DunderpolitisktDirektör Svanhagen vill göra Skå Barnby till vikingapark á la High Chaparall. Lars Göran Persson tar vikingen vid hornen och bjuder på girigheten personifierad i Ön på Stockholms stadsteater
Recensioner [2010-02-09]

Dunderpolitiskt

Ön av Andreas Boonstra och Stefan Sundström
Scen: Stockholms stadsteater
Ort: Stockholm
Regi: Andreas Boonstra
Scenografi: Fridjon Rafnsson
Ljus: Irmeli Strand
Kostym: Fridjon Rafnsson
Mask: Maria Lindstedt
Medverkande: Andreas Boonstra, Gerhard Hoberstorfer, Eva Rexed, Lars Göran Persson, Robert Panzenböck, Mathias Olsson, Isabell Sollman, Michael Jonsson, Josefin Ankarberg mfl
Länk: Stockholms stadsteater


RECENSION/TEATER. På Mälarön Färingsö kan man stöta på rockbonden Stefan Sundström i skinnbrallor och gummistövlar bland får och höns. Han har skrivit flera låtar om sin ö och nu också en pjäs ihop med Andreas Boonstra. 
   Cecilia Djurberg såg premiären på Stockholms stadsteater.

När två politiska scenprofiler som Stefan Sundström och Andreas Boonstra gör gemensam sak i en pjäs om sin hemö, tidigare omsjungen av Sundström som ”landet där det bara bor älvor och inga hemska fula troll… nej dom får hållas på annat håll” kryllar manuset av fyndiga referenser samtidigt som Ön får stå modell för samhället Sverige från sent 1980- tal till idag, med folkhemsförfall, växande egoism och småstadsrasism.


Men här skrapas inte bara tomtebolyckan av den utåt sett natursköna idyllen, utan även den politiska rödfärgen hos avsändarna tillåts flagna lagom självkritiskt. Det privata blir politiskt och vice versa, vilket också förklaras effektivt i klarspråk. 
   I en skog av vita Billybokhyllor matchas Boonstras lössläppta Momentjargong fint med Sundströms låtar om antihjälten från den gröna ön – Johnny Dunder.


Här blir Dunder ett till porträttlikhet pyntat alterego, spelat av Gerhard Hoberstorfer i gummistövlar och scarves, som underhåller häftigt samtidigt som han problematiseras i konflikten om solidariska vänsterideal kontra svarta gagepengar som betalar den lokala, högerhänta hantverkaren.
   Och medan den forne punkaren Odysseus – löst parafraserad på myten om den evige hemlängtaren och spelad av sin egen förlaga Andreas Boonstra – flyr in till stan och drabbas av lågkonjunktur i såväl kärlek som samhälle, går ölivet sin gilla gång i samma riktning.


Där planeras en kommersiell vikingapark i vad som kan tolkas som numera nedlagda Skå Barnby, som i verklighetens debatt har föreslagits som flyktingbostäder nu när den står tom och de lokala politikerna ursäktar Ekerö kommuns obefintliga flyktingmottagande med hänvisning till just bostadsbristen. Men samma politiker har ratat den lösningen och verkligheten smälter därmed ihop med dikten så träffande att allegorin över den politiska dubbelmoralen blir lika tydlig som Lars Göran Perssons underbart spetsade framställning av en girig direktör som uppkallats efter ett vägskäl och går över lik för pengar.


Otäck men lika skarpt framställd är också Robert Panzenböcks nazistspöke som plötsligt dyker upp med sin framkrypande historia, men otäckast av alla är (förstås) de inskränkta föräldrarna som uppfostrar sina barn till det som är själva problemet med dagens samhälle – trångsynthet och egoism.


Många spretiga tåtar fås ihop till en mycket vältajmad och välbehövlig uppsättning, detta valår där Sverigedemokratiska hotbilder går hand i hand med finanskrisen. Även om det känns som att vi till slut ändå landar i en romantisk tro på kärleken – eller så är det Eva Rexeds ödmjuka porträtt av Marguerite som framkallar hoppet om att det kanske kan finnas ett slutet gott någonstans, trots allt. 

Cecilia Djurberg

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (1 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare