Helsingfors 1993, Köpenhamn 2005, Oslo 2008. Nya operahus i nordiska huvudstäder är en trend. I utredaren Christina Rogestams förslag till kulturdepartementet får Kungliga Operan i Stockholm ett nytt hus. Ett framtida nybygge beräknas kosta mellan fyra och fem miljarder kronor och kan stå klart tidigast 10 år efter ett politiskt beslut.
Argument för att det nuvarande operahuset från 1898 ska ersättas med ett nytt är flera, bland annat skulle ett nytt hus förbättra arbetsmiljön och ge fördubblat antal publikplatser med bättre sikt och akustik.
Men opera pågår inte bara i huvudstaden. Nummer fångade in några reaktioner kring ett eventuellt nytt operahus i Stockholm från operachefer i olika landsändar.
Lars Tibell, konstnärlig ledare Malmö Opera och Musikteater
Lars Tibell är för ett nytt operahus i Stockholm om det bara inte sker på bekostnad av andra institutioner. FOTO: Kennet Ruona
Behövs det ett nytt operahus i Stockholm?
– Ja det tror jag nog att jag tycker. Behovet av att få nya lokaler för Stockholmsoperan är omvittnat.
Kostnaden beräknas till 4-5 miljarder. Är det en bra prioritering för operakonsten i Sverige?
– Statens teatrar får väl staten bestämma över. Men det bör inte ske på bekostnad av övriga institutioner. Jag förutsätter att man hittar finansiering som gör att ingen annan drabbas – det tror jag inte är någon bra kulturpolitisk åtgärd.
Magnus Aspegren, vd och konstnärlig ledare för Norrlandsoperan i Umeå
Magnus Aspegren menar att lokalerna gör mycket för att modernisera synen på operakonsten och exemplifierar med såväl Göteborgs- som Norrlandsoperan. FOTO: Malin Arnesson
Behövs det ett nytt operahus i Stockholm?
– Ja, jag tycker att det vore jättebra. Operahuset i Stockholm har ett omodernt tilltal till publiken i sina lokaler, även i foajén. Publiken idag ser annorlunda ut än den gjorde för 100 år sedan. Nya lokaler gör mycket för att nå en ny publik, det blir enklare att ta sig dit. Det kan man se på Göteborgsoperan, vad de nya lokalerna inneburit för dem. Våra nya lokaler här i Umeå har också förändrat mycket i vad vi kan göra.
Kostnaden beräknas till 4–5 miljarder. Är det en bra prioritering för operakonsten i Sverige?
– 4–5 miljarder kronor är mycket pengar och det är klart att man kan ifrågasätta det. Men ska man ha opera får man också räkna med att det kostar pengar. Det handlar också om tillgänglighet. Om man har en dubbelt så stor salong så når man också en ny publik.
Ole Wiggo Bang, operachef Värmlandsoperan
Ole Wiggo Bang tycker att ett nytt operahus måste ligga i Stockholm. FOTO: Johanna Sterner
Behöver operakonsten i Sverige en ny operabyggnad?
– Ja, det är viktigt för operakonstens plats som konstform.
Måste den ligga i Stockholm?
– Ja.
Finns det något annat som är viktigare att prioritera inom svensk operakonst?
– Det kan väl diskuteras om inte medel till produktion för övriga operaensembler också bör prioriteras på samma sätt som till Stockholmsoperan.
LÄNKAR
Läs en tidigare artikel i Nummer om det påtänkta operahuset
Delta i debatten som pågår i vårt diskussionsforum