Operakonsten nätdejtarPå Plex Musikteater i Köpenhamn har en chatopera spelats under våren. Ett av flera bevis på att operan börjat nätdejta.
Fördjupning [2007-05-22]

Operakonsten nätdejtar

Bloggopera, chatopera, iOpera och Loa Falkman. Att operavärlden uppvaktar Internetvärlden står klart. Men – är kärleken besvarad? Nummers Malin Palmqvist synar en kärleksaffär.

I januari presenterades gigantprojektet iOpera som har ambitionen att bli ett slags Myspace för operavärlden med bland annat webboperasändningar, branschforum och kalendarium för all världens operahus.
   Under våren satte Plex musikteater i Köpenhamn upp 1:1 – en chatopera där huvudpersonen rör sig runt i nätets chatrum och möter människor som kan hjälpa henne – men också leda till hennes undergång.
   Och i höst är det premiär för Norrlandsoperans Bloggopera.
   Att Kungliga Operan i fjol lanserade en webbaserad sångskola med Loa Falkman (under det omfamnande namnet ”Hela Sverige sjunger”) bara stärker tesen: Operavärlden flörtar med internet.

Tonsättaren Fredrik Högberg doktorerar vid Luleå Tekniska Universitet i hur klassisk musik kan fungera på nätet. Han är också projektledare för iOpera:
   – Klassisk musik har gjort så många misstag genom historien och missade både musikvideor och MTV. Nu håller vi på att missa internet också, säger han till Örnsköldsviks allehanda.
   Med hjälp av bland annat 2 miljoner kronor från Sparbanksstiftelsen Norrland ska projektet förverkligas. Den första webboperan beräknas ha premiär år 2009. Tanken är att vanliga operaföreställningar ska kunna sändas via webben men också att producera särskilda verk direkt för nätet. Här finns planer på ett interaktivt moment där personen framför skärmen ska kunna förändra till exempel scenografi eller händelseförlopp.

Hos Plex musikteater placeras den virtuella världen på scenen. Norrlandsoperan använder den för att skapa själva verket. Runt 400 elever på yrkesprogrammen vid gymnasiet Dragonskolan i Umeå fick i höstas i uppgift att skriva varsin bloggtext om exakt 100 ord. KG Johansson, professor i rockmusik vid Musikhögskolan i Piteå, sammanställde sedan librettot ,som går under namnet Sjökor och stekare och redan ligger ute på nätet. Alla repliker fanns enligt författaren färdiga i bloggarna. KG Johansson skriver:
   ”Bland de hundratals texterna fanns allt vi hade förväntat oss – och mycket som vi aldrig hade kunnat tänka oss. Ingen av oss medelålders män och kvinnor visste, för att ta ett exempel, vad en ’stekare’ var förrän vi läste bloggtexterna.”

Kanske ligger något i talesättet att motsatser dras till varandra i operavärldens nyfunna kärlek till internet. För medan internet anses vara ungdomligt, folkligt och lättillgängligt så anses operakonsten vara icke-ungdomlig, icke-folklig och svårtillgänglig. Och eftersom ungdomligt, folkligt och tillgängligt ofta anses positivt är det lätt att tro att operakonsten vill sola sig i det ständigt uppkopplade blålysande datorskenet.
   Om kärleken är besvarad? Det finns i alla fall ett positivt tecken: en norsk webbläsare har döpts till Opera. Så kanske, kanske börjar det likna kärlek.

 

Malin Palmqvist

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare