Ibland faller dansarna in i varandras rörelser för att lika snabbt låta den tillfälliga duon eller trion upplösas. Foto: Weld
Recensioner [2013-10-24]

Nytt kompani som lovar gott

Weld Company + Rebecka Stillman
Scen:
Weld
Ort: Stockholm
Koreografi: Rebecka Stillman
Ljus: Anton Andersson
Kostym: Erik Annerborn
Dansare: Robin Dingemans, Sybrig Dokter, Marie Fahlin, Noah Hellwig, Sandra Lolax och Kajsa Sandström
Länk: Weld


RECENSION/DANS. En av höstens nyheter på dansområdet har varit Welds planer att starta ett eget kompani med fokus på kollektivt arbete och med inbjudna gästkoreografer. Nummers Thomas Olsson har sett det allra första smakprovet från Weld Company.

På premiärkvällen för Weld Company, var det tydligt att nyfikenheten varit stor på det nya danskompaniet. Kön till biljettdisken ringlade så rekordlång att föreställningen fick börja senare än utsatt för att alla skulle hinna komma in.

Först ut att arbeta med de sex dansarna som under hösten ingår i Weld Company har varit koreografen Rebecka Stillman. Utifrån de kortfattade restriktionerna ”No talking-No props” har hon tillsammans med dansarna Robin Dingemans, Sybrig Dokter, Marie Fahlin, Noah Hellwig, Sandra Lolax och Kajsa Sandström skapat ett knappt tjugo minuter långt verk som på ett sensibelt sätt pendlar mellan rörelse och ickerörelse, mellan individ och kollektiv. Inte som motsatspar med skarpa kontraster utan mer som ständigt närvarande beståndsdelar som koreografin måste förhålla sig till.

Att publikplatserna på Weld den här gången placerats längs med två av de karaktäristiska och råa betongväggarna så att istället en vägg där trä är ett det dominerande materialet hamnar i blickfånget, bidrar också till det mjukare lite sökande anslag som finns i verket. För även om såväl tempot, musiken som ljuset växlar är det ett väl sammanhållet verk. Med hjälp av tydliga handrörelser och sträckta armar utforskar dansarna rummet de befinner sig i och undersöker hur förhållandet till de andra kroppar som också finns där ser ut.

Ibland faller de in i varandras rörelser för att lika snabbt låta den tillfälliga duon eller trion upplösas. Spänning skapas även när någon av dansarna ligger på golvet som om hon befinner sig i en egen värld skild från de övriga som just då kan röra sig betydligt friare i rummet. Att premiärkoreografin för Weld Company både inleds och avslutas i mörker skulle kunna ses som ett sätt att säga att det vi ser egentligen är ett utdrag ur ett längre verk. Cirkelrörelsen understryker även karaktären på Rebecka Stillmans koreografi som ett första förslag till vad kompaniets uppdrag kan vara.

De här växlingarna mellan det individuella och det kollektiva uttrycket lovar gott inför Weld Companys fortsatta arbete och det ska bli spännande att se vad de övriga inbjudna koreograferna, Litó Walkey, Efva Lilja och Michael Kliën kommer att göra tillsammans med dansarna under november och december.

Thomas Olsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (9 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare