När ridån gick upp på Oslo nye teater igår kväll fick publiken se en några minuter lång reklamteater innan det var dags för premiären av The producers. Det är Kraft Foods/Freia som lanserar en ny chokladsort, skriver Aftenposten.
– Det är viktigt för oss att alla förstår att det är reklam. Och att det hålls undan från föreställningen, säger de två skådespelarna som medverkar i inslaget till tidningen.
De är måna om att det inte handlar om dold produktplacering. Efter reklamen går de båda vidare in i sina roller i The producers.
Reklamteaterinslaget är ett försök och teaterchefen Catrine Telle menar att teaterreklam mer än bioreklam måste passa föreställningen. Teatern behöver nya intäkter.
– Vi tittar absolut efter nya sätt, men jag tror inte att det här blir lösningen för alltid. Om vi gör konstnärliga kompromisser blir det galet.
Reklaminslaget kommer att visas sammanlagt fem kvällar.
Läs mer i Aftenposten.no:
”Reklameteater”
”– Oppfinnsomt, men uhørt”