Smäktande vackert möteSarah Bellugi-Klima, Shintaro Oue och Eldad Ben Sasson i Örjan Anderssons Triptych på Norrlandsoperan. Foto: Göran Hallberg
Recensioner [2007-11-30]

Smäktande vackert möte

Triptych av Örjan Andersson
Scen: Norrlandsoperan
Ort: Västerbotten
Ljus: Jens Sethzman
Kostym: Nina Sandström Hallberg
Medverkande: Andersson Dance: Sarah Bellugi Klima, Piotr Giro, Annika Hyvärinen, Edhem Jesenkovic, Asher Lev, Belinda Nusser, Shintaro O-ue, Eldad Ben Sasson, Philip Schmidt, Ina Sletsjøe, Sara Åhman
Medverkande musiker: Symfoniorkestern vid Norrlandsoperan, Avatarkvartetten
Länk: Norrlandsoperan


Begreppet triptyk har sitt ursprung i medeltida kristen konst och refererar till altartavlans uppdelning på tre sektioner med ett mer omfattande lite större mittparti och två omgivande något mindre bilder.

Det är koreografen Örjan Andersson som på introduktionen innan premiären på dansföreställningen Triptych i egen person pekar åhörarna mot titelns ursprungsbetydelse, något som väcker min nyfikenhet.
   Anderssons Triptych består i sin tur av tre delar centrerade kring den ryska kompositören Sjostakovitjs stråkkvartetter, som i likhet med kompositören själv närmast hemsökt Andersson. Både kvartett 11 och 8 har Andersson arbetat med tidigare i olika omgångar. Den här gången görs de med delvis nya dansare, ny färgsättning i scenografi och kostym och med väsentliga omarbetningar i koreografi.


Mellan kvartett 11 och 8 har Andersson lagt kvartett nummer 7, som är det nya tillskottet och som möjliggör triptyken. Och precis som i ursprungsbegreppets altartavla skiljer sig mittpartiet från de omgivande koreografierna. Fast snarare med motsatt syfte då kvartett 7 är mindre i omfång och antar formen av en lite lösare hållen duett. Två manliga dansare rör sig närmast scenkanten i en lek med homosocial maskulinitet där mottagande och givande av smärta dikterar rörelsernas beröringspunkter. 
   De mer strukturerade koreografierna 11 och 8 innehåller många dansare i noggrann orkestrering mellan det ordnade näst intill skulpturala och det oordnade, irrationella spasmlika.


I projektet och i ansatsen i allmänhet finns ett i grunden traditionellt förhållningssätt till modern dans där man håller an till en del estetiska ideal gällande rörelsens vara och natur av typen äldre datering. Fast det bör också påpekas att detta är lika med något näst intill exotiskt, då det knappast finns så många omvandlare och förnyare av de historiska dansidealen att tillgå i Anderssons klass i ett samtida Sverige.
   Ty Anderssons koreografier till Sjostakovitjs kvartetter, förkroppsligade och besjälade av dansarna samt av Symfoniorkesterns stråkspelande musiker, är grogrunden för ett smäktande vackert möte, som startar i svalt gråblått för att arbeta sig upp i en hetta som avslutas i purpurrött, och är så fyllt av njutning som det sällan bjuds.

Ann Tomic Enström

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare