Fördjupning [2000-07-14]

Off eller In?

Off eller in? Så lyder den kryptiska frågan som varje besökare på teaterfestivalen i Avignon ställs inför vid åtminstone ett tillfälle. Det finns nämligen inte bara en teaterfestival i Avignon, utan två.

Bägge pågår under exakt samma period, tre veckor i juli varje år. Skillnaden dem emellan, är till det yttre hårfin: In, det är den officiella festivalen – och den mest prestigefulla. Off står för det som ligger utanför In-festivalen, det vill säga alla de evenemang som inte tillhör de officiellt inbjudna trettio föreställningarna. Men det är också ungefär här som skillnaden upphör. Off-festivalen, lika mycket som den officiella kollegan och föregångaren, är numera en institution som varje år samlar över 500 föreställningar – eller 400 teatertrupper – inte bara ifrån Frankrike, utan också från den internationella scenen.

Privata lägenheter som scen
Sedan ett par år är Off-festivalen lika välorganiserad som In med sitt tjocka program som varje besökare fritt kan välja och vraka ur. Eftersom In-festivalen traditionellt beslagtar stadens vanliga teaterscener måste däremot Off-festivalen skapa sina egna rum: Det gör den överallt; i skolor, gymnastiksalar, barer, ute på gator och torg samt sist, men inte minst, i privata lägenheter som de vanliga invånarna tillfälligt utrymmer. För publiken är det inte alltid lätt att skilja agnarna från vetet i ett så enormt utbud. Om det fortfarande är sant att Off-festivalen genomgående är mera avant-gardistisk än In-festivalen, så är det inte desto mindre att faktum att det bland de 500 föreställningarna finns vissa som kanske inte borde ha sin hemvist på den professionella scenen. Men ändå är dessa skådespel undantag i ett annars mycket kvalitativt urval.

Cirkusartister och barnskådespelare
Bland höjdpunkterna på årets Off-festival finns till exempel en lysande föreställning vid namn Vita Nova, där den internationellt kända Chalons-sur-Saone-skolans före detta cirkuselever artikulerat sin akrobatiska konst i en koreografisk komposition av dansarna Fattoumi/Lamoureux. Ett annat exempel är den häpnadsväckande Méfiez-vous de la Pierre à Barbe av Madani Compagnie, där extremt unga skådespelare (6-15 år) gör en uppskakande frågeställning kring vad som leder barn till att bli dödliga soldater… För Off-festivalens publik är en enda regel giltig: att leta, lyssna och nosa sig fram på gator och torg till godbitarna.

Fredrika Spindler

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare