Ormskinnsjacka med luddHulda Lind Jóhannsdóttirs Lady (fr v) och Simon J Bergers Val Xavier i en het sammandrabbning på Dramaten.
Recensioner [2010-08-23]

Ormskinnsjacka med ludd

Mannen i ormskinnsjackan av Tennessee Williams
Scen: Dramaten (Lilla scenen)
Ort: Stockholm
Regi: Malin Stenberg (även bearbetning)
Scenografi: Anna Heymowska
Ljus: Ellen Ruge
Kostym: Anna Heymowska
Mask: Mimmi Lindell, Nathalie Pujol
Medverkande: Simon J Berger, Omid Khansari, Hulda Lind Jóhannsdóttir, Basia Frydman, David Mjönes, Elin Klinga, Lotta Tejle, Tanja Lorentzon, Jon Karlsson
Länk: Dramaten


recension/teater. Tennessee Williams förknippas mest med Linje Lusta och Katt på hett plåttak. Men dessförinnan skrev han Mannen i ormskinnsjackan. Jenny Aschenbrenner har sett ett ungdomsverk ömsa skinn.

Mästaren av familjeångest i svettig sydstatstappning, Tennessee Williams, har landat på Dramatens lilla scen med ett av sina mindre kända dramer. Men Mannen i ormskinnsjackan innehåller alla de komponenter som blev Williams signum: de frustrerade kvinnorna, de brutala männen – och så sexualiteten som ligger och pyr som en torvbrand som bara väntar på att slå ut i stora eldkvastar, bara en spricka uppstår i den stålblanka fasaden. Här heter sprickan Val Xavier  – en främling som kommer till den lilla stan i och börjar jobba hos Lady, i hennes klädaffär framför lägenheten där hennes despot till man ligger och dör. I Ladys affär flockas stadens kvinnor och alla sugs de mot den karismatiske Val med en längtan som bara kan leda till elände.


Malin Stenbergs uppsättning leker med de klichéer som ett drama som detta dragit på sig genom åren. Hon bollar könsroller och sexualitet mellan rollfigurerna och låter kvinnorna vara så kåta som man rimligtvis blir efter decennier i ett kärlekslöst äktenskap. Det är befriande, men blir mest ett krafsande på utsidan av det komplexa bygge av makt och sex som är könsspelet. Och med knallpulverpistoler, kulisshus i lekstugestorlek och cowboyhattar understryks det lekfulla, spelet i spelet och livet som teater, som i en utklädningslek med Vilda västern-tema.

Så en bit in i föreställningen börjar formen svaja mellan den psykologiska realism som finns inskriven i själva pjäsen och en modern distanserad lekteater. Ibland bjuds vi in att komma nära och känna för att i nästa knuffas ut igen med en ironisk blinkning. Det gör det svårt att engagera sig trots många fina skådespelarinsatser, trots Hulda Lind Jóhannsdóttirs fint aviga Lady och Lotta Telje, neurotiskt övertygande som den förtryckta och frustrerade sheriffrun Vee. Det blir ljusglimtar i en annars ganska rörig föreställning där Tennessee Williams livssmärta inte förmår skära igenom den luddiga formen.

Jenny Aschenbrenner

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare