Många rörelsebaserade konstnärer har återvänt till Norrbotten, andra har flyttat till länet utan att ha någon koppling dit. Syftet med Danspool i Nord är att de ska kunna leva på sin konst och därmed vilja bo kvar i länet.
Det var efter en satsning på dans under Noliamässan som idén till Danspool i Nord började gro. Många företag hörde av sig och ville ha dans i samband med kundevent. En fristående marknadsekonom fick göra en undersökning.
– Förvånansvärt många av företagen i Norrbotten och norra Västerbotten var intresserade av att köpa in dans, säger Maria Rydén.
Verken som skapas är för såväl utomhusmiljöns olika årstider som inomhusmiljö, men även platsspecifika verk, något som Maria Rydén jämför med en bildkonstnär som gör en utsmyckning. Tanken är också att de verk som skapas ska spelas på scener i storstäderna.
Projektet löper över tre år och finansieras av EU, Piteå kommun, Norrbottens läns landsting och Framtidens kultur med dryga 12 miljoner.
Danskonstnärerna är garanterade anställning minst två månader om året för att skapa dansverk. En producent och en informatör/säljare är kopplade till projektet. När verken sedan säljs in går ersättningen till upphovsmännen och de medverkande. Danskonstnärerna får också 15 dagars kompetensutveckling per år med konstnärlig inriktning och affärsinriktning.
Parallellt med Danspool i Nord löper ett annat EU-projekt hos Dans i Nord, Arctic Dance Circle, där dansproducenter och festivaler i norra Sverige, Finland och Norge ingår. Audition för Arctic Dance Circles första produktion i koreografi av Jyrki Karttunen äger rum i januari. Även det projektet har en budget på drygt 12 miljoner kronor.
Fakta
Antagna danskonstnärer till Danspool i Nord är Emil Alm, Erika Pekula Pettersson, Isabell Dahlin, Jenny Abdelkader, Johannes Blomqvist, Lenitha Hedqwist, Lisa Hennix, Lisen Ellard, Marie Wårell Öhman, Patrik Häggström, Sofia Breimo, Sofie Lahti Segerlund, Titta Court, Yessiqa Lövbrand.