Nyheter [2010-03-11]

Övertid blev nytt varumärke

ekonomi. Sörmland Musik & Teater byter namn till Scenkonst Sörmland. Samtidigt får länsteatern en varumärkesplattform med ledorden aktuell, engagerande och gränsöverskridande. Kostnaden på kring en kvarts miljon betalas genom minskad övertid.

För ett par år sedan flyttade dans- och filmkonsulenternas verksamheter i Sörmland in under samma tak som Sörmland Musik & Teater. Då började diskussionerna om att institutionen behövde ett nytt namn. Nu har teaterns huvudman, landstinget fattat beslut att så ska det bli. Så från och med maj månad kommer man svara ”Scenkonst Sörmland” när det ringer på teatern.

Men ändring av namn och logotyp har inneburit en konsultkostnad på 207 300 kronor, en utgift teatern får ta ur sin budget där man i senaste verksamhetsberättelsen (2008) redovisar ett underskott på tre miljoner. Musik- och teaterchefen Maria Weisby försvarar kostnaden:
   – Vi hade ett överskott 2009. Och kostnaden är inte bara för namnbytet utan för att vi också fått hjälp med att utarbeta en varumärkesplattform, berättar hon för Nummer.

Plattformen ska enligt teaterns marknadsavdelning dels göra teatern mer synlig, dels förbättra kommunikationen.
   – När teater, dans, musik och teater hamnade under samma tak blev det spretigt. Nu har vi fått en ny varumärkesplattform som säger att vi ska vara aktuella, engagerande och gränsöverskridande, säger Weisby. Vad det närmare innebär kommer att stå på den nya hemsidan när namnbytet sjösätts i maj.

Ett problem länsteatern vill tackla med den nya varumärkesplattformen, och genom att bli mer synlig är att det statliga kulturbidraget till Sörmland Musik & Teater är litet.
   – Vi får bara 182 kronor per invånare, medan snittet i landet ligger på 274 kronor. Teaterns statliga anslag räknas för 2010 upp med 2,5 procent, medan snittet i landet ligger på 4,2 procent.

Kan man då försvara att betala närmare en kvarts miljon för nytt namn och en varumärkesplattform när teatern budget är så liten?
   – Ja, säger Weisby. Jag har dragit ned på övertiden bland annat. Och tack vare varumärkesplattformen går vi nu in i en ny fas och genomför bland annat ett mångfaldsår på två år. Vi har många flyktingar i Sörmland och måste anpassa verksamheten i förhållande till det.

Länk
Sörmland Musik & Teaters hemsida

Gert Lundstedt

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare