Fördjupning [2003-02-25]

Nyfiken på …

Som andragångsbesökare i en stad är det lätt att känna sig vilsen. Nyss avstigen tåget vid Örebro Central frågar jag en välklädd herre om vägen till Örebro Teater och tillägger "Gamla teatern" för att vara säker på att hamna rätt.    - Du menar Gamla teatern som numera är vår nya teater, upplyser han mig vänligt och förklarar att det bara är att följa Svartåns strand, så ska jag komma rätt.

Örebro teater har länge lytt under namnet Gamla teatern, men när Länsteatern vid årsskiftet flyttade hit sin verksamhet från Hjalmar Bergman-teatern tog man tillbaka namnet Örebro teater. Gammal är teatern inte desto mindre. Ja inte lika gammal som grannen Örebro Slott med sina medeltida anor, men Örebro teater firar dock aktningsvärda 150 år 2003.
   Fortfarande pågår renoveringsarbete i den gula teaterbyggnaden, trots att Länsteatern redan flyttat in. Bland annat återstår en ansiktslyftning av foajé och biljettkassa och en egen teaterrestaurang kommer att öppnas i den vänstra flygeln så snart köket byggts klart.

Örebros West End
Örebro teater ligger mitt i stadens kultur- och nöjescentrum. Vägg i vägg har Peter Flack nyligen öppnat sin Nöjeskrog och bara ett par stenkast bort ligger den kommunala biografen Roxy, som satsar på kvalitetsfilm, samt Nya teatern, där Örebros flitiga teateramatörer håller till. Tar man fågelvägen över slottet landar man i Örebro konsthall.
   – För Örebroarna är det här Teatern och vi vill gärna etablera ett slags ”West End” här, säger biträdande Länsteaterchefen Lars Johansson som talar om draghjälp och samarbeten snarare än konkurrens.

Glittrig varieté inviger
Länsteatern har valt att uppmärksamma byggnadens jubileum framför sitt eget, som sammanfaller under året. Kanhända känns de tjugo åren som länsteater futtiga vid en jämförelse, för på Örebro teaters tiljor har det onekligen skrivits teaterhistoria. Här har storheter som August Lindberg, Harriet Bosse, Gösta Ekman d ä och Anders de Wahl spelat för Örebroarna. Men när undertecknad besöker Örebro teater är den fylld av burleska skämt, primadonnevrål och vemodiga toner från stråkar och flämtande dragspel. Det är jubileumsvarieté på gång och en av inspirationskällorna är Örebros litterära stolthet – Hjalmar Bergman.
   – På den här scenen har de riktigt stora skådespelarna stått, men det är inte alla som tänker på att det också har varit många gästande varietésällskap här. I huset här bredvid växte Hjalmar Bergman upp och vi påstår att han fick inspiration till Clownen Jac på den här teatern, utan att veta något säkert om det förstås, säger teaterchefen Finn Poulsen som regisserar jubileumsföreställningen.

Kulturintresserade politiker och multikulturell publik
På scenen i Varieté Tracbac medverkar Gycklargruppen tillsammans med Maria Johansson, som spelar primadonna. En tremannaorkester framför nykomponerad musik av Matti Bye och texterna i föreställningen har hämtats från Nils Ferlin, Rainer Maria Rilke och Jacques Prévèrt. En central plats har naturligtvis också romanclownen Jac Tracbacs bevingade ord: ”Jag föddes människa, jag levde clown, jag sålde mitt hjärta, jag dog fattig.”

”Jag är väldigt imponerad av publiken här för det är ett väldigt stort utbud i Örebro med en aktiv teaterförening, en av Sveriges bästa orkestrar och Sveriges bästa länsteater, men ändå springer de på alltihop.”
(Finn Poulsen)

Någon risk för att Länsteatern i Örebro ska dö fattig föreligger dock inte. För närvarande ligger man bra till ekonomiskt och trots att Länsteatern konkurrerar med många andra arrangörer om de ca 126 000 invånarnas uppmärksamhet sviker sällan publiken.
   – Jag är väldigt imponerad av publiken här för det är ett väldigt stort utbud i Örebro med en aktiv teaterförening, en av Sveriges bästa orkestrar och Sveriges bästa länsteater, men ändå springer de på alltihop, säger Finn Poulsen.
   Enligt Lars Johansson finns det dessutom ett genuint intresse för kultur från politikernas håll och de tycks också vara överens över blockgränserna om att kulturen är viktig.

Änglar i Örebro
Just nu har Länsteatern ovanligt mycket på gång. På dagtid spelas den populära barnföreställningen Törnrosa, som enligt Lars Johansson ska ha genererat det exklusiva omdömet ”bättre än Harry Potter”. När sista kvällsföreställningen av Varieté Tracbac spelats den åttonde mars är det dags att göra plats på scen för nästa uppsättning, Änglar, även känd under sin originaltitel Angels in America. För regin svarar här den nyutexaminerade DI-regissören Olof Hanson. En nytillkommen caféscen ska enligt planerna rymma föreställningar i det mindre formatet likaväl som samtal och andra arrangemang. Samtidigt bedrivs ett kontinuerligt turnerande i länet, för närvarande med Staffan Göthes Arma Irma, och naturligtvis vurmar en chef som Finn Poulsen, med ett förflutet som konstnärlig ledare för Unga Riks, för barn- och ungdomsteatern.
   – Sen kommer världens överraskning till hösten som jag inte vill avslöja, säger Finn Poulsen men medger efter ett visst lirkande att det handlar om Shakespeare och att man ska bygga om teaterrummet så att publiken kommer att sitta på scenen och pjäsen spelas ute i salongen. Alltså, ite Göteborgska idéer i Örebro.
   Till sommaren 2004 planeras ytterligare en större, ännu hemlig, produktion som ska spelas ute på teaterplan och inne i huset. Till den som inte bor i Örebro men ändå är sugen på deras teaterutbud kan sägas att Länsteatern har samarbeten på gång med turistbyrån som förhoppningsvis ska resultera i förmånliga teaterpaketresor.

Cecilia Djurberg

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare