Under två vita ballonger sitter en ensam kvinna och smackar med läpparna. Fem musiker spelar ett långdraget dissonant ackord i diskanten. Det är ungefär det som händer under den en timme långa kammaroperan Lohengrin.
Den italienska kompositören Salvatore Sciarrinos avantgardistiska kammaropera från 1984 i gästspel av norska Ny Musikk Bergen är en del av musikfestivalen Sound of Stockholm. Operan bygger på en text av den franske symbolisten Jules Laforgue från 1887. I sin novellsamling Moralités légendaires gjorden Laforgue en sorts parodier av klassiska historier, till exempel Hamlet, Salome och så Richard Wagners Lohengrin, som Sciarrino alltså nästan hundra år senare gett musikalisk dräkt.
Hos Wagner är Lohengrin en riddare som dyker upp på en vit svan för att rädda den oskyldiga jungfrun Elsa. Hos Laforgue däremot försöker Elsa förföra stackars Lohengrin som egentligen bara vill krama sin kudde. När kudden förvandlas till en svan får Lohengrin flyga med till månens baksida. Kanske är allt en dröm, av en patient på ett mentalsjukhus.
Jules Laforgue ville lämna litteraturens konventioner för att istället låta konsten uttrycka det undermedvetna i människan. Kompositören Sciarrino arbetar i samma anda. Det här är inte en konventionell opera, här finns varken tydlig handling eller melodier. Det är inte mycket som händer, samma ackord återkommer gång på gång. Fiolerna ligger för det mesta i höga flageoletter som varierar mellan skirhet och gnissel. Tillsammans med flöjt, klarinett och cello skapar de stillastående kluster.
Under detta väser, hostar och pratar sångerskan Sofia Jernberg, men sjunger egentligen aldrig. Ibland blir hennes gestalt till ett barn, både i röst och kläder – ett grepp som är svårt att få in i konceptet och som har använts alltför många gånger förut. Några gånger byter musikerna plats i det svarta rummet, annars är det knappt något som händer på scenen. Det hade kunnat vara meditativt, men når inte dit. Ibland är det snarast plågsamt.
Sofia Jernberg och musikerna är alla rutinerade proffs, som gör vad de kan för att få liv i detta tonexperiment. Men musiken är alltför hackig och enformig för att beröra. Att texten är på italienska gör verket ännu mera svårgenomträngligt.
* Sound of Stockholm pågår 5-9 november 2013. Programmet hittar du här.