Perfekt fumliga partytrickHalvsvenska Eva Meyer-Keller gästar snart festivalen Perfect Performance med fumliga partytrick och anonymt prylschack.
Fördjupning [2009-10-20]

Perfekt fumliga partytrick

INTERVJU. Fumliga partytrick och vinnarlöst schack. Med anledning av att festivalen Perfect Performance börjar på fredag ringde Liv Landell Major upp en av de gästande internationella artisterna. Välkommen in i tysk-svenska Eva Meyer-Kellers värld.

Festivalen Perfect Performance i Stockholm sparkar igång på fredag med ett koppel internationellt kända konstnärer.
   På gästlistan märks till exempel den italienska teatergruppen med det i svenska öron gäckande namnet Fanny & Alexander. De rör sig i gränslandet mellan konst, mode och teater, och kommer att presentera två verk på temat Trollkarlen från Oz. Trollkarlen illustreras av en man med obehaglig mustasch.


En annan gästande storhet är spanjoren Rodrigo Garcìa som enligt arrangörerna gör den vackraste och mest provokativa performance man kan se just nu. Vad sägs om ett pas de deux med hönor, mjölig honungsdragerad nakenhet och en skock blodiga människor?


Den som vill förkovra sig i performanceteori kan komplettera kvällarna med frukostseminarier. Här ska vridas och vändas på teman som skådespelarens konstnärskap, publikens roll och institutionen som kreativitetsdödare.


Efter att ha lusläst Perfect Performance-programmet kände vi oss sugna på verken Schattenspiele och Good hands och ringde därför upp tysk-svenska Eva Meyer-Keller. Den som gillar fumliga partytricks och vinnarlöst schack är välkommen in i hennes värld.


Eva, du öppnar Perfect Performance med Schattenspiele (som betyder ”skuggspel”) där publiken medverkar. Hur går det till?
   – Vi börjar med att åskådarna får välja ett föremål från ett bord. Sedan kan de spela ett slags schack med sina saker. Spelarna syns inte utan visar bara händerna – de vet inte vem de möter. Och ingen vinner!


Handlar det om att leka, alltså?
   – Ja, men det är mer än så. Det handlar om att få delta utan att behöva känna sig tvingad eller utnyttjad.


Och så ska du köra Good hands som består av en massa partytrick. Berätta!
   – Vi utnyttjar vardagsföremål och små fysiska fenomen, kan man säga. Vi lägger till exempel en skivad citron på ett fat med vatten och sätter fem tändstickor i citronen. Så tänder vi dem och placerar ett glas över. Då sugs vattnet in i glaset! Väldigt enkelt, men spektakulärt!


Så vad är skillnaden mellan er och en trollkarl i Las Vegas?
   – Att vi inte är särskilt bra, haha! Vi håller på med underhållning, men inte på något särskilt underhållande sätt. Hos oss blir tricken reducerade till objekten. Vi tar den tid vi behöver, och publiken kan mycket väl få vänta innan vi är klara.


Du är ju halvsvenska – vad tycker du om svensk performance?
   – Jag har inte sett så mycket som jag skulle vilja, men jag är extremt nyfiken! Min dröm är att bo i Sverige i två månader nästa år. Jag håller på att undersöka den möjligheten.


Vad roligt! Du är mer än välkommen!
   – Tack så mycket!


 


FAKTA
Scenkonstfestivalen Perfect Performance hålls mellan 23–31 oktober i samarbete med Dansens Hus, Kulturhuset, C/o Stockholms stadsteater, Teaterhögskolan, Dramatiska institutet och Clarion Hotel i Stockholm.
   På webbplatsen och Perfectbloggen hittar du mer information. Och vill du veta mer om Evas konstnärskap rekommenderas ett besök på hennes webbplats.

Liv Landell Major

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare