Per Verner-Carlsson död

Författaren och regissören Per Verner Carlsson (född 1925) gjorde ett flertal uppsättningar för Radioteatern och var knuten till Stockholms stadsteater åren 1960-64 samt till Dramaten mellan 1967 och 1991, där han bland annat iscensatte sina egna texter Artaud på Rodez (Vita rum) (1978) och Kajakkvinnan (1982). Bland de mer minnesvärda uppsättningarna signerade Per Verner-Carlsson finns den djärva tolkningen av Jean Genets Skärmarna på Stadsteatern 1964. 1978 gav Dramatens skriftserie ut Teater och teater, där Per Verner-Carlssons artiklar om teater finns samlade. 1997 erhöll han Svenska Akademiens teaterpris.

Pinterpjäs på tv ikväll

Fastighetsskötaren är Pinters genombrottspjäs från 1960. Här erbjuder den stillsamme och egendomlige Aston (Johan Rabaeus) uteliggaren Davies (Ingvar Hirdwall) ett rum i ett förfallet hus. I detta lilla mörka rum utspelar sig hela dramat. Aston vill ha Davies som fastighetsskötare. Men när Astons bror Mick (Peter Andersson) dyker upp börjar ett egendomligt maktspel dem emellan.
   

Kloning på scenen

KRÖNIKAN. Att fundera kring celldelning, eller kloning, är litet som att tänka på det oändliga, ständigt expanderande universum. Tre föreställningar, Ett vackert barn, Vi faller inte! och Cellsamma historier tangerar alla denna oändliga rymd som är sience fiction och verklighet på en och samma gång.

Människan har länge fascinerats av möjligheten att skapa konstgjort liv, som den magiskt framställda homunculus som vissa alkemister under medeltiden och framåt febrilt försökte skapa. Men önskan att skapa liv på konstgjord väg är en paradox, för utanför laboratoriets väggar har alltid de oönskade barnen funnits.
   När forskningen springer före och vi vanliga lekmän inte hinner med att uppdatera våra etiska värderingar i ett ämne, då uppstår något som kallas moralisk stress och det är i hög grad det som sker i fråga om kloning. Bra då att teatern plockar upp ämnet, vrider och vänder på det.

Ett återkommande tema i uppsättningarna är önskan att få barn, en central del i en människas liv. Medan den biologiska klockan tickar så kräver karriären sitt och heminrednings- och matlagningsmagasinen säger oss att vi ska hålla våra hem och matbord estetiska. Så finns det kurser som lär oss moderna kvinnor att hantera vår livssituation. Istället för att förändra samhället ska vi förändra oss själva och bli mer harmoniska. Ta djupa yogaandetag, inte tro att kavajen i skyltfönstret är livsnödvändig… men inse att önskan att få barn kanske är just livsnödvändig. Själv befann jag mig där för dryga tio år sedan, i det förvirrade steget mellan att bli mamma eller fortsätta leva ett liv där så att säga kavajen var viktigare än reproduktionen.
   Någonstans där, i klivet, befinner sig personerna på Judiska Teaterns scen. Deras moraliska stressnivå är hög och där tickar den biologiska klockan, karriärkvinnan fyller snart 40, hennes man vill ha barn, hon vill absolut inte vara gravid. Tack vare den genetiska forskningen finns lösningen: provrörsbefruktning och surrogatmamma. Det är bara det att gynekologen som utför det hela också är genetikforskare och bär på drömmen att klona sig själv… Ibland blir valmöjligheterna för många, människorna i Vi faller inte! bryter samman i en slags moralfilosofisk härdsmälta. Vad är egentligen barnet som de håller på att skapa och till vem hör barnet?

Om de mänskliga relationerna står i centrum i Vi faller inte! (se recension i Nummer), så angriper Cellsamma historier på Upsala stadsteater ämnet på ett helt annat sätt. Här försöker man förklara den moderna genforskningen genom en uppsluppen och infallsrik veteskaplig lunchcabarét. Förutom de tre cabaretartisterna finns en uppsalaforskare på scenen. Detta är långtifrån fråga etisk härdsmälta, uppsättningen är den första av fem vetenskapsteatrar som stadsteatern och Uppsala universitet tillsammans ska producera under tre år.
   Här får jag på ett lysande handfast vis reda på hur en kloning rent konkret går till. Genom att använda sig av två stekta ägg (ej vändstekta) och startkablarna från ett bilbatteri får man fram ett embryo. Det ena ägget får symbolisera en cell, tillexempel hudcell, från den person som ska bli klonad. Innehållet, alltså gulan, plockas ur samtidigt som ett mänskligt ägg töms på sitt innehåll. Istället förs hudcellens innanmäte in i människoägget. För att en process sedan ska gå igång, krävs elchocker. (doktor Frankenstien var inte så fel ute…) När processen är igång behövs ”bara” en surrogatmamma.
   Enkelt, eller hur? Det är bara det att surrogatmamman i Vi faller inte! är allt annat än lycklig över sin situation och inte heller är det riskfritt att skaka liv i ett ägg genom elchocker… Sedan tidigare vet vi att det går åt många lammfoster för att få fram en Dolly.

Det finns en mängd filosofiska problem kring kloning, något som Riks Drama Ett vackert barn (se recension i Nummer) tar upp. Här har de klonade barnen vuxit upp, levt en stor del av sina liv i tron att de var vanliga människor. Detta är ett välspelat kammarspel som handlar om en pappa och hans söner, varav en är originalet, de andra är kloner. Pappan är, kan man ana, en ganska trasig och ångerfull människa. Lurad av en prestigefull vetenskapsman.
   ”Jag är bara en kopia. Jag är inte den verklige”, säger en av sönerna. Vad händer med en människas identitet när han får veta att han bara är en klon? Pjäsen berättar att det inte bara är generna som gör oss till den vi är, utan också det sociala arvet. En av sönerna blir kriminell, en annan matematiker. Med samma genetiska uppsättning, växer de ändå upp till helt olika individer.
   Mina tankar kring forskning och verklighet snurrar vidare, plötsligt minns jag debatten kring DNA som rasade i slutet av 1970-talet och i början av 1980-talet. I en bunker på Kungsholmen i Stockholm hade forskare stängt in sig med sina DNA-spiraler och delar av allmänheten oroade sig över om den snart skulle få se förrymda morötter och gurkor komma gåendes längs Norr Mälarstrand. I dag är 99 procent av vår arvsmassa kartlagd. Och vi människor är genetiskt mycket lika schimpanser, grodor, till och med sallad. Men några vandrande morötter har vi ännu inte sett till.

Förr var det liksom ”pang du är död!” Nu kan man snart odla fram en ny lever (eller var nu kulan tog). Tänk om allt blir upp till oss? Kommer vi förväntas gå genom eld och vatten via olika genetiska kurer för att få barn, få ett nytt organ, slippa undan… tiden?
   De här tre pjäserna är för mig teater när den är som bäst, det vill säga när den hjälper mig att ta ställning i svåra frågor, genom att visa skeenden och ställa svåra moraliska dilemman på sin spets. Men märk väl utan att komma med några förenklade svar. När det är så här, ja då fyller teatern en verkligt viktig funktion i samhällsutvecklingen. Jag behöver inte ha en akademisk examen i medicin, filosofi eller biologi för att greppa sammanhangen. Och min dos av moralisk stress minskar. Jag ser fram mot fler vetenskapsteatrar, liksom jag alltid ser fram emot uppsättningar som vrider och vänder på sin samtid, sprättar upp tiden i sömmarna för att se efter vad som döljer sig där inuti, innanför all lullull och mainstreamludd.

Iskall Macbeth på bio

När filmaren Bo Landin i vintras följde arbetet med ishotellet i Jukkasjärvi fick han nys om Samiska teaterns produktion av Macbeth i Ice Globe Theatre. Sedan rullade det på. I februari och mars förvandlades teaterföreställningen till långfilm under två och en halv veckas filmande i Jukkasjärvis omgivningar. Under maj månad klipps filmen.
   – Allt har gått jättefort, säger Lillemor Mauritzdotter, teaterchef på Samiska teatern.
   Att göra film av teater är inte en direkt del av Samiska teaterns uppdrag men hon ser ändå en poäng med det:
   – Jag är jättebesviken att de stora dagstidningarna inte kom till premiären av Macbeth som de kom till Hamlet första året. Då märker man att vi ligger avsides i Kiruna och att intresset är större för centrum än periferi. Det är ett avlångt land vi bor i och på så sätt är film ett bra sätt att sprida den samiska kulturen.
   Långfilmspremiären är planerad till den sjätte november under bar himmel i Jukkasjärvi. Därefter kommer filmen att visas på såväl svensk som norsk tv. Enligt filmaren Bo Landin pågår också förhandlingar med finska tv-bolaget YLE och kanadensiska CBC, som visat starkt intresse för filmen. Bo Landin räknar med ytterligare intresse från utländska bolag:
   – Jag tror att Macbeth på samiska och i den mycket speciella miljö vi rör oss kommer att locka tv-publik världen över.
   Filmen kommer också att visas på Folkets hus biografer runt om i Sverige och på biografer i Finland. Förhandlingar om visning även på norska biografer pågår.

Fyra frågor till Åsa Kalmér

Du läser många nyskrivna manus för olika teatrar – är det någon skillnad på hur unga kvinnliga och manliga dramatiker skriver?
– Det kanske är löjligt att hårdra det, men dramaturgin i de pjästexter jag får in av kvinnor är ofta cirkulär, medan manliga författare satsar på en mer linjär dramaturgi som för handlingen framåt. De kvinnliga pjäserna ligger också ofta närmare monodramen. Det är till exempel vanligt att kvinnliga dramatiker väver samman olika personligheter i en och samma karaktär.

Vad betyder det i praktiken?
– Ja, det är ju ingen hemlighet att de som bestämmer vad som ska översättas och vad som sätts upp hellre satsar på en mer traditionell, linjär dramaturgi. Det kan förstås innebära en begränsning: att dramatikerna tvingas in i en mainstream-fåra. Men det finns begränsningar även åt andra hållet. Själv tycker jag om långa, utsvävande monologer, men kan ibland sakna ett driv i den typen av pjäser – jag önskar att dramatikern vågade ta ut svängarna mer.

Vad kan skillnaderna bero på?
– Det handlar säkert om det kulturella arvet. Manliga manusförfattare – och jag lever ihop med en, jag vet – vågar låna mer av sina föregångare. Och det är ju också meningen: att idéer, bilder går i arv och används på ett nytt sätt. Men till det hör också att våga närma sig dom obehagliga bilderna – att handgripligt ta livet av folk på scenen t ex, att offra karaktärer, att visa våldsamma scener, och så vidare.

Och det gör manliga dramatiker mer ohämmat?
– De tycks i alla fall ha lättare att skilja på fiktion och verklighet. Kvinnor lever sig in mer, är rädda för att frossa i våld. Men det är ju på scenen vi kan våldta och mörda – för att sedan i lugn och ro kunna bearbeta dom onda krafter som finns i oss alla.

Sett i veckan – Ad Astra, Fängslad, Viltstigen, Maneter, Slagen Gul och Blå, Samtidigt: 5 tr, Blodet ropar på sina bröder

AD ASTRA
av Karin Boldemann
Det är en ovanlig och vacker duo vi möter i Ad Astra – den gamla kvinnan i Anita Dahls gestalt och den unge pojken hon frammanar ur minnet – Daniel (Daniel Larsson). Vi är på besök i kvinnans vardagsrum, men också i 30- och 40-talets Tyskland. Det var där kvinnan som ung mötte den unge mannen – en man som liksom många andra tyska män stupade i kriget. Kärlekssaga eller historisk tillbakablick – Ad Astra kan gälla för båda! (AH)
Spelas på Strindbergs Intima Teater i Stockholm

FÄNGSLAD
av Joseph Sturdy
Spelplatsen – Uppsala slott – kunde inte vara bättre vald till denna dramatiska dans-triptyk om tre historiska personer – Drottning Kristina, Oscar Wilde och Beethoven. I den mäktiga Rikssalen får dessa gestalters kamp genom svårigheter som abdikation, fängelse och dövhet en extra dimension. Imponerar gör dansarna från Cullbergbaletten liksom Uppsala Kammarsolister, som spelar Beethoven med nerv och passion. Fritt fram för fria associationer, men för den som vill ”förstå” lite bättre ges en halvtimmes publikintroduktion före föreställningen. (AH)
Spelas på Uppsala slott i Uppsala

MANETER
av Dag Lindberg
I Dag Lindbergs pjäs får vi möta ”manet-människor”: tre personer som gör allt för att skydda sitt verkliga jag i en dialog som andas nytänkande och rent av galenskap.
   Vid närmare eftertanke: är vi inte alla lite av maneter – genomskinliga i allt vi gör och med förmågan att bränna till så fort någon närmar sig vårt inre?
   Lite studentteater-feeling på skådespeleriet, men manuset är intressant. (YL)
Spelas på Dramalabbet i Stockholm

VILTSTIGEN
av Franz Xaver Kroetz
Här andas Ibsen. På scenen finns fyra personer: Den ”Six feet under”-liknande mamman, den överbeskyddande pappan, den kära dottern och hennes pojkvän. Någon kommer att skjutas innan föreställningen är över.
   Däremellan dunkar discoklassikernas oskyldiga sexighet som står i stark kontrast till Melanie Mederlinds DDR-bruna scenografi. Skickligt bäddar den in detta drama vilket, som det brukar heta i filmens värld, är ”based on a true story”.
    En stark regiprestation (Mederlind) och tillika Sverigepremiär av en pjäs som blev film av Fassbinder 1972 – och som absolut bör ses. (YL)
Obs! Färskvara. Återstående speldag bara 16 april kl 16.00 samt 19.00
Spelas på Dramatiska institutet i Stockholm (Filmhuset)

SLAGEN GUL OCH BLÅ
av pseudonymen Azadi Reich
Ett slags pastisch på antikens dramer där syster hämnas medsyster. Allt i en hologramliknande dramaturgi som låter både dåtid och nutid, antiken och vår samtid, samsas på ett och samma plan i ett Etrurien hotat av Akajer som likväl kunde vara… ja, varför inte Hallundabor i Stockholm.
   Helt utflippad, sexfrustrerad och kanske inte helt glasklar i sitt budskap, men jag kan ändå inte låta bli att konstatera: Tribunalen är ändå, vid sidan av Moment, Stockholms hetaste, politiska teaterscen. (YL)
Spelas på Teater Tribunalen i Stockholm. OBS! Endast till 24/4.

SAMTIDIGT: 5 TR
av Daniela Kullman
Ännu en förortspjäs har sett kvällens ljus på en innerstadsscen. Men tyvärr tillför den inte särskilt mycket i genren. Kanske känner man igen sig om man är tonåring och, liksom pjäsens Matti och Maria, bor i en miljonprogramslägenhet med hemskt tunna väggar. Med lite tur hittar också den publiken till Scenarios källare. Om man är talangscout finns dock två fynd att göra: Isabel B Reboia och Mikael Wranell – om dem sprakar det verkligen. Men av Teater Scenario kunde man faktiskt förvänta sig mer. Kanske en del 2 med fördjupning? (CD)
Spelas på Teater Scenario i Stockholm

BLODET ROPAR PÅ SINA BRÖDER
av Jörgen Dahlqvist
Tragedin i Knutby fick Jörgen Dahlqvist att skriva ännu en monolog. Denna gång är det kvinnans historia vi hör. I en liten mörk cell står hon och talar till en förhörsledare, den misshandlande mannen och även till Gud. Avsaknaden av scenografi sätter ordet i centrum. Karin Huldt gör rollen som den misshandlade kvinnan med en stor närvaro. Hon ser alldaglig ut i beige skjorta, långbyxor och vårjacka och hon beskriver en vardag med både våld, sexuella övergrepp och förnedring. Det är äckligt och sorgligt, men skrämmande verklighetstroget.
(KL)
Spelas på Teatr Weimar i Malmö

Mirakel i Västerås

Ingen scenografi, ingen rekvisita, endast med röst och kropp spelar Örjan Hamrin föreställningen, som bygger på texter ur det apokryptiska evangeliet, dvs religiösa texter som inte finns med i bibeln. Men det är inte i första hand en knapp budget som är förklaringen till den anspråkslösa spelstilen.
   – Den här sortens berättande bygger på de gamla gycklartraditionerna, alltså hela teaterns ursprung, berättar Örjan Hamrin. Det är en tradition som inte får falla i glömska.
   Skådespelaren, som inspirerades att spela Dario Fo efter att ha sett Björn Granaths enmansföreställningar, har tidigare turnerat Sverige runt med nobelpristagarens pjäs Fjärilsmusen. Den gången blev det totalt 233 föreställningar från Kalix i norr till Kristianstad i söder.
   – Före föreställningen brukade ungdomar undra över varför jag inte hade någonting med mig, berättar han. Efteråt kom de ofta fram och berättade att de hade sett fåren och allt möjligt.
   Även Jesusbarnets första mirakel ska, efter föreställningarna i Västerås, ges över hela landet. Med ingredienser som avundsjuka, hämndlystnad, högmod och mycket humor hoppas Örjan Hamrin även denna gång på en publikframgång.
   – Dario Fo står för det absurda berättandet, det som lockar till skratt och öppnar sinnena, säger han.

Snygg bok om ful dans

Bokens syfte är att spegla förhållandet mellan kroppen och världen genom att presentera SU – EN Butoh Companys arbete, representerat av fyra bildserier i färg och i svartvitt samt SU – ENs tankar om sin butohmetod. I sin text svävar SU-EN på ett intressant sätt mellan ett avancerat resonemang med upphävande av kända begrepp och en naiv direkthet i betraktandet av kroppens ställningstagande till den omgivande världen.
   För många är butoh synonymt med ful dans men i fotot i boken uppstår en paradoxal skönhet som för tankarna till jugend eller symbolism, med suggestivt o/undermedvetna erotiska undertoner. Till exempel i fotografiet med kropparna på skrotupplaget, eller med kropparna i samspel med klipporna. Där formar sig det svarta bläcket kalligrafiskt över armens vitsminkade hud. Det är mycket vackert och sensuellt – och överraskande eftersom dessa kvalitéer inte präglar SU-EN:s sceniska skapande.
   Men oavsett om butohkroppen presenteras stramt eller sensuellt, präglas den av ett slags gränslöshet mot omgivningen som gör att det är svårt att säga om kroppen är en del av omgivningen eller om det är omgivningen som är en del av kroppen. På så sätt förändras upplevelsen av landskapet samtidigt med upplevelsen av kroppen.
   Om Butoh – Kroppen och världen hade varit inbunden och något större skulle den ha varit en perfekt coffee table book. Kanske inte det man förväntar sig av en bok om butoh, men helt i enlighet med butohns vilja att förändra verkligheten genom att bryta med det förväntade.

Världens största teater, Riksteatern 1958 – 1976

För det är nämligen så det fungerar i denna alldeles oerhört innehållsrika och detaljerade redogörelse och historieskrivning över Riksteaterns utveckling under denna tidsperiod. Claes Englund går bokstavligt talat igenom verksamhetens utveckling i detalj under en period när ”Världens största teater” också genomgick ett antal stora förändringar.
   Här skildras en teater som gått från att turnera med föreställningar på små (och för den delen också lite större) orter landet runt till en stor och av flera delar bestående verksamhet innehållande såväl barnteater som balett. Här redogörs – inte sällan mycket humoristiskt – allt från detaljer ur de kringresande aktörernas vardag till de stora, övergripande förändringar som skedde mellan åren 1958 och 1976. Till detta kommer sedan inte bara ett rikt och mycket informativt bildmaterial utan också en såvitt jag kan se i det närmaste komplett repertoaröversikt där man inte bara kan se vilka pjäser som spelats, utan också när, var och av vilka skådespelare och vilka regissörer. Ett imponerande arbete.

”Och hela tiden pågår Riksteaterns verksamhet med oförminskad kraft /…/”

Men den här boken skulle inte vara vad den är, nämligen så allmängiltig som jag skrev i inledningen av denna recension, om det inte var för de små finurliga faktarutor som kompletterar det tidsflöde som utgör bokens narrativa linje. Om ”Omvärlden 1963” kan man till exempel läsa att USA:s president John F Kennedy mördades i Dallas, Texas och att den jugoslaviska staden Skopje drabbades av en svår jordbävning. Tio år senare är det 1973: Watergateskandalen rullas upp och vicepresident Spiro Agnew avgår – efter att ha skattefuskat (Sic!). Och hela tiden pågår Riksteaterns verksamhet med oförminskad kraft; skapar det nödvändiga perspektivet på tillvaron som får oss att se vad som faktiskt pågår i världen, d v s är politisk. Detta är, tänker jag, hur teater bör fungera.

En blodig långfredag

Det är inte ofta en teaterpjäs spelas i flera delar. Men Jörgen Dahlqvist kände sig inte riktigt färdig med ämnet och efter Knutby blev det hett stoff. I första delen fick publiken möta en man när han sitter på ett hotellrum efter att ha misshandlat sin fru. Vad som händer sedan är ett han åker hem till kvinnans gömställe och tränger sig på. I självförsvar sticker hon ner honom med en kniv. Publiken får möta kvinnan (Karin Huldt)i förhören och i hennes samtal med Gud.
   Enligt Jörgen Dahlqvist rymmer pjäsen många moraliska dilemman.
   – Hon brottas med flera frågor. Har hon rätt att skydda sig? Ska hon sätta dit honom? Hon har alltid fått höra att kvinnan ska stå fast vid sin man. Vad händer om hon inte gör det? Vad händer med barnen?
   Ungefär 300 personer såg En uppmaning till martyriet, bland dem också teologistuderande från Lund.
   – Jag var väl lite orolig att de skulle ta det som ett påhopp, men tvärtom så var de intresserade. Pingstkyrkans egen tidning Dagen gjorde faktiskt ett helt mittuppslag om pjäsen.
Är teatern en bra form för att ta upp sådana här problem?
   – Vi kan givetvis inte jämföra oss med det arbete som Kvinnojouren gör. Men vi kan kanske få folk att tänka efter och börja diskutera. Vi vill synliggöra kvinnan. Mannens problem har diskuterats i 4000 år. Nu är det kvinnans tur, säger Jörgen Dahlqvist.

Ingmar Bergman om teater på långfredagen

På Dramaten i Stockholm har Ingmar Bergman haft samma arbetsrum i över fyrtio år. Det är där har han sina rötter. Tillsammans med SVTs Marie Nyreröd återvänder han till den plats han satt på när han första gången såg riktig teater. Då var han tolv år och pjäsen hette Stor-Klas och Lill-Klas. Till just den platsen på Andra radens högra sida brukar han återvända ibland när scenen är tom mellan repetition och föreställning för att känna den magiska stämningen.
   – Jag kommer att spöka här när jag dör, säger han. Och han har själv mött spöken på Dramaten. Harriet Bosse såg han en gång som en tunn grå gestalt på hyllan ovanför marmorfoajén.
    Övriga två program i Nyreröds dokumentär är Bergman och filmen som sänds på skärtorsdagen samt Bergman och Fårö som kan ses annandag påsk.

Fem frågor till Joseph Sturdy…

Varför har du valt att kalla föreställningen Fängslad?
– Den är uppbyggd av tre baletter, som alla handlar om människor som på något sätt var fängslade och begränsade. Drottning Kristina i sin tid och sin kvinnliga kropp. För Oscar Wilde handlade det om att leva som homosexuell i 1800-talets England, vilket han bokstavligen hamnade i fängelse för. Och för Beethoven att som 28-årig musiker och tonsättare förlora sin hörsel. Dessa tre personer var på många sätt olika, men hade alla det gemensamt att de kom ur sina själskriser starkare. Beethoven, till exempel, komponerade fantastisk musik efter det att han blev döv.

Hur skiljer sig dina baletter från andra historiska föreställningar om dessa personer?
– Jag har valt att skildra dem som människor i stället för som historiska personer i en bok. Jag har fokuserat på en del av deras öde. I Drottning Kristinas fall på hennes förvandling från oskyldig flicka utan moderskärlek till ledarkvinnan, som väljer att abdikera från tronen för att uppnå något hon trodde mer på. I Oscar Wilde försöker jag visa kärleksmomentet mellan honom och Lord Alfred Douglas och hatet mellan den senare och hans far Marquis of Queensbury. Var det kärlek från sonens sida eller var relationen med Wilde bara ett sätt att reta fadern?

Vad gör Rikssalen speciell som spelplats?
– Förutom att det är en otrolig speciell och vacker miljö var det på just denna plats Drottning Kristina abdikerade för i år 350 år sedan. Vi försöker hitta rätt punkt rent centimetermässigt.

I den sista baletten samarbetar ni med Uppsala kammarsolister.
– Ja, de finns med på scenen och spelar Beethovens sista stråkkvartetter. Det har varit ett fantastiskt roligt samarbete. Stråkkvartetter är så känsliga, så det kändes viktigt att hitta fram till rätt ”unplugged”-känsla.

Före föreställningen kommer ni att ha en lyssnarträff för publiken. Varför?
– För att de ska få möjlighet att komma in i stämningen. Ofta är folk stressade när de kommer till teatern. Kanske har de haft svårt att hitta parkering och har inte hunnit läsa programmet. Därför känns det viktigt att leda in dem i andra tankar. Denna gång kommer Viola Larsson att kåsera kring de gestalter publiken sedan möter på scenen.

Komedi i skuggan av Jesus

Liksom gruppens tidigare föreställning Konspiration, som spelades i Vitabergsparken somrarna 2001 och 2002, är denna pjäs baserad på historiska fakta som sedan helt spårar ur i Teater Pseudos händer. I Konspiration behandlades händelserna kring mordet på Gustaf III. Nu ger man sig på Jesus sista timmar, berättade genom bröderna Josef, Jakob och Simon.
   – När de får veta att Jesus fängslats planerar de en fritagningsaktion, men det är jiddriga typer det här, så det blir mycket snack och liten verkstad. Gamla oförrätter rullas upp om hur det varit att leva i skuggan av den store Jesus, berättar Urban Bergsten som kläckte manusidén och även spelar Jakob.
   Komplex bär undertiteln ”en komedi om att vara både du och bror med Jesus”. Fylld av humor med andra ord, men föreställningen rymmer dock ett och annat allvarligt fenomen såsom avundsjuka och lillebrorskomplex. Premiären äger rum på Scenen Pipersgatan 4 tisdag 6 april.

Moderna dansteatern: Atlanten

Paret, som drivits samman av sin längtan efter den icke-närvarande Främlingen, befinner sig på en strand av gummiflis. Ett enerverande dropprinnande vattenflöde – som en halvt avstängd vattenkran – samtidigt en antites till Atlantens obundna frihet och en metafor för parets ofrivilliga emotionella bundenhet vid varandra.
   Duras text är mycket krävande och därför är det inte förvånande att Joel Lallerstedt i rollen som Mannen ibland känns litet diffus i sina repliker. Men hans gestaltning förstärks när han går över från text till rörelse och totalt sett är hans rollgestalt berörande, om än på ett närmast naivt sätt. Mannens avståndstagande från den fysiska manifestationen av åtrån reflekteras med en viss ironi av arian Casta Diva ur Bellinis Norma, operan där den kroppsliga föreningen leder till undergång.
   Den unga kvinnan, en stum roll – sånär som på återkommande frustrerade skrin – gestaltas av Lisa Östberg som genom ett exakt och starkt rörelsespråk gör kvinnan till ett subjekt som använder mannen på samma sätt som han använder henne, som ett substitut för den icke-närvarande Främlingen.
   Trots att det är den minsta rollen är det Magdalena Eriksson som imponerar mest genom det sätt hon förmår ge gestalten Modern/demonen en iskall styrka genom en subtil tolkning av Åsbergs modernistiskt linjerena koreografi.
   Atlanten är ett av dessa verk som stannar kvar och växer efter att man sett föreställningen.

Sett i veckan: Hänga ut, Synchrona, Håkanshow

Synchrona
av Lisa Torun
Koreografen och dansaren Lisa Toruns nya stycke gör sig utmärkt på Dansstationens nya scen i Malmö. Torun låter musik, text, video, dans och sång tillsammans skapa en spännande helhet på den tomma vita scenen. Instrumenten blir en del av dansen och en viss cirkuskänsla infinner sig när kroppar viks ihop och trumpetsolon spelas hängande upp och ner. Det hela känns kreativt och kul. Passa på att se föreställningen under Dansbiennalen den 24 april.(KL)
Spelas på Dansstationen/Palladium i Malmö samt under Dansbiennalen

Håkanshow
av och med Viktoria Dalborg
En clown i balettkläder. Eller en balettdansös utklädd till clown. I sann crossdressing-anda äntrar Viktoria Dalborg den Las Vegas-liknande scenen på Orionteatern med succé som följd. Med pipig Anki & Pytte-röst erövrar hon inte bara publiken, utan även världen i form av bl a diktator, talkshow-värd och trapetskonstnär. Bland udda nummer kan också nämnas hennes ”Vi-som-inte-kan-sjunga-i-kör”-version av Chris Isaaks Wicked Game. Min fobiska clownskräck är faktiskt botad. Tack, Viktoria – och Martias Salmenaho som körde så speedade pausnummer! (YL)
Spelas på Orionteatern t o m 17 april

Hänga ut
av Sara Kadefors
Jag får rysningar och inser plötsligt att 35-årskrisen är en peace of cake jämfört med hur det är att var ung.   
   Sara Kadefors tecknar i sin debut som dramatiker porträttet av tre unga tjejer, vilsna i en värld av sex, längtan, fylla, drömmar och ensamhet. Lyckligtvis finns humorn med både i texten och i Christian Tomners tolkning. Att skratta åt eländet tycks vara enda sättet för tjejerna att överleva och för publiken att ta sig igenom föreställningen. (AH)
Spelas på Dramaten, Lilla scenen
Läs också en förhandsartikel i Nummer…
… samt en telefonintervju med Sara Kadefors

Dramaten i förorten

– Har Sound of Music gått på Dramaten? Nej, det kanske var på Göta Lejon. Carmen då?
   Alla skrattar. Någon säger att det nog var på operan.
   Stämningen är uppsluppen denna torsdagskväll, då vi sitter i tjejrummet på Solberga ungdomsgård, tio minuters pendeltågsresa från Stockholms city. Sex tjejer från nian, en fritidsledare, fyra skådespelare samt regissör och producent för Sara Kadefors pjäs Hänga ut dricker te, äter muffins och talar om killar, kärlek, svartsjuka och svek. Om detta och en hel del annat – utsatthet, utanförskap, längtan och rädsla – handlar pjäsen, som är Kadefors debut som dramatiker.

Kille eller tjejkompisar
Visst är det på många sätt en kulturkrock – Dramaten på besök i förorten – men trots att skådespelarna och niondeklassarna tillbringar sina liv i väsensskilda miljöer är det slående hur mycket som förenar. För när det kommer till kärlek och relationer tycks det som om tjejer oavsett ålder alltid är de som satsar mest…
   – Skulle ni knäcka ihop helt om det tog slut med era killar, frågar Alexandra Rapaport.
   – Ja, man hänger ju upp livet på personen, säger Jennifer som varit ihop med sin kille i fyra månader. Det skulle vara mycket svårare att förlora honom än att förlora en tjejkompis.
   – Han blir ju ens bästa vän efter ett tag, säger Elise som har ett och ett halvt år i bagaget med nuvarande pojkvännen.
   – Om en kille tycker om en och säger att man är snygg betyder det mycket mer än om en tjej säger det, fortsätter Malin. Hon är förlovad, men träffar sällan fästmannen ihop med sina tjejkompisar.
   – Han skulle nog ställa upp på det, men han skulle inte tycka att det var kul, förklarar hon.
   – Så ni får välja om ni ska umgås med era tjejkompisar eller med era killar? Så var det i mitt förra förhållande också. Jag tycker inte att det är OK, säger Alexandra Rapaport med eftertryck.
   I Hänga ut spelar hon Missy, en tjej, som liksom kompisarna väntar på och drömmer om Adrian – en veritabel skitstövel, som utnyttjar tjejer till höger och vänster. Något som Missy och kompisarna Claudia och Beata förstås gör sig fullständigt blinda för.

På besök i ungdomen
Kvällen på Solberga ungdomsgård är bara ett av många möten ensemblen har haft med unga tjejer och killar. Botkyrka, Alvik, Norra Real, S:t Göran – i både grundskola och gymnasium har de träffat referensgrupper för att göra djupdykningar i unga människors liv och tankar.
   – Mötena med ungdomarna hjälper oss enormt i arbetet, säger Sofia Ledarp, pjäsens Claudia, som i bilen hem reciterar egna dagboksanteckningar från nionde klass.
   Alla i ensemblen har rotat i kalendrar, dagböcker och brev från sin ungdom för att minnas de egna känslostormarna från ungdomstiden. Repetitionsperioden är denna gång extra lång för att de riktigt ska kunna gräva i hur det känns att vara ung.
   – Ändå känner vi oss inte klara, säger Jens Ohlin, pjäsens Istvan, som också sitter med i bilen.
   Det är en dryg vecka till premiär och jag släpper av de båda Hänga ut-skådisarna på Mariatorget.
   – Vi måste gå och ta en öl för att snacka vidare, säger Sofia. Jag kan ändå inte sova…
   Kvällen talar sitt tydliga språk. Hänga ut är en pjäs som engagerar.

Stockholms stadsteater: Tjechovträdgården

Tjechovträdgården är, som det brukar heta, gränsöverskridande. Dans möter teater, rörelse möter text. Birgitta Egerbladh har plockat repliker från fem Tjechovpjäser – Ivanov, Måsen, Onkel Vanja, Tre systrar och Körsbärsträdgården. Hon har blandat, mixat, skakat om, och sedan spritt ut korten på spelplanen, lustfyllt lekt med dem och låtit dem ackompanjeras av musik, rörelse och framför allt humor.
   Föreställningen är en kärleksfull drift med Tjechov och hans karaktärer. Nitton människor på scenen, nitton individer, samtliga hela tiden oerhört närvarande i akt och handling. Tillsammans målar de en flödande fresk och det enda som frustrerar är att inte veta var man ska fästa ögat för att hinna fånga så många bilder som möjligt.
   Stämnigen av ljuvligt lättsinne understöds av easy-listening och cool jazz, men hela tiden ligger ett längtansfullt vemod och ruvar innanför skalet på de vackra gestalterna. Längtan till Moskva, till ett bättre liv, ett mer betydelsefullt sådant, speglar sig i deras kroppar såväl som i de lösryckta repliker som uppstår som små utropstecken mitt i aktiviteten på scenen.
   Tjechovträdgården är full av obetalbara scener där känslorna tillåts ta sig intensivt kroppsliga uttryck. Kajsa Reingardt som klär av Bernhard Cauchards förbluffade läkare är bara ett exempel. Den döda ”Måsen” bärs in av en underbart överdramatisk Sven Ahlström och Björn Kjellman i helskägg ryggar inte för att plocka fram det löjliga i människan. Över huvud taget tycks både skådespelare och dansare ha så roligt av sin uppsluppna lek på scenen att det som publik inte går att tycka annat än att Tjechovträdgården är en fantastisk och storslagen fest!

Torstensons nya

Teater Torstenson startade med viljan att spela klassisk teater på ett nytt sätt. Själva jämför de sig med popmusik.
   – Det ska vara enkelt och tidlöst. Replikerna ska fastna och leva kvar. Det behövs ju aldrig mer än tre ackord för att göra en popsång, säger Kristian Hallberg.
   Att det bara blivit hans pjäser som spelats var inget som bestämdes från början.
   – Nej, det har bara fallit sig så att jag haft en pjäs klar precis i rätt ögonblick.
   Absurditeter och komik, men med en allvarlig underton. Så beskriver han sin dramatik.
   – Jag får de flesta idéerna från mitt eget liv. Ofta handlar det om relationer.

För teaterovana
Pjäserna vänder sig främst till ungdomar från 15 år och uppåt.
   Själv tycker Kristian att Teater Torstenson lyckats med att locka de unga och teaterovana till sina föreställningar. Förra pjäsen Låt oss kalla vår son för Dreyfuss fick ett stort gensvar och spelades för fulla hus. Det nya stycket, Passera Gå, handlar om hur det kan vara att lämna en relation och börja om på nytt – ensam. De fem rollerna spelas av Sophie Axelsson (Bu, Du & Nu), Samuel Bergström (Pix), Martin Johansson(Nix). Regisserar gör Karin Harborg och Ida Linde.
   Än så länge är Teater Torstenson en ideell förening, men det finns ambitioner att så småningom bryta sig loss och bilda en fri teatergrupp.
   – När vi startade var målet att lära oss och att ha roligt under tiden. Det är inte helt lätt att syssla med teater på ideell basis, men vi ger inte upp!, säger Kristian Hallberg.

På spaning efter impulser

Teatern behöver impulser utifrån. Inte bara via sina regissörer och konstnärliga ledare – som ju ofta är ute och reser – utan fysiskt och konkret: föreställningar som alla kan se, diskutera och låta sig förundras av.
   I Stockholm och Göteborg finns det sedan ett tiotal år gästspelsscener för detta: Södra Teatern, som drivs i Riksteaterns regi, och Pusterviksteatern, finansierad av Göteborgs kommun. Men frågan är om Södra Teatern och Pustervik i dag kan kallas teatrar. Södra Teatern förvandlades, under Ozan Sunar, till en scen för världsmusik och Pustervik har, under Birgitta Winnbergs ledning blivit en dansscen. Nyligen droppade Pustervik, för säkerhets skull, även ”-teater” från namnet.

En svart låda i en chokladfabrik
Dans och musik i all ära, men varifrån ska svensk teater få inspiration och intryck när de internationella gästspelen blir allt färre? Eller när de reduceras till exklusiva utbyten av föreställningar och regissörsuppdrag på Dramaten- och Stadsteaternivå? För att få lite perspektiv på situationen åkte jag till Oslo för att tala med Kristian Seltun, konstnärlig ledare för Black Box, en gästspelsscen med en uttalat konstnärlig profil och med stark inriktning på samtida teater.
   Black Box har just flyttat från Akker Brygge till Rodelökka, en stadsdel i utkanten av centrum som sakta håller på att förvandlas från lågstatusområde till en hipp mix av småindustrier och dyrt renoverade lägenheter. Här samsas målarmästare med universitetsinstitutioner, bil- och cykelverkstäder bor granne med grafikfirmor och filmbolag. Och Black Box är inrymd i en gammal chokladfabrik, en gul tegelbyggnad med pralinbruna inlägg här och var; ett par meter upp på fasaden gapar en gigantisk svart lastlucka – en halvt slumpmässig arkitektonisk detalj som annonserar den svarta trollerilådan innanför. Som egentligen är två: en större scen med plats för 200 personer i salongen, och en mindre, lämplig för bland annat installationer och performance.
   Den dagen jag var på besök avlöste föreställningarna varandra: ett italienskt dansteatergästspel på stora scenen och brittiska Kate Pendrys märkliga fotoinstallation på den lilla: en räcka bilder på barn som blivit mördade eller växte upp till att bli mördare själva. Kate Pendry låter oss gissa vem som blev vad och dramatiserar leken till en provokativ betraktelse om gott och ont.

“Det handlar inte om huruvida det finns text eller inte text i föreställningarna – huvudpoängen är att teatern har en relation till det övriga konstnärliga fältet”(Kristian Seltun)

Teater i vid mening
Vårprogrammet i övrigt på Black Box bjuder bland annat på belgiska tg Stan, brittiska Forced Entertainment, norska Verdensteatret och finsk-japanska NON Company – en profil med tydlig smak av teatrala blandformer. Och Kristian Seltun vet vad han vill:
   – Den profil jag velat bygga upp är förankrad i teater, men teater i mycket vid mening. Det handlar inte om huruvida det finns text eller inte text i föreställningarna – huvudpoängen är att teatern har en relation till det övriga konstnärliga fältet. Dom belgiska och holländska grupperna, tg Stan, Dood Paard m fl, bygger sina föreställningar nästan helt på text, men hämtar regigrepp och representationsgrepp från andra traditioner än den psykologisk-realistiska.
   Enligt Kristian Seltun är det bildkonsten som i dag definierar konstbegreppet. Det är också där formerna och blandformerna är flest: ljud, video, site-specific, landart, text – allt kan hända. Därför riktar sig Black Box också till en mer allmän konstpublik, den publik som inte finner något på de stora institutionsteatrarna. Därför ser teaterns foajé ut som entrén till en konsthall: ljus sten, glas, stora fria ytor och målningar på väggarna.
   – Mycket av det vi presenterar har samma uttryckstendenser, samma diskurs som den samtida bildkonsten. Men visst, vi har också en förankring i 60- och 70-talens tvärkonstnärliga rörelse, Pistolteater-traditionen, för att ta ett svenskt exempel.

“Ut med dansen”
Kristian Seltun säger lika ofta ”vi” som ”jag”, ofta i kombinationen ”vi har” och ”jag vill”. Det är han som bestämmer den konstnärliga inriktningen och han är ovanligt öppenhjärtig när det gäller vad han inte vill ha. Dansen, till exempel, är på väg ut från Black Box.

”Jag säger nej till 200 tyska danskompanier per säsong, och det finns verkligen 200 tyska danskompanier som har 15 produktioner var som de ska ut med”. (Kristian Seltun)

   – Det ska bli ett ”Dansens Hus” i Oslo och då är det naturligt att det blir mindre dans på Black Box. Men dessutom tycker jag att mycket av den dans som produceras i dag är innehållslös. Jag säger nej till 200 tyska danskompanier per säsong, och det finns verkligen 200 tyska danskompanier som har 15 produktioner var som de ska ut med. En typ av moderna dansföreställningar som det också görs mycket av i Sverige: ”Dansens Hus-traditionen” – jag får in ett dussin videos med sånt varje säsong och det är helt ointressant på en internationell nivå.
   Men, medger Kristian Seltun: hade han haft obegränsat med resurser skulle även det få plats på Black Box. Men med en begränsad, om än hygglig kommunal budget på 10 miljoner (för hela verksamheten, inklusive personal) måste han sålla. Och principen är då att satsa på två slags internationella gästspel:
   – Jag väljer efter två principer: den arkeologiska och den mer samtidsorienterade. Den arkeologiska innebär att jag tar hit de viktiga grupper som ännu inte varit i Oslo: Jan Fabre, Forced Entertainment, Théatre du Soleil med flera. Dom är naturligtvis också samtidsorienterade, men dom andra grupperna är dom som sätter agendan i Europa i dag, som är på väg upp. Dom vill vi också visa.

Känner kulturpolitiskt ansvar
Motsvarande stränga urval gäller inte riktigt för de inhemska gästspelen. Där säger sig Kristian Seltun känna ett bredare kulturpolitiskt ansvar: att släppa fram ny norsk konst. Och som en rekryteringsbas för framtiden finns också Podium, en öppen scen för både amatörer och proffs, utan programläggning. Där kan vem som helst göra sin performance, konsert eller poesiuppläsning. I slutet av säsongen väljer Kristian Seltun ut bidrag från årets Podium till en ”Best of”-final.
   Huvudprincipen för Black Box är emellertid kvalitet, och ibland väljer Kristian Seltun att uttrycka sin programpolicy lite tillspetsat för att skapa rubriker:
   – Jag brukar säga att Black Box-teatern alls inte är smal, däremot är den specifik. Vi kan kosta på oss att vara specifika där andra måste vara bredare. För att fylla stora salongen behöver vi bara en publik på 200 personer. Det innebär att vi inte kan nå alla med allt vi gör, men alla är verkligen välkomna. Alla är inbjudna att stiga över tröskeln.

Teaterhögskolan: Lilleskogen

Tio barn leker dagligen med varandra i ett ruffigt skogsparti som råkar ligga granne med deras bostadsområde. De leker och retas på barns vis. Särskilt mycket retar de Julie Nilsen (Viveca Jedholm) som har vårtor på händerna och en påse godis fullt av myror gömt under en sten i Lilleskogen. Och så en annan påse full med trosor…
   En dag försvinner Julie Nilsen spårlöst. Kanske genom hålet i staketet? funderar Jonas (Gustav Deinoff). Eller blev hon bortrövad av uteliggarna i Lilleskogen? Eller kanske indragen i kolkällaren av Anitras (Ellen Mattsson) pappa?
   Tio små barn lekte i en skog. Sedan var de nio… Julie Nilsen är för evigt försvunnen men ingen vet hur. Och över hela gåtan svävar Kungen som tröstar alla barnen om natten. Och Gagarin i sin järnboll. Gagarin, den första kosmonauten som färdades runt jorden på 60-talet.
    Lilleskogen presenteras som ”en slags tragedi/ en pjäs om barn för vuxna”. I spelanvisningarna skriver också Jesper Halle att barnen ska gestaltas som barn, men inte barnsligt. En svår balansgång som Teaterhögskolans avgånsgelever, i Johan Wahlströms regi, klarar mästerligt. Så måste också norske Halles pjäs vara en drömföreställning för Teaterhögskolor med sina tolv roller med vardera ungefär lika många och långa repliker. Den enda invändningen man kan ha är att den är lite långdragen/långsam. Originaltiden ligger på 1.50. Teaterhögskolan väljer att spela den på 2.50 timmar, vilket drar ner intensiteten i dialogen något.
   Lilleskogen tilldelades för övrigt Wilhelm Hansen-priset för bästa pjäs 2001 vilket är förståeligt – den är lika rafflande som en psykologisk thriller på bio fast bättre. Det är ju teater.