Opera, opera, opera!Sommar och opera är en klockren kombination. Strunta i solen och bänka dig i stället i Sveriges vackra salonger. Till exempel på Vadstena Gamla teater där man kanske kan upptäcka morgondagens operastjärnor.
Fördjupning [2008-05-21]

Opera, opera, opera!

Operasommaren 2008. Nummer har kartlagt sommarens operor. Det blir fyra urpremiärer i Vadstena, Shanghaioperan lämnar Kina för första gången och gästar Sverige, runt om i landet spelas klassiker och en av världens mest spelade operor: Carmen. Men allt drar igång med hur livet är på månen.

På sommaren slår många operablommor ut långt bort från de stora städerna. För andra året i rad ges till exempel opera på Fäviken utanför Åre. Denna gång spelas L’opera seria från 1769 av Florian Leopold Gassmann, som i och med detta får sin Sverigepremiär. Det är berättelsen om vad som händer bakom kulisserna i ett operahus, med många lustiga typer, som herr Bankrutt och unga fröken Inbilsk. Många i teamet finns med sedan förra året och regisseras åter av Per-Erik Öhrn. Föreställningen ges även några gånger på Öhrns tidigare arbetsplats, Drottningholmsoperan.
   Likaså fortsätter satsningen Opera på Skäret i Kopparberg för femte året i rad, nu med Giacomo Puccinis säkra deckarkort Tosca. De lanserar en 3D-projektionsteknik i scenografin som en världsnyhet. Regissör är eldsjälen Sten Niclasson och dirigent Tobias Ringborg. För musiken står Svenska Kammarorkestern.
   På Grännäs dansbana i Valdemarsviks Folkets Park spelas ett annat säkert kort – Georges Bizets Carmen. Den sägs vara världens mest spelade opera, men får i Valdemarsvik en originell touch med hjälp av lite äkta flamenco. Två etablerade flamencoartister deltar i föreställningen: Gabriela Gutarra och Patrik Bonnet Jaramillo. Regissör är Valdemarsviksoperans konstnärliga ledare Maja Ridderstedt. Den tjugo man starka orkestern leds av Bengt-Åke Lundin och den blodfulla zigenerskan i titelrollen gestaltas av växelvis Helene Ranada och Eva Österberg.


Patrik Landgren i Fäviken Operas L’opera seria. Foto: Tina Stafrén

På Drottningholmsoperan görs flera föreställningar i sommar, men den stora nyheten är väl att man installerar en textmaskin – kanske det sista man väntar sig i den miljön, dock välkommet. Förutom samarbetet med Fäviken med L’opera seria sätter de upp Livet på månen av Joseph Haydn. Det är en komedi om en galen vetenskapsman som vill få tillbaka sin förlorade ungdom genom att åka till månen. Elever från Operahögskolan sjunger.
   Mer etablerade artister hörs i Odysseus återkomst av Claudio Monteverdi. Odysseus själv sjungs av finske barytonen Petteri Salomaa och hans väntande hustru Penelope av Ann Hallenberg. Barockspecialisten Susanne Rydén återfinns också i två av rollerna. Reginsserar gör Johanna Garpe, som efter lång tid återvänt från uppdraget som Sveriges kulturråd i London.
   Förra årets stjärnskott Karolina Blixt, som gjorde en magnifik Xerxes på Drottningholm, sjunger i sommar Johannes döparens parti i Salome av Alessandro Stradella på Confidencen.
   Den halvsceniska uppsättningen leds av Drottningholmsveteranen Arnold Östman. Titelrollen sjungs av Charlotta Larsson, och Herodes och hans fru av Ola Eliasson respektive Jenny Ohlson. Confidencens egen grand old lady Kjerstin Dellert deltar själv i föreställningen som berättare.

För trettionde året spelas opera på Ystads teater, vilket firas bland annat med Wolfgang Amadeus Mozarts Figaros bröllop, med sångare från Sverige, Danmark och Estland. 
   Dalhalla har ju på senaste tiden fått kritik för att göra för lite opera, till förmån för popkonserter, men i sommar görs där två stora operagästspel. Shanghaioperan uppträder för första gången utanför Kinas gränser, med Othello av Guiseppe Verdi. Rollistan är i skrivande stund inte klar, men dirigent är Zhang Guoyong och för regin står Maurizio di Mattia. Från nya operahuset i Sankt Petersburg kommer Puccinis Madame Butterfly i regi av Yuri Alexandrov. I huvudrollen ser vi Oksana Dyka, och som den svekfulle Pinkerton hörs Dmytro Popov.


Publiken på Opera på Skäret. Foto: Gunnar Björkman

I Vadstena får hela fyra nya operor urpremiär. Årets storsatsning är en alltigenom manlig historia: samtliga kompositörer, regissörer och dirigenter är män. Den längsta operan är skriven av den japanske kompositören Moto Osada. Hans Four nights of dream behandlar fyra olika drömmar: en rolig, en grotesk, en mardröm och till sist en vacker dröm om döden. Inspirationen kommer från en klassisk japansk berättelse. Spökdans och en mediterande samuraj ingår i föreställningen som regisseras av Nils Spangenberg och dirigeras av David Björkman.
   På Vadstena Gamla teater spelas tre nyskrivna kortoperor under samlingsnamnet Here be opera!. De är skrivna av tre svenska kompositörer: Sune Mattias Emanuelsson med Du är min drömprins, Martin Jonsson Tibblin med Euridyke och Mikael Chesta med Pie pelicane – den intagna. Dirigent till samtliga kortoperor är James Duddle och regissör är Mårten Forslund, som just gått ut Operahögskolans regilinje. I rollerna hörs, som vanligt i Vadstena-Akademiens projekt, unga lovande sångare. Många nyutexaminerade operasångare har genom tiderna fått sin första chans till genombrott i just Vadstena.

Slutligen, den ideella föreningen Vivaldi Opera Festival, som arrangerar opera på slott, teatrar och bydgegårdar i Östergötland och andra län bjuder på Antonio Vivaldis Il Giustino vid Ljungs Slott, vid Göta Kanal nära Ljungsbro den 30 juni.
 

PREMIÄRDATUM OCH LÄNKAR
Vadstena-Akademien
28 juni: Here be opera
19 juli: Four nights of dream
Vadstena-Akademien

Vivaldi Opera Festival
30 juni: Il Giustino
Vivaldi Opera Festival

Fäviken Opera
9 juli: L’opera seria
Fäviken Opera

Valdemarsviksoperan
19 juli: Carmen
Valdemarsviksoperan

Drottningholms slottsteater
24 maj: Livet på månen
26 juli: Odysseus återkomst
Drottningholms slottsteater

Confidencen
23 juli: Salome
Confidencen

Dalhalla
7 augusti: Othello
15 augusti: Madame Butterfly
Dalhalla

Opera på Skäret
2 augusti: Tosca
Opera på Skäret

Ditte Hammar

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare