Tsaren drunknar i sin egen maktsoppa i Sjtjedrins balettsaga. Foto: N Razina
Recensioner [2012-08-29]

På hästryggen mot friheten

Den puckelryggiga lilla hästen, balett i två akter
Musik: Rodion Sjtjedrin
Libretto: Maxim Isaev efter Pjotr Ersjov
Scen: Kungliga Operan, Östersjöfestivalens 10-årsjubileum
Ort: Stockholm
Koreograf: Alexej Ratmanskij
Dekor och kostym: Maxim Isaev
Ljus: Damir Ismagilov
Dirigent: Valery Gergiev
Medverkande: Mariinskijbaletten och Mariinskijteaterns orkester
Länkar: Östersjöfestivalen, Marinskijbaletten


RECENSION/OPERA. Med Rodion Sjtjedrins balett Den puckelryggiga lilla hästen blir den ryska folkloren bokstavligen ett lyckopiller. Nummers Sofia Nyblom har sett en nidbild av makten, där härskaren drunknar i sin egen soppa medan den unga kärleken segrar.

Ingenstans vårdar man sina folksagor så ömt som i auktoritärt styrda länder, och Ryssland är inget undantag. När Östersjöfestivalen firar 10-årsjubileum bidrar Valerij Gergiev och Mariinskijteatern med ett ystert cirkusnummer, lika bjärt som en tecknad film.

Ja, det är alltså tio år sedan visionen om en musikalisk bro över Östersjön blev verklighet. Med Berwaldhallen som arena har den musikaliska braintrusten mellan Esa-Pekka Salonen och Valery Gergiev blivit festivalens motor. Eftersom årets huvudattraktion är Salonens och Bill Violas Tristan-projekt, fick Gergiev istället för opera bidra med festivalens första balett – en folksaga vars mer glättiga tolkning av begreppet tvångsäktenskap skapar kontrast till dödslängtan i Richard Wagners Tristan.

Den puckelryggiga lilla hästen spinner på en lång tradition av ryska sagor, där träsnittens och lackaskarnas bjärta berättelser fått musikdramatisk form under imperiets skiftande faser – oavsett politisk styrning. Rodion Sjtjedrins ungdomsverk från 1955 andas poststalinismens optimism, där glada klippdockor i Alexej Ratmanskijs koreografi iscensätter ett mord på tyrannen med kärleken som drivkraft och såväl en söt, puckelryggig häst som en sprakande eldfågel som magiska hjälpredor.

Med komisk finess skildras bondsönernas tölpighet och särlingen Ivans gradvisa utveckling till en fullfjädrad prins (Maxim Zyuzin), som i slutscenen vinner hela publiken genom en briljant serie piruetter inför sin åtrådda prinsessa. Och de stora tablåerna med dansande björkträd, stegrande hingstar med roliga hockeyfrillor och sinnliga zigenare inspirerar samma fnittriga känsla som Kalle Ankas julafton.

Är det något man saknar så vore det kanske en förnimmelse av att den självsäkra Tsarflickan (Anastasia Kolegova) någon gång borde vackla under sina sturska förhandlingar med sin tilltänkte make – den åldrige, löjeväckande tomtenissen till Tsar (Andrej Ivanov). Men bakom hennes och Ivans ömsinta pas-de-deuxer, och Rodion Sjtjedrins nästan filmiskt illustrerande partitur,  skymtar Sovjettidens förgudande av det kvinnliga initiativet – en ”Pussy Riot” som bara i sagans värld förblir ostraffad.

Se ett youtubeklipp ur baletten här.

Sofia Nyblom

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (1 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare