Fördjupning [2003-08-15]

På plats i Fittja

FITTJA."Snubben trodde han var cool, för han hade en pistol...".    Nej allt i Botkyrka kommun är inte Latin Kings som låter - även om gruppen en gång för alla har satt den medialt mest baktalade förorten på Stockholmarna världskarta.

Visst handlar var och varannan artikel i pressen om dem eller skottdramer och gängkrig i området. För hit skickas som bekant alltid journalisterna i jakten på lite farlig förortsexotism. Men just nu är det nycirkus- och gatukulturfestivalen Subörb som styr rubriksättningen. Och det är så Cirkus Cirkör och deras samarbetspartners, Riksteatern, Botkyrka kommun samt stiftelsen Framtidens kultur, vill ha det.  

Gratis cirkusskola för barnen
På idylliska Fittja äng, beläget precis vid vattnet med miljonprogrammet som ett sakralt, overkligt stål- och betongskelett i fonden, har ett gäng stora cirkustält satt ner pålarna för en tio dagar lång camping.
   Området sjuder av liv. Bland annat pågår prova på-cirkus för barn, workshops, gratis föreställningar och öppna repetitioner i princip hela dagarna kl 12.00 – 01.00. Dessutom serveras mat från hela världen.

Kanadensiskt gästspel
Festivalens nycirkusprogram invigs med Les 7 Doigts de la Main, en grupp som utannonserats som Cirkus Cirkörs motsvarighet i Kanada. Föreställningen är ett måste för alla nycirkus-frälsta och ”wannabes”. Tack vare coola publikgrepp där vi bland annat leds upp på scenen genom ett kylskåp med DJ på plats som spelar sjysst musik, kommer vi snabbt i rätt stämning. Sedan är det lätt att dras in i, och charmas, av denna galna nycirkus-familj som bokstavligen välkomnar oss in i sitt poetiska hem, iförda kalsonger och nattlinnen och med ett nummer i sikte runt varje hörn.
   Utan att avslöja för mycket så är det först när denna föreställning drar igång som den rätta festivalnerven infinner sig och man kan inte annat än tacka arrangörerna Cirkus Cirkör för att man slipper slösa pengar på en utlandssemester denna sommar. För varför betala 10 000 för flygbiljetter åt hela familjen när man just nu kan se världen på Fittja äng?

Magstark show
Absolut barnförbjuden är dock Happy Side Show från Australien. Jag skulle desutom vilja tillägga en varningstext för känsliga individer. Om du redan nu vet med dig att en roterande Black & Decker-såg i halsen eller fastspikade tungor inte är din stil, så skippa denna show. Däremot är den ett eldorado för den som gillar sadomasochistisk borderline-underhållning. Den tar definitivt ett strypgrepp runt halsen på dig och man får svårt att andas i timmar efteråt. Någonting liknande har vi aldrig sett i snälla Sverige.
   ”Den som inte hoppar är rasist…”. Givetvis är Latin Kings med och inviger festivalen med en gratis konsert i sommarnatten som fortsatte längre än Nummer orkade vara med på.

Lyckat misslyckande
Festivalens andra dag har folket hittat hit och det myllrar verkligen på området. Särskilt populärt är det att kolla in War, en skateboardperformance som repeteras inför öppen ridå med planerad premiär 16 augusti.
   Utlysta gatucirkusen Lice de Luxe är tyvärr uppskjutet till senare på kvällen men klockan fem drar i varjefall Cirkus Cirkörs nypremiär av Miss.Lyckad igång som uppvärmning inför en planerad Sverige- och Europa-turné i höst.
   Utanför tältet försöker ett gäng kids i 10-års åldern planka in. Några av dem distraherar biljettrivarna samtidigt som de andra försöker smita in bakvägen. ”Det kostar hundra kronor per biljett som ni kan köpa i informationstältet” upplyser den stressade biljettriverskan barskt inför döva öron och man kan inte annat än att undra om denna festival, som är placerad i Fittja just för att även kunna bjuda landets minoriteter på kultur, ändå blir sluten för de riktigt teaterovana. För även om det sjuder av etnisk mångfald ute på området så återser man i huvudsak bara den vanliga gamla kultureliten från innerstan på föreställningarna.
   När det första numret sedan drar igång överröstar tyvärr musiken från festivalområdet den suggestiva nycirkusmusiken som ska ackompanjera artisterna och man kan inte annat än beundra dem för att kunna bibehålla koncentrationen, trots detta i kombination med alla de små barn i publiken som snart blir rastlösa och högljudda när det inte ideligen sker ett rafflande nummer på scenen. För det gör det inte alltid vilket är helt i nycirkusens anda. Här är det berättandet, poesin, som står i centrum. En poesi som belyser det fullkomligt absurda faktum vi alla lever med, att vara människa. I nycirkusens språk synliggörs det på ett sätt som griper tag i den mest solkiga själ.

Festivaldrottningar
När man har passerat 35-strecket och fått barn, så har charmen med Baja-Major på något sätt försvunnit. Då vill man bara ha sitt eget badrum med en wc-anka inom tryggt avstånd från closetten.
   Men nu ingår Baja-Major en gång för alla i festivalkulturer. (varför har de för övrigt ett feminint namn? Kan de inte heta Bajs-Hasse istället, som en hyllning till Dolph Lundgren och det manliga släktet?)
   Några andra damer som snart sagt också är en del av den svenska festivalkulturen är danserskan Anna Vnuk och performance-artisten Miss Universum, Riksteatern JAM:s två fynd som efter ett par mellanlandningar på bland andra Popaganda-, Satellit och Arvikafestivalen nu också befinner sig på Subörb. För Anna Vnuks del med sista föreställningen av sin nyskapande Solofestival med mig själv, hennes arbetarklassdans med mycket rockmusik där hon gör upp med finkulturen.
   Vnuk börjar med att ge en liten humoristisk dansintroduktion för oss som har noll koll på dans. Därefter bjuder hon och hennes två meddansare, Andrea Svensson och Emelie Jonsson, på sin version av partydansen. Ni vet, den där alla tjejer står i ring och dansar med handväskorna nedlagda i mitten. Därefter berättar hon om sin missförstådda och vacklande start på karriärens minförsedda E4:a. Om sin första dansroll som hora i Glada Änkan i Säffle, och därefter alla djurroller… ja, utan att avslöja alltför mycket av föreställningen om hon nu skulle blåsa liv i solot igen.
   Det är bara att beklaga alla er som missade denna otroligt humoristiska drift med dansens överestetiserade formspråk.

Feministisk hardcore
Feministisk hardcore av snäppet vassade karaktär bjuder duon D Muttant & Puss tätt åtföljda av Miss Universum som dock inte bjuder på performance den här gången utan mer av låtar från nya plattan Selfelected som du kan se en snutt av i vårt festivalsvep till vänster om artikeln. Båda har den kvinnodominerande publiken med sig från första stund, även medhavd 5-årig dotter som verkar glädjas åt att även vuxna kan leka och ha roligt, typ, ”men mamma, finns det prinsesskronor i vuxenstorlek också?”.
   Kvällens enda sorg var att samma dotter tappade sin Mungo (gosedjur typ pungråtta) som ännu inte har återfunnits. PLEASE, du som omhändertog den, ämna tillbaka den till Susanne i informationstältet. Orkar inte hitta på fler historier om hur Mungo har rymt med ett zigenskt nycirkussällskap i hopp om att lära sig lindans och nu befinner sig på ett sjabbigt hotell i Polen. Barn idag är så slipade, hon går inte på det….

Spanska cirkuselever & jamaicansk spokenword
På torsdagen kunde man bland annat se elever från Madrids nycirkusskola Carampa. Föreställningen inleddes, i sann spansk anda, mycket dramatiskt med en sakral mässa, tända ljus och rökelser. Därefter bjöd den månghövdade klassen på framför allt mycket god akrobatik som många gånger gränsade till modern dans.
   Själva storyn, som binder ihop deras nummer, fantiserar kring texter av poeterna José Bergamin och Lope de Vega samt kring mytologi och havet. Här är varje misslyckande väl inrepeterat och alla elever får ungefär lika mycket utrymme på scenen, ofta i mass-scener.
   Och så bjuds vi förstås på alla klassiska nycirkusnummer: trapetsen, bollarna, hattarna…En ovanlighet i den annars förvånansvärt könsbundna nycirkusvärlden bjöd dock jongleringsnumret på som utfördes av en tuff kvinna. Nu väntar vi bara ivrigt på en manlig prima lindansare.
   Kvällens senare del bjuder på exklusiv spokenword från New York med Staceyann Chin som kommer att ”spokar” kring problem som könsförtryck, rasdiskriminering och om hur det är att vara lesbisk jamaicanska. Missa inte. Börjar kl 20.45 i Mellantältet. (Dock, Nummer missade tyvärr p g a sjuka barn men du kan läsa en artikel om föreställningen på
Lyriska.nu.
   Härmed sätter Nummer, av tidsbrist, punkt på sitt reportagesvep från Subörb. Söndag är dock sista dagen för festivalen. Då bjuds publiken på en jongleringsolympiad. Kan också förhandsrekommenderas för dig med fallenhet för flyhänthet.

Text, foto & Video: Ylva Lagercrantz

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare