Nu sätter Göteborgsoperan upp den i regi av Yannis Hovardas och då kan man förvänta sig en nytänkande föreställning. Hovardas har bland annat valt att skala bort alla preferenser till klosterlivet och flyttat handlingen till en helt annan plats och tid för att låta verket tala till oss så direkt som möjligt. Kvar från klosterlivet blir kvinnan: rösterna och ordet hos ett antal utsatta kvinnor som samtalar om de stora livsfrågorna; Hur ska de leva? Hur ska de dö? Och främst: Hur ska de hantera sin fruktan och ångest inför både livet och döden?
Poulenc har själv sagt att operan handlar om fruktans psykologi och hur man övervinner sin rädsla tack vare gudomlig nåd.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Recensioner
- Metropolis, Kulturhuset Stadsteatern
-
Född ond, Brunnsgatan Fyra
-
Skuggland, Dramaten
-
Ronja Rövardotter, Kulturhuset Stadsteatern
-
Tartuffe, Göteborgs stadsteater
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...