Dramaqueens i oktoberKonstkungen Leif Elggren och dramadrottningen Charlotte Engelkes ger audiens i höst i Concert for a lost queen.
Fördjupning [2009-10-02]

Dramaqueens i oktober

PREMIÄRSPANING. Vad gör scenkonstens kungar och drottningar i oktober? Vi har kollat in högheternas höst i vår premiärspaning, och skvallrar om hemligheter, verkligheter, cellofansex och julpyssel. En del utspelar sig i en bröllopssvit, annat i en simbassäng.

1
Dark – A ballet from hell av Martin Spångberg, Kim Hagdahl och Elizabeth Ward

Weld, Stockholm
Weld bjuder upp till höstdans med en balett från det varma stället en trappa ner. Dessutom är det en Sverigepremiär vi talar om, där Edgar Allan Poe samsas med Samuel Beckett!

Undercover av och med av Lo Kauppi och Hårdare snabbare Anna Vnuk
Södra Teatern, Stockholm
Helt rätt i tiden – Anna Anka har sagt mycket och enligt Lo Kauppi har vi mycket att lära av sexisterna. Och vi är lika sugna som Anna Vnuk själv på att hon ska dansa igen.

Femårsplanen av Gunilla Heilborn
Norrlandsoperan, Umeå
En Nummerfavorit söker sin femårsplan – och hon spinner vidare på den lilla människan och hennes plats i kollektivet. Men hyllar också det personliga uttrycket.

Om flickor kunde döda av Åsa Lindholm
regi Tereza Andersson, Ung scen/öst, Linköping
Tam, Mary Lou och Tjockflickan – tre barndomsvänner som har tre helt olika strategier för att nu, i vuxenlivet, överleva. För de bär på en mörk hemlighet som hindrar dem från att ta klivet in i framtiden. Låter helt klart intressant, och lite läskigt!


Anna Vnuk och Lo Kauppi. Foto: Linn Lokadotter Bodell 

2
Naturen, vanorna, tiden, moralen av Christina Ouzounidis

regi Christina Ouzounidis, Teatr Weimar, Malmö
En tematisk fortsättning på Heterofil – en av de utvalda föreställningarna till Teaterbiennalen i Borås som hölls tidigare i år – som undersöker överenskommelsen som gäller språket, kommunikationen, det egna minnet och den egna blicken.

Rena rama verkligheten av Kristina Lugn
regi Kristina Lugn, Teater Brunnsgatan Fyra, Stockholm
Nyskrivet av Kristina Lugn! Anita Wall gör den enda rollen, Sören Brunes gör scenografin. Vi gör vågen.

En fröjdefull jul av Alan Ayckbourn
regi Marie Parker Shaw, Regionteatern Blekinge Kronoberg, Karlskrona
En klassiker i komedisvängen som har alla ingredienser för en fröjdefull jul när släkten samlats hos Belinda och Neville. Nummer börjar julpyssla redan i oktober!

Swamp av Michael Clark
Dansens Hus, Stockholm
David Bowie, Iggy Pop, Lou Reed och balett. Brittiske koreografen Michael Clarks stora dos av rock’n’roll-leverne tar plats i hans nya verk – och Dansens Hus är den enda svenska scen där det nya verket visas.

Måsen av Anton Tjechov
regi Jan Håkanson, Stockholms stadsteater, Stockholm
Lena Granhagen är tillbaka på Stockholms stadsteater för första gången sedan 1989! Och det i fågelpjäsen som aldrig dör – men som en av Nummers recensenter menar borde. Spänningen är olidlig inför den här fågeln.

Tiden står stilla av Donald Margulies
regi Anders Björne, Playhouse Theatre, Stockholm
Nummer gillar nyskrivet. Nummer gillar att det är en Europapremiär i Sverige. Nummer gillar att Donald Margulies kommer till Stockholm i samband med Europapremiären – han är ganska upptagen med tanke på att han har två Broadwaypremiärer i vår.

Plaza svit av Neil Simon
regi Jan de Laval, Riksteatern, Christinateatern i Kristinehamn
Lill Lindfors och Tomas Bolme delar rum – nej – scen för första gången! Och det i Broadwayklassikern Plaza svit som ska turnera i hela landet. Ett par som hyr sin gamla bröllopssvit för att blåsa liv i äktenskapet – kan det gå bra? Och vilka komplikationer bäddar det för?


Möss och människor på Moomsteatern. Foto:Henrik Hedenius

3
Möss och människor av John Steinbeck

regi Kajsa Bramsvik, Moomsteatern, Malmö
Det är en välkänd historia om drömmar och mänsklighet. I Moomsteaterns uppsättning är Lennie kvinna som råkar vara utvecklingsstörd – men hon är stark som fyra karlar. Nummer bänkar sig gärna för att se vad som utvecklas ur detta!

Liljecronas hem av Charlott Neuhauser efter Selma Lagerlöf
regi Olle Törnqvist, Dalateatern, Falun
En Askungesaga à la Selma Lagerlöf. Och på Dalateatern blir den ett äventyr för hela familjen!

Torskarna av Lotta Gahrton
Gottsunda Dans och Teater, Uppsala
För 100 år sedan hade den slutgiltiga versionen av Sylfiderna premiär med Ryska baletten till musik av Frédéric Chopin premiär. Sylfid: ett eteriskt, kvinnligt andeväsen. Då var det tyll och tåspets. Idag undersöks mansbilder, kvinnosyn och sexhandel, och Nummer misstänker att det varken blir tyll eller tåspets.

Abadai av Amikam Levy
regi Maria Blom, Judiska Teatern, Stockholm
Falun möter Tel Aviv? Maria Blom återvänder till Judiska Teatern efter åtta år – och mycket har förändrats, framför allt sedan de femton år som gått sedan Abadai, en blandning av självutlämnande samtal och teatralisk performance, för första gången gavs på en bar i Tel Aviv.


Abadai på Judiska Teatern. Foto: Siri Isgren 

6
Fragile av Tena Štivičić

regi Matjaž Pograjc, Inkonst, Malmö
En prisad föreställning kommer till Sverige. Sju personer möts på en bar i London – alla söker efter ett bättre liv.

7
Cellofan babe av Björk Jakobsdóttir

Maximteatern, Stockholm
Ännu en Nummerfavorit i oktober – Anna Granath tar upp stafettpinnen efter Islands och Finlands framgångar med cellofanen. Det handlar om att ha man och barn och karriär och fixa ett fantastiskt sexliv ovanpå det. Hur tusan ska det gå till? Svaret är: organisation och cellofan.

Kvinnan och björnen av Lena Engqvist Forslund
regi Lena Engqvist Forslund, Sámi Teáhter/Samiska Teatern, Kiruna
Om urpremiären för clownföreställningen Kvinnan och björnen, i regi av teaterchefen själv, kan du se mer i vårt webb-tv-reportage från teatern

Min arm av Tim Crouch
Fria Tetaern, Stockholm
När kroppen tar över. En tioårig pojke lyfter sin vänsterarm och vägrar ta ner den igen. Under 30 år händer mycket om man gör så och det är den resan, och de oanade proportioner som gesten tar sig som vi får följa i brittiska Min arm.

8
Pigg och på av Anna Enhsiö

regi Erika Höghede, Totalteatern, Ritz, Arvika
De ständigt aktuella ämnena perfektion och prestation men i tragikomisk showtappning – kan det bli annat än intressant? Vi ska ju ligga i, tänka rätt och välja rätt.


Förbannelser på Malmö stadsteater. Foto: Westrup/Sjövall 

9
Flicka i gul regnjacka av Jon Fosse

regi Gunnel Lindblom, Dramaten, Stockholm
Jon Fosse har specialskrivit för Dramaten om tre kvinnor och tre män som möts i skärningspunkten mellan minnet och nuet. Vi tror och hoppas att Fosses tystnad, hans mellanrum och speciella estetik fått följa med in på nationalscenen.

Förbannelser av Christina Ouzounidis och Jörgen Dahlqvist
regi Fredrik Gunnarson, Malmö Stadsteater, Malmö
Två monologer – Neo det liberala samhällsmagasinet handlar om en man som hade allt och förlorade allt, och Agamemnons förbannelse, en berättelse som en fars försök att befria sig från skulden för sin dotters död – skrivna av Teatr Weimar-folk kan knappast missas.

Vid världs ände av Morris Panych
regi Harald Leander, Profilteatern, Umeå
Om någon trodde att det bara var Johnny Depp i piratrullen At worlds end som var paranoid trodde den fel. Paranoian guidar också i komedin Vid världs ände som nu får sin Sverigepremiär – samtidigt som Profilteatern fyller 25 år!

Hallå Pappsi efter en idé av Peter Birro
Odenteatern, Stockholm
Titeln är sannare än man kan tro – Börje Ahlstedt spelar mot sin son Klas Ahlstedt i ett tragikomiskt möte om gemenskap, ensamhet och empati.

Ruths bok av Mario Diament
regi Robert Jelinek, Aliasteatern, Stockholm
Sverigepremiär blir det för Ruths bok – ett drömspel om flykt, rotlöshet, exil och så klart lite kärlek. Allt med kletzmermusik av orkestern Sabbath hela veckan.

10
Black silk av Pontus Lidberg

Malmö opera, Malmö
Hårdrock och Bach. Asien och Skandinavien. Och lite dans på det.

Cyrano de Bergerac av Edmond Rostand
regi Per-Johan Persson och David Carmel, Örebro Teater, Örebro
En klassisk kärlekshistoria i superklassisk teaterskrud, nämligen commedia dell’arte! Romantiskt triangeldrama på vår ära – vad kan passa bättre i oktobermörkret?

14
Det mest mätbara av Ninna Tersman

regi Olof Hanson, Teater Komet, Fria Teatern, Stockholm
Julen 2004 kommer vi inte att glömma. Tsunamin drog in över semesterparadiset Thailand och många, många förolyckades. Precis som när det gäller Estoniakatastrofen känner de flesta någon som känner någon som var med. Eller inte kom hem. Det mest mätbara handlar om att överleva och om hur en familj drabbas av tsunamikatastrofen. Höstens allvarligaste?


Människor från en annan källa på Skililnge Teater. Foto:Mia Olsson

17
Människor från en annan källa av Jens Peter Karlsson
regi Jens Peter Karlsson, Skillinge Teater, Skillinge
Teaterrepubliken samarbetar med Skillinge Teater – en osannolik konstellation? Knappast säger vi och ser fram emot Jens Peter Karlssons regidebut, han som dessutom specialskrivit Människor från en annan källa för detta samarbete.

Concert for a lost queen av Charlotte Engelkes och Leif Elggren
Konserthuset, Stockholm
Alltså: en räddningsinsats för två aktörer, spökskepp, storstråke, spinnrock, skrymmande objekt och tusentals röster. Nummer lutar pannan i handen och funderar länge. Men kan så klart inte hålla sig borta.  

Den tappre soldaten Švejks äventyr i terrorkrigens tidevarv av Jan Käll
regi Richard Turpin, Teater Tribunalen, Stockholm
Teater Tribunalen förnekar sig inte utan sätter sin politiska prägel på teaterklimatet! Föreställningen har redan innan premiär hunnit ta sig till riksdagen – och när kulturen tar sig till politiken om politiken vägrar ta sig till kulturen trycker vi gilla flera gånger om. Nu ligger dock den klassiske soldaten i en frysbox i Afghanistan …

Sockerpiller
regi Lars-Eric Brossner, Folkteatern på Aftonstjärnan, Göteborg
Namn som Sokrates och Gunnar Ekelöf gör det svårt att inte titta till Folkteatern så här på hösten. Om man dessutom lägger till en del nyskrivet öppnas Nummerögonen inför det som beskrivs som en lekfull och tänkvärd föreställning om livet och människans förväntningar. Dessutom gästartister. Och Aftonstjärnan som scen. Say no more.

Puntila/Matti av Bertolt Brecht
regi Alexander Mørk-Eidem, Stockholms stadsteater, Stockholm
Egentligen behöver man bara säga två mäns namn för att vi ska släppa allt och rusa till Stockholms stadsteater: Bertolt Brecht och Alexander Mørk-Eidem. Så får vi väl hoppas att de håller vad vi hoppas att de lovar. Men med en ensemble bestående av bland andra Katarina Cohen, Dan Ekborg, Bergljót Arnadóttir och Fares Fares kan det knappast misslyckas.


Puntila/Matti på Stockholms stadsteater. Foto: Ewa-Marie Rundquist 

24
Love Lane av Samuel Ek
regi Birte Niederhaus, Hagateatern, Stockholm
Ett par som borde ha gjort allt som man ska – lekt lövkrig till exempel. (Ärligt talat, hur många har gjort det?) Men vad händer om man vägrar göra som böckerna om positivt tänkande säger? I pressmeddelandet står: ”Det är först när lyckan är definierad som vi kan finna den.” Vi får väl gå dit för att se vad det betyder.

På andra sidan spegeln av Gabriele Labanauskaite
DLN, Dramalabbet, Stockholm
Dramalabbet har under ett par år jobbat med att bygga upp ett nytt, internationellt nätverk av teatrar som liksom Dramalabbet jobbar med nyskriven dramatik. Nätverket kallas Dramatic Laboratory Network (DLN) och nu är DLN:s första produktion färdig! Och ett mer aktuellt ämne än icke heterosexuellas situation i Baltländerna är svårt att tänka sig.

26
Ici, là bas
regi Christiane Vėricels, Södra Teatern, Stockholm
Att Sverige är ordförandeland i EU ger återskall också i scenkonstsammanhang, till Nummers förtjusning. Den franska teatergruppen Image Aiguë besöker den svenska hösten och samarbetar med elever från Cirkus Cirkörs gymnasieutbildning – och ger två föreställningar på Orionteatern!

27
Fordringsägare av August Strindberg
regi Linus Fellbom, Södra Teatern, Stockholm
Strindberg på 2000-talet utlovas än en gång, modern tolkning med rötter i det klassiskt genuina. Nummer hoppas och håller tummarna för att det stämmer den här gången och ser fram emot att få se en modern August! 

31
Happy Sally av Sara Stridsberg

regi Saga Gärde, Eriksdalsbadet, Stockholm
När Sara Gärde debuterar som regissör gör hon det med ett jättedopp. För det är onekligen modigt att sätta upp Sara Stridsbergs roman Happy Sally i en simbassäng – modigt och helt logiskt. Nummer drar på sig simkostymen och hoppar i.


Den girige på Dramaten. Foto: Sören Vilks

Nummer.se

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare