– Vi tyckte att det saknades en scen där manusförfattare får testa sina texter inför publik tillsammans med skådespelare i Malmö. Det är häftigt som dramatiker att få se ordet bli kött, säger Jörgen Dahlqvist.
Gruppen vill framför allt satsa på nyskrivna texter och på pjäsen som inte ryms på den vanliga repertoaren idag. Eller kort och gott, som de själva uttrycker det: ”sådant som vi gillar”.
Att svettas för att försöka locka de teaterovana till föreställningarna är inget för Teatr Weimar. På den punkten är skådespelaren Viktor Björnberg stenhård.
– Jag är så trött på all ansträngd marknadsföring från teatrarna för att få ”Kalle från Bredäng” att komma till teatern. Låt Kalle slippa. Istället för en massa marknadsförning tror jag på äkta engagemang och upplevelse – att det kommer från hjärtat, säger han.
Malmö kommun har gått in med en liten del pengar i höst och gruppen hoppas på mer stöd till våren.
Kvinnomisshandel på agendan
Att de inte väjer för tunga ämnen märker man snart. Texterna i readingserien går under titeln När någon mister ett barn och Jörgen Dahlqvists pjäs En uppmaning till martyriet handlar om kvinnomisshandel. Det är Viktor Björnberg som framför monologen.
– En ung, djupt religiös, man har misshandlat sin fru. I pjäsen får man följa hans resonemang och tankar.
– Gud – Jesus – mannen – kvinnan. Så ser kristendomens hierarki ut. Den lever vi efter idag, även om vi inte alltid tänker på det, säger Viktor Björnberg.
Jörgen Dahlqvist håller med.
– Vi kommer med ett påstående. Målet är att publiken ska börja fundera och ifrågasätta.