Nyheter [2000-03-09]

Ombytta roller i reklamvärlden

STOCKHOLM. Män är i dag nästan lika vanliga blickfång i tv-reklamen som kvinnor. Och kvinnorna slipper alltmer sina roller som enbart hustrur och husmödrar.

Reklamen i tv har förändrats mellan 1995 och 1999. Borta är de manliga ”experterna” och män ses nästan lika ofta som kvinnor mest som ögongodis.
Det visar en genomgång av tv-reklamens könsroller som juristen Håkan Fahlberg gjort för Stiftelsen Institutet för mediestudiers räkning.
Resultaten presenterades vid ett seminarium om kvinnor och media i Stockholm på onsdagen, internationella kvinnodagen.

Fahlberg har plöjt igenom 2 315 reklaminslag från 1999 i TV 3, TV 4 och Kanal 5 och jämfört med 1 722 inslag i samma kanaler 1995.
En sak har slagit honom:
-Det finns knappt någon konsumentupplysning längre och inte mycket om miljön. Nu ska det vara rappa händelser som bara ska dunka in varumärket.
I reklamtoppen 1995 låg inslag om betal-tv, tv-shop, mejeriprodukter och godis. Fem år senare var det cd, personbilar, drycker och diverse mobila tjänster som gällde.
Kvinnors och mäns roller i reklamen har förändrats med åren. Kvinnor fungerade som ”blickfång eller lustiga figurer” i 59 procent av inslagen 1995 och 65 procent 1999. Ingen större skillnad, alltså.
För männen däremot steg siffran från 43 till drygt 60 procent.
Kvinnor är mindre ofta symboler för hus och hem. För fem år sedan tilldelades de sådana roller i 14,5 procent av reklaminslagen men 1999 hade siffran halverats till 7 procent. I stället får hon oftare vara yrkesverksam – från 3 procent 1995 till 10 procent 1999.

För männen har det gått tvärtom. År 1995 innehade de någon yrkesroll i 25 procent av inslagen mot 19 fem år senare. Och den manliga reklamrollen som ”expert” har nästan försvunnit – från 11 procent 1995 till 0,3 procent 1999.
Håkan Fahlberg har också tittat på barn och tv-reklam. Av samtliga inslag 1995 förekom barn i 162 sammanhang mot 119 fem år senare.
-Men oftast har det inte varit i inslag som vill fånga in just barn som konsumenter. Jag tycker man håller rätt rent på det området.

Ylva Lagercrantz

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare