Svensk stjärna söks till West End-musikal i ny tv-satsningHannah Waddingham har hittills spelat The Lady of the Lake i London. Nu söker producenterna en svensk arvtagare till rollen - genom en dokusåpa i TV3.
Fördjupning [2007-09-13]

Svensk stjärna söks till West End-musikal i ny tv-satsning

En dokusåpa i kabel-TV söker bland svenska artister efter den kvinnliga huvudrollsinnehavaren till en Londonmusikal. Och inte vilken musikal som helst utan Monty Python-gängets Spamalot. Det låter som ett av den brittiska komikergruppens egna skämt. Men pressmeddelandet från Laughalot Productions Ltd, musikalens producenter, var definitivt allvarligt menat.

Planerna, som avslöjades i somras, går ut på att man i bästa Idol-stil kommer att hålla öppna auditions i Malmö, Göteborg och Stockholm i slutet av september och början av oktober 2007. Den tv-sända uttagningen, som fått namnet West End Star, kommer att visas i svenska TV3 med start i mitten av december 2007 och final i februari 2008. Vinnaren bland de tolv deltagarna i tv-serien blir kontrakterad i rollen som The Lady of the Lake i Monty Python-musikalen Spamalot i West End under tre till fyra månaders tid.
   TV3:s programchef Anders Knave har stora förhoppningar för West End Star.
   – Det kommer att vara en del av vår breda helgunderhållning. Det blir mycket show och samtidigt kommer tävlingsmomentet alltid att vara mycket närvarande. Musikaler är populära i Sverige just nu och Monty Python har också en mängd trogna fans här, så jag tycker att vi har goda förutsättningar för en succé.

Visserligen är Sverige ett av de få icke engelskspråkiga länder där Monty Python har stor popularitet, men att man valt att göra uttagningen just i Sverige har framför allt ekonomiska orsaker. Turiststatistiken säger att svenskarna är den största icke engelskspråkiga turistgruppen i London och de allra flesta av dem går och ser minst en musikal under sitt besök.
   – Både när Peter Jöback var i Miss Saigon och The Witches of Eastwick och när Petra Nielsen spelade i Chicago märktes det en tydlig uppgång i andelen svenska besökare i West End, säger Crispin Ollington som är marknadsansvarig för Spamalot i London.
   Frågar man svenska musikalproducenter om de själva skulle vilja pröva att besätta en roll i någon av sina uppsättningar genom en talangjakt blir svaren avvaktande.
   – Man ska aldrig säga aldrig. Det kan säkert finnas en poäng med att göra det någon gång, men just nu är det ingenting jag vill ge mig in på, säger Lars Tibell, operachef vid Malmö Opera och Musikteater.

Men vad är det då alla kommer att tävla om? Och vem är det man söker för rollen som The Lady of the Lake?
   – Hon ska vara i 20-30-årsåldern, vacker, stark. Rollfiguren är en diva i den klassiska betydelsen, alltså en stor artist som är för medveten om sitt eget värde. Hon måste ha en exceptionellt bra sångröst och behärska allt från operastil till jazz och pop. The Lady of the Lake är helt enkelt “too much of everything”, säger David Grindrod som är casting director för West End Star.

Hannah Waddingham, som för tillfället spelar The Lady of the Lake i London, utvecklar:
   – Det är en väldigt svår men också väldigt rolig roll. Sångligt ska man klara allt från powerballader á la Celine Dion till gospel, jazz och klassisk musikal. Allt från djupa, nästan manliga toner till skyhög operasopran. Alla de här stilarna parodieras, men för att det ska bli en bra parodi måste man ju klara av stilen själv. Det gäller alltså att man håller rösten i toppform hela tiden.
   Hon säger att det knappt går att tänka sig en bättre roll för en sångerska med många uttryck i rösten. Detta har naturligtvis också en baksida.
   – Man måste sjunga in rollen i kroppen. Till att börja med är det enormt slitsamt och tar hårt på rösten. I julas använde jag rösten bokstavligt talat bara till föreställningen och var helt tyst när jag inte var på teatern. Nu har det satt sig ordentligt i muskelminnet och jag kan använda rösten som vanligt.

Efter det att Hanna Waddinghams kontrakt i London tar slut strax efter årsskiftet väntar The Lady of the Lake på henne igen på Broadway. Därefter är framtiden mer oviss.
   – Jag älskar att spela i Spamalot, fast att göra åtta föreställningar per vecka tar musten ur en. Jag kan inte tänka mig en bättre musikalroll och har man väl spelat den här är det svårt att tänka sig något mindre.

TEXT: Fredrik Fischer


Är du runt 20 – 30 år, har en exceptionellt bra sångröst och vill göra musikalkarriär? Då ska du vara med i talangjakten West End Star

FAKTA/Hur man ansöker till talangjakten West End Star

  • Auditions sker i Malmö 29-30 september, Göteborg 6-7 oktober och Stockholm 13-14 oktober.
  • Endast kvinnliga sökande tas emot. All ytterligare information lämnas i svarsutskicket som görs några dagar innan auditiontillfället.
  • Anmälningshandlingar och ytterligare information finns på TV3:s hemsida
  •  Spela och sjung på allvar: ”The Lady of the Lake tar sig själv på jättestort allvar och du måste ta henne på allvar. Så fort du börjar tycka att du själv är rolig försvinner det roliga.”
  •  Träna lite extra: ”Man får ha på sig fantastiska kostymer med tusentals handträdda pärlor och paljetter, men de väger väldigt mycket!”
  •  

    Hannah Waddinghams tips  till en blivande Lady of the Lake 

    • Var rädd om rösten: ”Det roliga i rollen kräver att du kan sjunga skjortan av världens alla sångdivor och då måste du vara noga med att ta hand om din sångröst. Drick honungsvatten, det gjorde jag.”

    •  Ta inte i för mycket: ”Så länge du kan ta dina toner, kan dina repliker och gör din roll på allvar så kommer humorn av sig själv. Du behöver inte trycka på.”

     

    FAKTA/musikalen Spamalot

    Musikalen Spamalot, mer formellt Monty Python’s Spamalot – a new musical lovingly ripped off from the motion picture Monty Python and the Holy Grail, är baserad på filmen Monty Pythons galna värld (Monty Python and the Holy Grail) från 1975, vilken i sin tur är (mycket löst) baserad på legenden om kung Arthur och riddarna av Runda bordet. 

    Den har manus och sångtexter av Monty Python-medlemmen Eric Idle och musik av Idle och John Du Prez.

     

    Spamalot hade premiär på Broadway 17 mars 2005. Då medverkade Tim Curry (som kung Arthur), Sara Ramirez (som The Lady of the Lake) och David Hyde Pierce (som sir Robin). Uppsättningen vann Tonys för bästa musikal, bästa kvinnliga biroll (Ramirez) och bästa musikalregi (Mike Nichols).

     

    Länk Spamalots hemsida »

    Se ett webb tv-inslag från föreställningen i London på Youtube

     

     

    Fredrik Fischer

    Share/Bookmark
    Tyck till!

    Så här tycker Nummers läsare