På frågan om hon tror att det är lättare för en dansare att få anställning hos henne om hon eller han har vunnit en danstävling, säger hon först bestämt nej – men sedan modifierar hon sitt uttalande.
– Om dansaren hade en eller flera guldmedaljer kanske det skulle få mig att titta på videon, men jag anställer inte tävlingshästar. I kompaniet behöver vi artister som kan tolka roller.
Madeleine Onne anser att det finns en risk att unga dansare som ägnar sig åt tävlingar kan få uppfattningen att det bara är tekniken som är viktig i dansen. De förstår inte att de måste utveckla sig konstnärligt och att det fordras mogenhet för att bli en bra dansare.
Trots att Madeleine Onne egentligen är motståndare till danstävlingarna inser hon att de kan vara bra för de unga dansarnas utveckling.
– Det som är värdefullt är förberedelserna. Man skulle aldrig få chansen att göra de klassiska variationerna eftersom man är så ung, inte heller att få så mycket tid med en lärare om man inte hade tävlingen som mål. Däremot skulle man kunna hoppa över själva tävlingsmomentet.
Förmodligen delar många av deltagarna hennes åsikt på lördag när tävlingen går av stapeln på Dansens Hus.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Recensioner
- Metropolis, Kulturhuset Stadsteatern
-
Född ond, Brunnsgatan Fyra
-
Skuggland, Dramaten
-
Ronja Rövardotter, Kulturhuset Stadsteatern
-
Tartuffe, Göteborgs stadsteater
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...