Fördjupning [2003-11-01]

Petra Revenue om Partille & Sexorama

INTERVJUN. Dramatikern Petra Revenue har slutat skriva självbiografiska pjäser.    – Jag är trött på att runka av mitt eget privatliv. Nu vill jag berätta helt andra historier, säger hon till Nummers Anna Werner.    Snart får två av hennes nya pjäser premiär på samma kväll- den ena en krigsskildring från Partille, den andra en socialdemokratisk kåtshow.

Petra Revenue sitter i den svarta skinnsoffan på sitt frilanskontor vid Järntorget. I rummet bredvid jobbar en grafisk formgivare och Petra Revenue berättar att hon aldrig mer vill arbeta inne på en teater. Det blir en allt för liten värld.
   – En av sakerna som är farligt med teater är att alla som jobbar där håller på med just teater. Till slut bildas en egen värld där ingenting utanför egentligen angår en. Jag använde mig en del av den kulturen när jag skrev manus till Stora teatern.
   Petra syftar på tv-serien som visades på SVT förra året och gjorde hennes namn känt i vidare kretsar. För göteborgspubliken hon varit ett välkänt namn i mer än tio år. 1990 startade hon Teater Trixter tillsammans med regissören Lars Andersson. Undualtexpressen, Hades hundar, Älskad-Saknad, Kärlekskrank och Sorg är ett par av de pjäser signerade Petra Revenue som har spelats på Trixter. Men för två år sedan lämnade hon Trixter, under en period när hela livet var i gungning.
   – Jag höll på att skilja mig. Jag var helt utom mig och begravde mig i jobb, säger Petra Revenue.

Taxi mellan premiärerna
Två av de projekt som hon började arbeta med under den perioden är de båda pjäser som nu får premiär samtidigt. Den femte november blir en hektisk kväll för Petra Revenue. Först ska hon se premiären av När kriget kom till Partille på Stadsteatern. Sedan tar hon en taxi till Teater Trixter för att se andra akten av Åkes sexorama.
   – Det är tråkigt att premiärerna har hamnat på samma kväll, men det gick inte att undvika. Just nu längtar jag bara efter den kvällen. Att premiärerna ska vara över och projekten avslutade, så att jag kan lämna den perioden bakom mig, säger Petra Revenue.
   När kriget kom till Partille är hennes debut på Göteborgs stadsteater. Beställningen av pjäsen kom mitt under den turbulenta perioden för två år sedan. Och på sätt och vis markerar den en ny epok i Petra Revenues skrivande. Hon berättar att hon under åren på Teater Trixter skrev dramatik som hade många beröringspunkter med hennes eget liv.
   – Förut skrev jag mer självbiografiskt. Jag ville att det skulle vara intimt. Mitt mål var att bryta ned barriären till publiken och flytta på gränser. När jag fick beställningen på manus till Stora teatern var det någon på tv som sa till mig: Det blir väl kul att nå ut till en större publik. Men dittills hade jag struntat fullständigt i tittarsiffror. För mig var det tillräckligt att nå en enda person.

Äktenskapskrig
Nu vill Petra Revenue skriva om annat än sitt privatliv, även om hon fortfarande använder sig av egna erfarenheter.
   – Man har ju trots allt bara sig själv att gå till.
   När kriget kom till Partille handlar om ett par i ett radhusområde i Partille. När pjäsen börjar har kvinnan, spelad av Mia Höglund-Melin, just fått reda på att hon är gravid. Hon drömmer om att bygga bo och ha ett tryggt och lugnt liv. Hennes man, spelad av Claes Malmberg, har bott i Partille i hela sitt liv och drömmer om att se världen. Han har precis bokat in ett möte med en mäklare för att sälja radhuset.

”Vi tyckte att det skulle vara kul att skriva erotik. Ofta när genus diskuteras blir debatten väldigt pedagogisk. Vi vill försvara fantasierna istället. Teatern måste vara fantasiernas försvarare. Vart ska de annars ta vägen?”

   – De vill totalt olika saker med relationen. Därför bryter det ut ett krig, säger Petra Revenue.
   För dialogen har hon använt sig av den vokabulär som brukar användas mellan parterna i Israel- Palestina-konflikten. Petra Revenues utgångspunkt har varit en arbetsresa hon gjorde till Israel för många år sedan.
   – Jag har hämtat mycket inspiration från en familj som jag umgicks väldigt nära med medan jag bodde i USA när jag var ung. En av döttrarna i den familjen var fotograf, och jag var hennes assistent. Vi reste mycket och var väldigt nära vänner. Men när vi kom till Israel tyckte jag att hon blev som förbytt. Hon förvandlades till en paranoid fundamentalist och vår vänskap tog slut där, säger Petra Revenue.
   – Men för två år sedan när jag själv var i kris och på väg att skiljas upptäckte jag att jag blev som hon. Boendet blev till exempel extremt viktigt. Jag var beredd att gå hur långt som helst för att behålla lägenheten.

Teatern som fantasins frizon
Idag tror Petra Revenue att det bor en vardagsfundamentalist inom oss alla, bara vi känner oss tillräckligt hotade.
   Åkes sexorama då? Även om Petra Revenue inte jobbar hos Teater Trixter längre så skriver hon för dem. Pjäsen handlar om Åke och hans erotiska varietésällskap. Han försöker leda sin grupp med demokratiska metoder. Petra Revenue kallar Åkes ambitioner för en socialdemokratisk kåtshow. Men de erotiska fantasierna låter sig inte tyglas.
   – Vi tyckte att det skulle vara kul att skriva erotik. Ofta när genus diskuteras blir debatten väldigt pedagogisk. Vi vill försvara fantasierna istället. Teatern måste vara fantasiernas försvarare. Vart ska de annars ta vägen? Undrar Petra Revenue.

Anna Werner

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare