Recensioner [2005-04-22]

Orionteatern: Too Much Night Ego

RECENSION/DANS. Too Much Night Ego av Philippe Blanchard och Gemma Higginbotham utspelar sig i Orionteaterns råa scenrum med minnen från den tid då lokalen ännu var en verkstad.

Den råa inramningen får lokalen att flyta ihop med scenen vars scenografi utgörs av en sandhög som har mer släktskap med ett grustag än en sandstrand, trots projicerade sommarmoln och campingstolen där Higginbotham genomför sin inledande monolog, en dialog utan mottagare. Bristen på svar och scenrummets råhet samklingar med koreografin som tycks vara formad kring en inre tomhet. I de fyra långa solon som ger verket struktur är koreografin först vagt trevande men blir efterhand allt mer intensiv tills den kulminerar i ett crescendo.

”Genom känslan av främlingskap och meningslösheten blir föreställningen ett ’tumavtryck’ av den samtida urbana västerländska civilisationen…”

Mellan dessa solon genomförs olika uppgifter, alla lika befriade från mening. Som när Higginbotham alltmer desperat namnger sina tillhörigheter vilka gradvis upphör att ha en konkret betydelse och blir symboler av de ägodelar som definierar nutidsmänniskans mänsklighet.   
   Genom känslan av främlingskap och meningslösheten blir föreställningen ett ”tumavtryck” av den samtida urbana västerländska civilisationen som mer formats av egocentricitet än autencitet. Too Much Night Ego är kanske inte rätt start på en glad utekväll men däremot perfekt om man vill få tillfälle att reflektera.

Lena Andrén

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare