Fördjupning [2000-02-02]

Personkrets 3:1 i Berlin

När Schaubühnes nye chef tar sig an Lars Noréns pjäsmanus "Personkrets 3:1" är det inte den storartade texten, utan bilden som sätts i fokus, tycker Nummers man i Berlin, Mårten Spångberg. De tyska teaterkritikerna har både hyllat och ifrågasatt Ostermeiers tolkning, som redan framgått av svensk press.

Thomas Ostermeier är tysk teaters guldpojke sedan några år. Nu har han blivit chef för anrika Schaubühne i Berlin, tillsammans med koreografen Sasha Waltz.
Waltz, som gästade Moderna Dansteatern under kulturhuvudstadsåret -98, fick göra den officiella invigningen av Shaubühne med det nya verket ”Körper” för tretton dansare.

Ostermeierpubliken van att provoceras
Den verkliga invigningen var dock den tyska premiären av Lars Noréns ”Personkrets 3.1” i regi av teaterchefen själv.
Förväntningarna på Ostermeier var enorma. Han måste bara lyckas efter att på den egna teatern, Die Baracke, ha utmanat den tyska institutionsteatern genom en uppkäftig underhållning, politiskt inkorrekt repertoarval som succéerna ”Shopping and Fucking” (har också spelats på Stockholms Stadsteaters Backstage förra året) och ”Disco Pigs”. Ostermeier sägs ha varit först på plan med så kallad Trainspottingteater i Tyskland. Namnet ska ge associationer till den engelska filmen med samma namn. Han lär också äga en lagom provokativ attityd till tyska klassiker.

Personlig tolkning
”Personkrets 3:1 ” blir i Schaubühnes knappt fem timmar korta version, en uppvisning i Ostermeiersk teknik med snygga koreografiska lösningar och en smula TV-mässig regi, där frontal spelstil ställs mot en evig ström som passerar tvärs över scenen (Piazza-regi, som Peter Handke skulle säga).
Han väljer att inte sätta texten i centrum, utan drar stora växlar på bild och handling (manus är ganska rejält struket). Lars Noréns text får trots det plats och ges ett tonfall där den inte faller offer för expressionistiskt tysk skådespelarkonst.
Den tyska kritikerkåren var dock inte helt övertygad om att Ostermeier har valt det bästa sätttet att tolka Noréns ”Personkrets” på. Många av dem menar att Lars Noréns intima teater inte behövs göras ”gräll och spretig”. Att Ostermeier har strukit halva pjäsen och lagt till enklaste sortens popmusik slätar så ut Noréns subtila handlag, snarare än stärker dess effekter, tyckte en annan kritiker.
Men nu är man igång på anrika Schaubühne och det är bara dryga månaden kvar till en annan Skandinav ska visa framfötterna där, Norrmannen Jon Fosse.

Mårten Spångberg

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare