Behärskad onkelAnna Novovics tolkning av Tjechovs Onkel Vanja är behärskad och respektfull och betonar karaktärernas särdrag. Bilden fr vä:Inga Ålenius, Cecilia Borssén, Dan Kandell, Michalis Koutsogiannakis, Rut Hoffsten, Bo G Andersson, Petra Hultberg
Recensioner [2010-03-15]

Behärskad onkel

Onkel Vanja av Anton Tjechov
Scen: Helsingborgs Stadsteater Lillan
Ort: Skåne
Regi: Anna Novovic
Scenografi: Marcus Olsson
Medverkande: Bo G Andersson, Petra Hultberg, Cecilia Borssén, Rut Hoffsten, Dan Kandell, Jörgen Düberg, Michalis Koutsogiannakis, Inga Ålenius, Aláa Rashid
Översättning: Lars Kleberg
Länk: Helsingborgs stadsteater


RECENSION/TEATER. När Anna Novovic sätter upp Anton Tjechovs Onkel Vanja på Helsingborgs stadsteater blir det inga överraskningar. Men det är ett imponerande gediget teaterarbete där den skruvade psykologin lyfts fram, tycker Nummers Björn Gunnarsson.

Skådespelarna sitter på en bänk längs fonden genom hela Anna Novovics version av Onkel Vanja. De följer uppmärksamt spelet även när de inte har replik. Med nästan ingen rekvisita och med skådespelarna redo hela tiden blir detta en rollernas och textens föreställning. Novovic är respektfull mot Tjechov, kanske för respektfull.


Afrikakartan hänger där den ska, pistolen plockas fram i exakt rätt ögonblick. Det är en textcentrerad uppsättning med mycket tydlig replikföring, som tar fram de absurda dragen och den skruvade psykologin, snarare än melankolin. Enda gången som denna egentligen ganska lustiga pjäs tillåts bli riktigt dråplig är i skjutscenen. Där får plötsligt professorn och Vanja rusa runt, runt bakom scenväggen i sin dåraktiga jakt.


Att Jelena för en gångs skull tar sig friheten att ge Astrov en riktig djupkyss till avsked känns i denna för övrigt så behärskade regikontext också riktigt revolutionärt. Melodramatiken betonas när Vanja och Sonja faller till golvet i sin förtvivlan. Petra Hultberg för sin del markerar Jelenas svajiga och ifrågasatta existens på jorden genom att gå på ett svajigt sätt. Över huvud taget blir karaktärernas särdrag betonade.


Michalis Koutsougiannakis är lysande när han betonar den tafatta töntigheten hos Våfflan Telegin. Jörgen Düberg markerar Astrovs tuppaktiga machobringa och machosupande. Inga Ålenius är fullkomligt betagande som amman Marina. Dan Kandell betonar i sin tur det löjligt patetiska i Vanjas gnällighet. Ibland är dialog och samspel riktigt detaljskarpt, som när Sonja och Jelena dricker duskål. Alltsammans är imponerande gediget teaterarbete.


Men det kanske ändå hade varit bra för tolkningen med några fler överraskningar och risktaganden som kontraelement.

Björn Gunnarsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare