Video från Nancy Viktoria

– Jag fick ett jättematerial och har kokat ihop det till en stark buljong, beskriver Gunilla Boëthius sitt arbete med att dramatisera böckerna.
   De teman hon framför allt har tagit fasta på är kärlek och skam. Fattigskam, glasögonskam, underlivsskam, drulla-i-diket-skam – flickan Nancy har många anledningar att skämmas. I Uppsala badar den sluttade scenen av ljus, men Nancys historia är delvis mörk. Som kvinna och fattig tillhör hon de lägst ställda i samhället och livet är på många sätt en kamp. Men det finns också hopp.
   – Nancy är en hoppfull gestalt, eftersom hon tar sig upp och hittar ett värdigt liv mot alla odds, säger Vanna Rosenberg, som återfinns i titelrollen.
   Nancy Victoria har premiär i Uppsala den 1 oktober, men även du som inte bor i trakterna kan få ett smakprov på föreställningen här i Nummer. Se några scener samt intervjuer med regissören Karin Enberg och Vanna Rosenberg genom att klicka på filmikonen till vänster om den här artikeln.

Premiärkalender Oktober 2004

1 Fredag
Uppsala: Upsala stadsteater: Nancy Viktoria av Gunilla Boëthius/Elsie Johansson
Västerås: Teater Västmanland: Kalabaliken i Karbenning av M Lindberg
Varberg: Teater Halland: I väntan på Godot av Beckett
Södertälje: Riksteatern: Tut-tut, här kommer vi. Och så här ser vi ut inuti av Schyffert och Wahlbeck
Stockholm: Sthlm Stadsteater: Stormen av Shakespeare
Stockholm: Orionteatern: Öppen scen
Göteborg: Bhopa: Pissungen av Peter Kihlgård
Härnösand: Norrdans: Tre verk av Rui Horta & Stephen Petronio

2 Lördag
Stockholm: Dramaten: Tiokronorsflickan av Jonna Nordenskiöld
Stockholm: Stockholms Improvisationsteater: City Life
Växjö: Regionteatern Blekinge Kronoberg: En midsommarnattsdröm av Shakespeare
Borås: Borås stadsteater: Natten är dagens mor av Lars Norén
Stockholm: Folkoperan: Orfeus i Underjorden av Offenbach
Lund: Riksteatern: Krig av Lars Norén
Luleå: Norrbottensteatern: Ljusets hastighet av Rasmus Lindberg
Stockholm, Alby: Zebradans på Rotemannen: Borta av Minna Krook
Stockholm: Tant Klaver/Hagagatan 48: Prinsessan på ärten av H C Andersen

3 Söndag
Sundsvall: Hotell Södra Berget: The Best little Whorehouse in Texas av King/Masterson/Hall
Stockholm: Teater tre: Att äga en muräna av Pija Lindenbaum
Norrköping: Teater Pelikanen/Kulturkammaren: Molly möter Willy av Eva Carlsson


4 Måndag
5 Tisdag
6 Onsdag
Jönköping: SMOT/Storstickan: Den komiska tragedin av av Y Hunstad & E Bonfanti
Eskilstuna: Eskilstuna teater: Vad ska mamma säga? av Jimmy Bergkvist
Göteborg: Embla Dans & Teater/Backa info.central: Spår av Ristningar av H Hallgren

7 Torsdag
Stockholm: Teater Brunnsgatan fyra: Var är Holger, Harald och Herrman av Kristina Lugn

8 Fredag
Uppsala: Upsala stadsteater: Elektras bröder av Lindholm, Olsson, Willgren, Cocke
Stockholm: Dramaten: Den älskade av Lisa Langseth
Göteborg: Gbg Stadsteater: Peters Gästabud av Peter Harryson
Stockholm: Teater Scenario: Mitt liv som tjock av Lotti Törnros
Stockholm: Fria Teatern/Lilla scenen Kungsholmen: Sista chansen att dansa av Joanna Murray-Smith
Uppsala: Teater Dacapo: I ett obevakat ögonblick av Kristina Lugn
Varberg: Teater Halland: Flykten till Halland av Gertrud Larsson

9 Lördag
Stockholm: Dramaten: Köpmannen i Venedig av Shakespeare, kl 19
Göteborg: Folkteatern: Den Yttersta Natten av Vivian Nielsen
Stockholm: Moderna dansteatern: A special evening for you


10 Söndag
Stockholm: Intiman: Pannkakstårtan av Sven Nordqvist
Norrköping: Östgötateatern: Min modiga mor av av George Tabori


11 Måndag
12 Tisdag
13 Onsdag
Stockholm: Tigerdans: Grön Skugga av Anne Külpher

14 Torsdag
Uppsala: Teater DaCapo: I ett obevakat ögonblick av Kristina Lugn
Stockholm: Unga Klara: Sex, droger och våld av Mattias Andersson

15 Fredag
Stockholm: Dansens hus: It’s only a rehearsal av zero visibility corp.
Stockholm: Teater Bambino: Bu & Bä av Olof och Lena Landgren
Stockholm: Odenteatern: Vänta inte på prinsen – rid själv
Stockholm: Impro & co: Otäckt
Stockholm: Teater Sláva: Exil – ett Medeaöde

16 Lördag
Göteborg: Göteborgsoperan: Miss Saigon
Stockholm: Teater ’i’/Teater Pero: Trädgårdsmästaren av av Börje Lindström
Stockholm: Moderna Dansteatern: 66 minutes sculptures av K Eriksson och I Reulecke
Malmö: Malmö Opera och Musikteater: Livet med en idiot
Luleå: Norrbottensteatern: Populärmusik från Vittula av Mikael Niemi

17 Söndag
Västerås: 4:e Teatern: Plåster


18 Måndag
19 Tisdag
20 Onsdag
21 Torsdag
22 Fredag
Örebro: Länsteatern, Örebro Teater: Det tredje tecknet av Björnar Teigen
Stockholm: Teater Underground: Ingenmansland – minnen från Bosnien av D Engström & D Bergström

23 Lördag
Umeå: Ögonblicksteatern: Pojken och stjärnan av Barbro Lindgren
24 Söndag
25 Måndag
Stockholm: Cirkus Tigerbrand på Södra Teatern: Ung. Medea av Iréne Hededal och Patrik Franke
Gävle: Riksteatern: Vaknätter av Anders Duus

26 Tisdag
Stockholm: Teater Spitze/Teater Pero: Medea av Euripides

27 Onsdag
Uppsala: Kesselofski &Fiske/Katalin: Yeah, yeah, yeah 2

28 Torsdag
Stockholm: Teater Sandino/Dramaten: Gubbarnas middag av Mario Graviéh

29 Fredag
Stockholm: Teater Underground: Dracula av av D Engström & D Bergström

30 Lördag
31 Söndag

Med reservation för ändringar
Har vi missat någon premiär? Skrivit fel i kalendern? Tipsa redaktionen på e-postadress info@nummer.se. Bifoga en länk till gruppens/scenens hemsida tack!

Elverket: Kuddmannen

Med Kuddmannen har författaren Martin McDonagh skapat en Pelle Snusk för vuxna där enda skillnaden är att det inte är tumsugaren som får sina tummar avklippta av skräddaren, utan det oskyldiga barnet som får sina tår avhuggna med en kniv.
   Men här fälls inte en droppe blod på scenen: bilderna är starka och obörnhörliga, men aldrig fysiskt synliga. Istället får vi dem återberättade av författaren. Och där kammar Martin McDonagh in sin största poäng. För sagans suggestiva kraft har makt över oss alla. Bilderna får vi, frånsett en serie tablåer i bakgrunden som ska skildra författarens barndom, skapa oss själva. Och kanske vill McDonagh med det säga att författaren aldrig har något ansvar, utan snarare uttolkaren av verket, d v s läsaren?
   En svaghet i uppsättningen är Stefan Larssons oförmåga att döda ”Darlings”. Han väljer ofta att dra scener till sin spets – och sedan bortom den. Resultatet blir onödigt publikfriande buskis. Den stora behållningen är däremot skådespelarkvartetten Rabaeus-Eklund-Nyqvist-Roosman, vilken borde vara värd Nobelpriset i personkemi – om det fanns något.

Välkommen till Nummer!

Här hittar vårt nyhetsbrev med länkar till nyskrivna artiklar: Nyhetsbrev från Nummer.se. Varje fredag kommer det direkt i din e-post. Om du också vill prenumerera på vårt nyhetsbrev, så klicka på denna länk.
   Söker du en speciell artikel? Gå via vår Sökmotor.
   Annars rekommenderar vi dig som är ny att bara klicka dig runt på sajten. Du hittar garanterat något nytt att läsa varje dag.

Kärleksyra på Dramaten

Eller vad sägs om följande föreställningar på Nationalscenen just nu: Love Bombing (av Jan Waldekranz, med Lena Endre och Reine Brynolfsson), Den älskade( av Lisa Langseth, med Noomi Rapace) samt Dom älskar mig, dom älskar mig (av och med Daniel Boyacioglu). Triss i kärlek alternativt är teaterchefen kär, skulle man kunna säga. Några vidare slutsatser i ämnet drar inte undertecknad just nu.

Video från Orfeus i underjorden

– Det var det som fick oss på kroken, att den verkligen är ett hopplöst projekt, avslöjar Carina Reich.
   I sann Bogdan & Carina-anda blir det istället en helt annan historia med bland annat akrobater/mimare och en cirkusprins på scen. Därutöver medverkar också Folkoperans ordinarie operasångare.   
   Vidare har spelplatsen spridit ut sig till salongen. De vanliga publikstolarna är utslängda till förmån för långbord som ska ge känslan av en depraverad nattklubb med det promiskuiösa namnet ”La petite mort”. Och genom hela föreställningen rasar den välkända can-can melodin Galop Infernal.
   Nummer smet in och filmade samt minglade med publik från tidningarnna Nöjesguiden och QX under ett genomdrag i måndags, sex dagar innan premiären som äger rum på Folkoperan i Stockholm 2 oktober. Du ser filmen genom att klicka på kameraikonen till vänster om den här artikeln.

Gottsunda Teater: Momo – Kampen om tiden

I likhet med Endes roman passar Nohrstedts version av MOMO både för vuxna och unga. Det är en lättillgänglig, fartfylld föreställning med mycket dans och kluriga infall, som till exempel när den Grå herrn (Tobias Hallgren) stjäl tiden för Frisören (Anette Jellne), en riktigt läbbigt stressad scen. Lägg därtill ett läckert ljudcollage av Björn Börjesson.
   Utöver fyra dansare och en skådespelare medverkar fem elever (i fyra lag) från Musiklådan i Gottsunda. De utgör ett slags ”balettkår” som ger föreställningen energi och fyllighet och får den att kännas som en stor föreställning i det mindre formatet.
   Självklart är det omöjligt för Nohrstedt att på 45 minuter fånga de djupare aspekterna av Endes närmast surrealistiska roman. Men hon lyckas ändå få fram känslan av det livsförnekande i de grå tidstjuvarna – och det livsmod som präglar flickan MOMO (Kristina Lindblad). Därigenom levandegör föreställningen bokens centrala tema, att stress dödar livsglädjen. Ett budskap som tål att upprepas i vårt tidevarv när stress blivit ett slags kultur och det kryllar av grådaskiga tidstjuvar på gator och torg.

Dramaten: Kamraterna

Friskt, javisst. Men inte oproblematiskt. I den unga konstnärsduon är det inledningsvis Axel som drar det kortaste strået. I ett äktenskap med kamratskapet som ledstjärna låter han sig manipuleras av sin hustru Bertha. Medan Axel snålar kostas hon på, har nyckeln till pengarna och är ute och svirar på nätterna. Kort sagt har hon anammat de flesta manliga drag som brukar kallas förtryck. Det blir svårt att tycka om denna kvinna, som drivs av makt snarare än kärlek och frustrerat hugger sig i handen då hon lider brist på båda. Axel är inte felfri, men han har i alla fall den goda viljan. Så beskrivs de, mannen och kvinnan, av Strindberg – kvinnohataren.   
   Hilda Hellwig har strukit honom medhårs och som kvinna känns det märkligt att i denna destruktiva könskamp komma på sig själv med att sitta och sympatisera med mannen.

Orionteatern: Fredsvarietén

All heder åt regissören Stina Oscarson för en scenisk fredsmanifestation utan like – svärdslukare, kanonkungar, jonglörer och luftakrobater med fredliga avsikter behövs verkligen i dessa dagar. Men det övertydliga ”krig är fel”-budskapet genererar oundvikligen en präktig, skolteaterpedagogisk aura kring den i övrigt så sprakande, bullriga och tempofyllda föreställningen. För trots att hela Orionteaterns scenrum utnyttjas, med en inledande gatuteaterscen inför stående publik och en påföljande cirkusvarieté med sittande och delvis soppsörplande publik, är det något väsentligt som ändå inte fått plats.
   För precis lika dåliga odds som föreställningens centralfigur har att lyckas, när han på sin miniatyrcykel trampar iväg till presidenten med fredsbudskapet, lika osannolikt är det att det i salongen sitter några krigslystna politiker som måste övertygas. Jag menar – gillar man krig går man väl inte och ser något som heter Fredsvarietén? Om Stina Oscarson, som även står för manuset här, har för avsikt att göra politisk scenkonst och inte bara underhållning, önskar jag att hon hade använt betydligt mer retoriska och intelligenta tilltag. Dessutom är föreställningens cirkusnummer varken originella eller hejdundrande, även om det glimmar till av både poesi och humor på sina ställen. Kort sagt: en tunt fodrad mediumföreställning i vilt mönstrad extra large-kostym.

Teater Västernorrland: Som glöd under snö

Förortskillen Peppo (Andreas Liljeholm) gestaltas med slängig hiphop-nonchalans. Han bortförklarar sin misshandel av läkaren Lukas (Åke Arvidsson) med rappande vältalighet. Orsaken är klassorättvisor, utanförskap och social misär.
   Lukas ställer Peppo mot väggen. Han vill veta varför hans liv har slagits sönder, för välanpassad som han är kan han inte se vad social utslagning har med honom att göra. Arvidsson gestaltar honom lugn och vanlig, men med en kokande intensitet under ytan.         
   Föreställningen börjar med direkt publikkontakt, men växer till en intensiv konfrontation mellan de två rollfigurerna. Närheten och spänningen i mötet tar knäcken på åskådarna. Generat fnissande tonåringar bli tysta. Lukas och Peppo kan lika gärna vara några i publiken där Peppo framstår som det verkliga offret. Frågan är om det håller moraliskt. Men det är väl det som ska diskuteras.

Teater Giljotin: 4:48 Psychosis

Den bulgariske regissören Iliya Bekirov har tagit hit landsmaninnorna Tatyana Maneva och Juliana Saiska för att leverera Kanes starka självmordsstycke med visuellt välmatchad, fysisk brutalpoesi på originalspråk. Det ibland ganska knaggliga, engelska uttalet laddar stycket med nya konnotationer, som exempelvis medborgerligt utanförskap. Utan att fastna i någon självbiografisk Sarah Kane-psykos landar denna tolkning, lyckligtvis, i en vidare definition av det mänskliga psykets svarta fläckar. Det handlar alltså inte enbart om självmord här. Och trots produktionens internationella prägel tränger dessutom en kritik av den svenska psykvården fram, i form svenskt förpackad psykofarmaka på diabilder.
   Chockartade inslag som en filmad, blodig hjärtoperation och en plötsligt nerdimpande, otäck Marilyn Manson-look-a-like, gör att en annan av Kanes pjästitlar kan få namnge den effekt som orsakas. För jag känner mig faktiskt helt Blasted efter detta.

Norrbottensteatern: Flickan och döden

Tre stolar, ett minimalt bord mot en fond av skira draperier någonstans i världen. Vågbrus och skarpa, okända ljud bryter den mörkt, blåtonade tystnaden. Reaktionerna visar hur terrorn gömmer sig i det som är en nybildad demokrati: dörrknackningar kan betyda förhör, okända billjud ett bortförande.
   Efter en punktering får förre motståndsledaren Gerhard skjuts av en läkare som kommer in på en drink. Hustrun Paulina hör hans röst och är säker: Läkaren är den man som torterade och våldtog henne till Schuberts ”Der Tod und das Mädchen”.
   Men om ett offer tvingar till sig en sanning av sin förövare – vem är då offer och vem är förövare? Juristen Gerhard tror på rättstaten. Paulina söker hämndens läkande kraft. Läkaren Robert förnekar allt.
   Statusspelet är intressant men stannar vid det teoretiska. När läkaren är ensidigt ond och Gerhard oberört behärskad är den enda jag kan känna sympati för Malena Hallerdts Paulina. Med tre spelbrickor av samma nyansrikedom skulle dramat kunnat bli den thriller det vill vara.

Konst skall vara som en sträng mellan jord och himmel

I överensstämmelse med detta presenteras Per Jonsson på ett mycket direkt sätt, genom hans egen skrift, såväl i handskrivna meddelanden och brev som i tryckt text och intervjuer och tecknade arbetsskisser. Detta tyder på ett idogt sökande i arkiv och är i sig värt en eloge eftersom de artefakter en person lämnat efter sig ofta säger mer än många ord.
   Agneta Söderqvist har också engagerat kulturpersonligheter, bland andra Horace Engdahl, som på ett mycket personligt sätt skriver om Per Jonsson och hans verk. En konsekvens av den subjektiva infallsvinkeln är att Söderqvist avstår från att analysera Per Jonssons skapande, hans inflytande på det svenska och internationella, danskollektivet etc. Den boken väntar ännu på att skrivas.

Hundratalet fotografier
Den stora behållningen är den rika mängden fotografier, till exempel Brita Olssons expressivt vackra serie av Per Johnsson ensam och tillsammans med kollegan Björn Elisson. Ett visuellt konstnärsskap är omöjligt att skildra utan bilder och sällan har jag sett en dansbok med en sådan genomgående hög kvalité på bildmaterialet.
   I likhet med Per Jonssons konstnärskap, som balanserade på randen av ett stup och därför skapade starka, nästan outplånliga upplevelser hos betraktaren, balanserar bokens innehåll mycket nära ett emotionellt bråddjup, vilket ibland kan få texten att kännas allt för privat, men som just därigenom återspeglar hur mycket Per Jonsson – och det faktum att han sedan 1998 inte längre finns bland oss – kommit att betyda för de personer som berördes av hans skapande, eller som Horace Engdahl skriver: ”Han finns i sitt verk, med varje egenhet, varje feberdröm. Hammarslagen ekar, rörelsen har lämnat kroppen och bärs mot framtiden av dansare han präglat och av sådana som skall komma, när han själv är en legend”.

Mingelfest när Bryggeriteatern invigdes

Teater Fontänen på Fridhemstorget går nu i graven. På den nya scenen, som ligger i anslutning till Kulturhuset Mazetti, samlades igår några hundra personer för invigning men också för att fira Teaterhögskolans 40-årsjubileum. Gamla klasskompisar återförenades.
   Rikard Wolff (examen 1987) och Staffan Göthe medverkade på scen vid invigningen. Göthe är det senaste tillskottet i Teaterhögskolans kollegium. Han är adjungerad professor i skådespelarkonst och var rektor på skolan mellan åren 1976-1979.
   Ann Petrén, som hör till avgångsklassen 1979 och nu är tillbaka på skolan för att ta en magisterexemen, samt Lennart Jähkel (examen 1982) och Eva Gröndahl (examen 1975), var några andra kändisar som var på skolans mingelfest.
   Första uppsättningen på den nya scenen blir August Strindbergs Ett drömspel som regisseras av Thomas Müller. Premiär den 19 november.

Alla talar inte svenska

Idag finns ingen naturlig plats för skådespelare som inte är etniska svenskar på landets teaterscener. Det tycker Västerbottensteatern i Skellefteå, Smålands musik och teater i Jönköping och mångkulturkonsulenten i Västerbottens län, Bella Lawson, som därför startar ett konstnärligt integrationsprojekt tillsammans.
   – Det här är inte ett experimentellt försök att förnya teaterns inre språk, det handlar i stället om att visa att den klassiska nordiska teatern också tillhör invandrade svenskar. Det går utmärkt att spela fröken Julie fast man är av en annan etnisk bakgrund! Det är något vi måste vänja teaterpubliken vid, säger Västerbottensteaterns chef Mats-Arne Larsson.

Nationell turné på önskelistan
Två utbildade och/eller erfarna skådespelare av ickesvensk bakgrund ska därför anlitas för en uppsättning där någon av de nordiska giganterna – tänk Strindberg, Holberg, Ibsen – står för pjästexten. Regissören ska vara intresserad av nordisk dramatik och ha internationella meriter.
   Mötet med ”ickesvenska” skådespelare sker sedan såväl med personal från de båda värdteatrarna som med publiken i landets salonger. Tanken är nämligen att Nordiska teaterns produktion ska ut på nationell turné. Premiären är planerad till våren 2005 men kan komma att senareläggas då en halv miljon kronor ännu saknas.

Hallå, Lars-Åke (Babsan) Wilhelmsson …

Det är andra gången du gör kläderna till Grease. Första gången var 1990 på Chinateatern. Är det en våt dröm för dig som tycks gilla rosa?
   – Ja, det kan man tro! Fast det är inte så mycket Babsan över det hela ändå! Men modet var roligt på femtiotalet och visst finns rosa med i bilden. Alla tuffa ”Pink Ladies” har jag sytt riktigt rosa jackor till.

Du berättar i din nätdagbok att Pernilla Wahlgren tyckte att kläderna var för snälla. Tar du åt dig?
   – Nej inte så mycket. Pernilla är så otroligt söt och fin, och det är roligt att med lite töntigare klänningar få henne att se snäll ut. Hon spelar ”pappas flicka”-typen i pjäsen och då måste hon vara lite snällare än dom andra i stilen.

Du har tidigare vunnit en guldmask för Grease (samt en för Stars). Hoppas du på ännu en?
   – Klart att man alltid vill vinna! Guldmasken är ett fint pris inom svensk privatteater. Men det är många som är med och tävlar. Det hänger lite på vad som går i Sverige denna teaterhöst. Kanske denna uppsättning inte har några helt nya tokiga ideér och konstiga kreationer från mig, men att kostymerna är vackra, det kan du ge dig på!

Du syr själv, handlar på Myrorna och har dessemellan egna åtaganden och shower som Babsan? Hur hinner du?
   – Ja, hur hinner jag!? Jag gör knappt det. Nu har jag mitt i allt opererats för två svåra diskbråck, men jag var bara borta från jobbet i två dagar. Egna Babsanshower försöker jag inte ha så många under den sista månaden innan premiär. Myrorna är toppen att hitta små saker som slipsar, västar och annat smått och gott. Min hund Pajas följer med mig och shoppar.

Du har själv klätt ut dig i kvinnokläder sedan du startade dragshowgruppen Surprise sisters 1979. Är det fortfarande lika kul?
   – Jag är nog inte lika road av att springa runt som ett rosa yrväder som jag var för femton år sedan, men numera är det ett jobb som ger mig ganska mycket pengar! Babsan är en fin rosa tant som jag verkligen respekterar och tackar för att jag få bo i våning på Östermalm, med sommarhus i Furuvik nära mitt föräldrahem! Det jag tjänar på att jobba för privatteater i några månader, det kan Babsan dra in på några kvällar! Jag skulle ändå inte vilja vara utan något av uppdragen.

Litterära vägskyltar stoppas

De specialgjorda skyltarna är kopior av trafik- och varningsskyltar och syftet är att synliggöra pjäsens frågeställningar. På en förbudsskylt mot rastning av hund står: ”Först ska jag döda dom och sen ska jag döda dig”. En varningsskylt för högspänningsledning pryds istället med citatet ”Om du har någon heder i kroppen skulle du ha tagit ditt liv”.

Tanken var att skyltarna skulle sitta längs en sträcka från Centralstationen till Stadsteatern i Lund inför Sverigepremiären av Krig den 2 oktober. Men det gick inte kommunen med på.
   – Den här typen av skyltar passar inte i trafikmiljö. Annars har jag inga synpunkter på sättet att göra reklam för Lars Noréns drama, säger gatuchef Håkan Lockby till Sydsvenska Dagbladet.
   Gatukontoret förpassar nu istället skyltarna till mer avskilda platser som en cykelled på Universitetsområdet, Mårtenstorget och Krafts torg. Från och med måndag finns de till allmän beskådan.

Möte med Lisa Langseth

Själv är hon ödmjuk och viftar bort uppståndelsen med ord som slump och tillfälligheter.
   – Det bara råkade bli ett fokus på mig just nu. Den älskade skulle egentligen haft premiär i våras, men sköts upp av ekonomiska skäl.
   Nu går pjäsen i stället upp på Elverket (Dramaten) den 8 oktober. Regisserar gör Lisa Langseth själv. Slättskymning på Upsala stadsteater och barnföreställningen Märk mig på Unga Riks har redan haft premiär.
   Tre mycket olika pjäser till form och innehåll, men visst finns det paralleller. Recensenterna skriver om humor och bit i repliken. Utmärkande är också de intellektuella anspelningarna och framför allt, de självutplånande kvinnoporträtten, gestaltade av professorshustrun Iris i Slättskymning och klassresenären Katarina i Den älskade.
   – Det gör mig arg att kvinnor har en tendens att förminska sig. Den självutplånande människan är intressant och fruktansvärd. I synnerhet Den älskade handlar om en människa som fullkomligt söker upp sin egen undergång.

Med hörlurar som alibi
Rollfiguren i Den älskade heter Katarina och spelas av Noomi Rapace, en ung kvinna som lämnar pojkvännen och arbetet på Marabous lunchrestaurang för Mahler och de stora tänkarna, alltsammans förkroppsligat av dirigenten Adam. Lisa Langseth har börjat upptäcka att texten lever sitt eget liv.
   – Först tyckte jag att den handlade om kulturellt kapital och om den här lågstatusbruden som blir besatt av det högkulturella. Men under repetitionerna kommer vi allt närmare hennes personliga psykologi. Hon är ett slags adhd-tjej, ett stort vrål, som kör sig själv i väggen. Det finns inget stopp. När andra skulle tycka att det räcker går hon ännu längre. Det är spännande med såna människor, men väldigt svårt att tycka om dem.
   Fascinationen för människor går det inte att ta miste på. Lisa Langseth är en iakttagare, som sitter på tunnelbanan med hörlurar som alibi, men freestylen avstängd för att kunna lyssna och observera.
   – Människor är fantastiska, så intressanta och komplexa. Folk gör helt gränslösa saker varje dag. Någon normalitet finns inte. Det är bara någon slags överenskommelse som alla strävar efter.

Fascinerande teaterlek
Hon älskar teatern som form och är betagen av skådespeleriet, trots att hon efter ett år på Kulturamas skådespelarlinje för tio år sedan kände sig fullkomligt skräckslagen vid tanken på att själv stå på scenen.
   – Men när jag regisserar min egen text får jag sätta mig in i skådespeleriet fast det är någon annan som utsätter sig, säger hon och fortsätter:
   – Det är något jäkligt intressant att en vuxen människa år 2004 står och låtsas att hon är en annan inför en publik som är helt med på det. Tänk att det funkar! Många tycker att teatern är fånig, gammal, konservativ och töntig, men jag tror på scenkonsten.
   Vad gäller det egna formspråket strävar hon efter mångfald i uttrycket.
   – Mitt intresse för att skriva dramatik ligger i det att folk pratar på olika sätt och att det går att krocka olika tilltal med varandra, till exempel det högtravande, litterära språket med ett vardagsspråk.
   När det kommer till förebilder är August Strindberg är en av hennes favoriter, brittiska dramatikern Sarah Kane en annan.
   – Hon har betytt väldigt mycket. Dels har hon en inspirerande gränslöshet i sin dramatik. Hon utforskade hela tiden hur hon kunde gå lite längre. Hon står dessutom för ett dramaturgiskt experiment som jag tycker är intressant. Ta till exempel Blasted, där hon spränger hål på sin egen realistiska form och slutar i ickerealism, eller Crave, där vi bara hör röster. Jag skriver inte som hon. Det finns ingen författare jag skulle vilja skriva som, men däremot kan det inspirera med någon som vågar dra det så långt.

Revolutionen får vänta
Men jämfört med Sarah Kane är Lisa Langseths dramatik betydligt ljusare. Inte minst språkmässigt. Det finns en befriande humor i texten och en lek med ord som känns lustfylld och bejakande, trots att hennes ämnen är nog så tunga. Tänker hon medvetet på skrattet som en förlösare?
   – Nej, inte alls faktiskt. Men om du tycker att mina pjäser är roliga blir jag glad. Och på premiären av Slättskymning skrattade faktiskt folk så att man inte hörde replikerna.
   Som relativt ung, relativt nyutexaminerad från DI och en av åtta medlemmar i Elverkets dramatikergrupp, där den uttalade ambitionen är att ”ta fram spännande, ny svensk dramatik” borde det vara lätt att få prestationsångest. Men Lisa Langseth tycks ta situationen med ro.
   – Det finns absolut en önskan om att de unga arga ska komma tillbaka och att vi ska stå för teaterrevolutionen, men det måste man ju verkligen frigöra sig ifrån. Jag tror inte att det händer i dag. Samhället är alldeles för annorlunda mot när till exempel Sex pistols kom. För mig är det inget egenvärde i att vara speciell.
   – Den största press jag känner kommer från mig själv, fortsätter hon. Och det jag är allra mest rädd för är att förlora mina idéer. För om man tappar sig i sitt arbete kan ingen hjälpa en. Då är det slut.

Varietéteatern Barbès: Sweet Box

Scenrummet består av tre bassänger och det droppar från taket. På en ö sitter en finklädd sexmannaorkester och ger ifrån sig Magnus Jarlbos ljuva och dramatiska musik.
   Människorna vi möter på scen är alla ensamma, vilsna och bär på samma önskan om att bli sedda och älskade. Slipsmannen vill tillbaka till mamma och klamrar sig patetiskt fast vid en kvinnoformad mobil som hänger i taket. En hämmad kvinna släpper äntligen på trycket och ger ifrån dig ett avgrundsvrål. En annan går så långt att han blottar sig för att de andra ska se honom. Naken sprattlar han i vattnet, men får ingen reaktion. Det är jobbigt och sorgligt, men också galet och humoristiskt.
   Så småningom lägger sig ett lugn och i bakgrunden visas en svartvit film om barnets lyckliga lek på stranden en sommardag. När livet fortfarande var enkelt.

Teatrar kan hotas av konkurs

Sedan 9 december förra året har hotet om dessa höjningar på pensionssidan hängt över landets teatrar. Efter häftiga protester från de drabbade skjöt emellertid departementet på beslutet.
   Men nu vill man inte vänta längre. Enligt ett förhandsbesked från biträdande finansminister Gunnar Lund kommer nu beslutet att träda i kraft, vilket i praktiken innebär att teatrarna in alles ska betala 70 miljoner ytterligare i år i nämnda avgifter. Trots att 40 miljoner skjuts till i extrapengar från staten år 2005 för att täcka denna nya utgift, så kan det alltså bli kärvt för många teatrar framöver.

Resande artister ytterligare en utgift
Utöver detta smärre chockbesked för många teatrar drabbas de som har många turnerande artister ytterligare. Skatteverket vill nämligen att resor och traktamenten ska beläggas med arbetsgivaravgift,något som regeringsrätten passivt har sagt ja till genom att helt enkelt inte ta upp ärendet. Sistnämnda gäller emellertid bara de teatrar som har tidigare har redovisat tillresande artister till teatern istället för som brukligt frånresande.