Jörgen Dahlqvist bubblar av idéer och visioner när Nummer ringer upp honom i ett Malmö lagom stort ”för att kontaktvägarna ska uppstå vid sidan om”. Hösten 2010 startar en ny mastersutbildning med inriktning på skådespeleri, regi eller dramatiskt författande. Utgångspunkten är nutida strömningar och europeisk teatertradition.
Utbildningen har 8–10 platser, hur fördelningen mellan inriktningarna ser ut beror på vilka som söker men den övervägande delen av platserna kommer att vara vikt för skådespelare.
– Vi vet inte vilka som söker, det kan vara de som har 20 års erfarenhet av yrket eller de som precis gått ut tredje året här, det kan bli en jättespännande krock av det, säger Jörgen Dahlqvist.
Studenterna ska jobba i mindre grupperingar med handledning från skolans sida. Det finns möjlighet att gå in djupt i det konstnärliga arbetet och skärskåda det till exempel med föreställningsanalys eller genusmedveten gestaltning.
En baktanke är att skapa konstellationer som kan leva vidare:
– Det behöver inte vara en fri grupp, det kan vara ett kollektiv som driver en konstnärlig fråga eller en särskild estetik och kanske blir inplockade på en befintlig teater.
Exemplen på grupper med ursprung helt eller delvis på Teaterhögskolan i Malmö är flera:
– Tribunalen och Darling Desperados är två exempel. Teater Terrier, som sedan blev Institutet, är sprungna ur en teaterklass egna projekt – det är en av förebilderna för hur vi tänkt utbildningens inriktning. InSite, Foratt, Farozonen och Weimar är andra exempel på grupper som före detta studenter är med och driver.
I Stockholm pågår sammanslagningen av Teaterhögskolan och Dramatiska institutet som bäst. En kommitté har nyligen tillsatts för att arbeta med det som ska bli ”superskolan” Stockholms Dramatiska Högskola.
Jörgen Dahlqvist menar att det ligger i tiden – både utvecklingen med samarbeten mellan olika yrkesutbildningar och att konstnärliga kollektiv och grupper driver scenkonsten framåt utanför institutionerna och tidvis kan gå in i dem:
– Till exempel blir Teatr Weimar inplockade på institutioner men finns ändå kvar som en fri grupp. Det är en utveckling jag tror att vi kommer att se mycket mer av.
En annan nyhet är utbildningen Teaterns teori och praktik där Teaterhögskolan samarbetar med teatervetenskapen vid Språk- och litteraturcentrum i Lund. Förhoppningen är att den utbildningen ska kunna följa masterutbildningens undervisning i olika moment. Jörgen Dahlqvist är själv ett exempel på en teatervetare som arbetar praktiskt med teater.
Vad tänker ni att utbildningen ska leda till för yrken?
– Det enkla svaret är ju dramaturger och kritiker. Men vi hoppas på att en helt ny yrkeskategori ska uppstå som kan leda till att man driver praktiska projekt som är teoretiskt knutna. Det vore också roligt om det skapades en kultur där det fanns utrymme för att skriva längre essäer som kan utveckla scenkonsten. Tidskriften Visslingar & Rop är ju ett sånt exempel, som fungerat som en tankesmedja för vad samtida scenkonst kan vara.
I maj öppnar också (efter 6-8 års fördröjning) Inter Arts Center i Mazettihuset i Malmö. IAC är ett samarbete mellan musik-, konst och teaterhögskolorna i Malmö och en experimentyta för konstartsöverskridande, kulturbyråkratiskt svårkategoriserade projekt för forskare, doktorander, lärare, studenter men även konstnärer utifrån.
– Får vi det att funka som det är tänkt blir det oerhört spännande, säger Jörgen Dahlqvist.