsfakta: Se teaterns hemsida
Motivering: Att se älgjaktens manliga ritualer gestaltas av kvinnliga skådespelare var underbart förvirrande och förlösande. Ur cross-dressingkomedins stiliserade yvighet växte också ett djupare drama fram, om ansvar och mänsklig värdighet.

Lena Andrén (dans och opera, Stockholms län)
Föreställning: Zoroastre av Jean-Philippe Rameau
Regi: Pierre Audi
Spelplats: Drottningholmsteatern
Produktionsfakta: Se teaterns hemsida
Motivering: Inramad av Patrick Kinmonths sparsmakat sensuella kostym och scenografi med dräkter i tidigt sjuttonhundratalssnitt i en nutida minimalistisk färgsättning i svart eller vitt, är operan Zoroastre ett ovanligt vackert scenkonstverk. Framför allt är det ett lysande exempel på en samtida operaregi som förmår integrera koreografin – och dansaren – i föreställningens dramatiska skeende.

Anna Håkansson och Johan Hilton (Västra Götaland, Värmland och Hallands län)
Föreställning: Den goda människan från Sezuan av Bertol Brecht
Regi: Rolf Sossna
Spelplats: Masthuggsteatern
Produktionsfakta: Se teaterns hemsida
Motivering:
Masthuggsteaterns nära fyra timmar långa Den goda människan i Sezuan var i alla avseenden en helgjuten föreställning. Sällan har vi sett Brecht spelas med sådan lekfullhet, spelglädje och lätthet. Rolf Sossna stod för en stringent regi som varken vek för lite hederlig didaktik eller en rejäl skopa Brechtiansk fläskighet. Underhållande och angeläget. Så ska Brecht göras.

Karin Kämsby (Västernorrlands län)
Föreställning: Fadren av August Strindberg
Regi: Paul Chevallerau
Spelplats: Teater Äsch!
Produktionsfakta: Se teaterns hemsida
Teater Äsch! överraskar med en med en välspelad, brinnande angelägen uppsättning av Strindbergs Fadren. Laura och Ryttmästaren krigar som vanligt men deras dotter är föreställningens centralgestalten och det stora offret i föräldrarnas konflikt. Någon som känner igen sig?

Anna Hedelius (Stockholm, Södermanland, Västmanland, Örebro och Kalmar län)
Föreställning: Mariamne av Pär Lagerkvist
Regi: Andreas Boonstra
Spelplats: Moment:Teater
Produktionsfakta: Se teaterns hemsida
För en roligt röjig och rivande rockig föreställning, som med respekt men mot alla normer slänger Pär Lagerkvists historiska roman om kärlek och ondska rakt in i 2000-talet.


Var är alla? på Riksteatern (Foto: Anna Ulfstrand)

Ylva Lagercrantz (nummers chefredaktör)
Föreställning: Var är alla av? av Mirja Unge
Regi: Jenny Andreasson
Spelplats: Riksteatern på turné i hela landet.
Produktionsfakta: Se teaterns hemsida
Motivering:
Med sin dramatikerdebut om skuld och lojalitet efter en våldtäkt, placerar sig författaren Mirja Unge omedelbart bland de osagda replikernas mästare.
   Högaktuellt, angeläget och drabbande välspelat av Maria Sundbom och Julia Högberg i en klaustrofobisk pjäs, mentalt såväl som scenografiskt . Sistnämnda i form av en kvadratisk kub.

Nummer.se

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare