På Kungliga Operan blir Parsifal en skimrande myt med bokmärkesvackra scenbilder. På bild Michael Weinius, Emil Orwing, Katarina Dalayman och Kungliga Operans kör. Foto: Alexander Kenney/Kungliga Operan
Recensioner [2013-10-08]

Passionerad Parsifal på Operan

Parsifal av Richard Wagner
Scen: Kungliga Operan
Län: Stockholm
Regi: Christoph Loy
Dirigent: Patrik Ringborg
Scenografi: Dirk Becker
Kostym: Barbara Drosilin
Ljus: Olaf Winter
Medverkande: Ola Eliasson, Michael Schmidberger, Christoff Fischesser, Michael Weinius, Martin Winkler, Maria Dalayman; Hovkapellet, Operakören
Länk: Kungliga Operan


RECENSION/OPERA. Efter flera intressanta tolkningar på andra svenska scener hittar Richard Wagners Parsifal också hem till Kungliga Operan. Christoph Loy gör grallegenden till en berättelse om passion, vishet och historiskt arv. En föreställning i världsklass, konstaterar Sofia Nyblom.

Det är lätt att bli illa berörd av Richard Wagners Parsifal: det högstämt kristna allvaret, och kravet på rening från åtråns bojor genom Frälsarens blod känns lätt daterat. Wilhelm Carlsson gick allvaret till mötes och förlade sin Parsifal till Karlstad domkyrka (läs Sofia Nybloms recension här), medan Stefan Johansson lekte på ett friare sätt med myten på Malmö Opera (läs Nummers recension här.) I Göteborg skildrade Yannis Houvardas ett samhälle bebott av skröpliga, blödande åldringar, som förlöses av skolpojken Parsifals möte med kärleken genom Kundry (läs Sofia Nybloms recension här).

På Kungliga Operan blir Parsifal en skimrande myt, och glansen i Dirk Beckers bokmärkesvackra scenbilder återspeglas av orkesterns varma, sordinerade klang och spunna legatobågar. De smultna juvelfärgerna i Barbara Drosilins kostymer och Olaf Winters dramatiska ljussättning hämtar inspiration från prerafaeliternas nostalgiska blick på medeltiden – ett perspektiv som är förlåtande mot graltemplets rastlösa gestalter.

Där krälar Ola Eliassons Amfortas, Kristuslik i blå mantel och törnekröna, plågad av Frälsarens sår; dit förirrar sig Michael Weinius Parsifal och möts av den stränge Gurnemanz (Christoph Fischesser). Och där härskar teaterdirektören Klingsor (Martin Winkler) med käppen över sitt harem av Edgar Degas-inspirerade balettflickor, i ett orangeri prunkande av kvinnoblomster. Men när Kundry (Katarina Dalayman) fräckt drar ner hans frackbyxor, röjer blodet på kalsongerna att Klingsor betalat med mandomen för sin kättja.

Det är inte bara scenbilderna som är sinnliga: också röstprakten gör Parsifal till en stor njutning. Det erotiskt laddade mötet mellan Kundry och Parsifal i andra akten, där hon avspisas men förlöses som människa, balanseras av den hotfulla lynchstämningen i tredje aktens final.

Långfredagslugnet rubbas när mobben utmanar Amfortas att förrätta nattvardsundret. Och när Parsifal tar över uppdraget och den heliga Gral äntligen avtäcks blottas i fonden ett gigantiskt bibliotek, där nutidsmänniskor söker livsgåtornas svar i vår gemensamma historia – istället för att söka dem i kyrkan. Plötsligt känns grallegenden gripande allmänmänsklig. Det är storartat.

Sofia Nyblom

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (13 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1