HELSINBORG. Någon kunde kanske ha förhindrat att 14-årige John Hron mördades. Pjäsen Kode, som har nypremiär på Helsingborgs stadsteater den 30 september, vänder sig till de passiva åskådarna.
-Det finns mobbning på arbetsplatser och i skolor. Vi vänder oss till dem som valt åskådarens plats, de som vet vad som pågår men inte gör någonting, säger regissören och teaterchefen Lars Svensson till TT.
Pjäsen Kode hade urpremiär i Göteborg i våras där den väckte starka känslor. Då kroppsvisiterades publiken för att skydda skådespelarnas säkerhet. Något som inte blir nödvändigt i Helsingborg, enligt regissören.
Kodeborna var uppretade över valet av namn på pjäsen. De tyckte att orten stämplades som en plats för våld och rasism.
-Problemet finns överallt. Kode är ett namn bland många. I Skåne finns ju Klippan, Bjuv och många fler, säger Lars Svensson.
Verkligheten bakom pjäsen
Det var i augusti 1995 som 14-åriga John Hron misshandlades och slängdes i vattnet av två äldre pojkar med nazistsympatier, när han tältade med en kompis vid en sjö i Kode norr om Göteborg. I det dokumentära dramat kommer två av John Hrons vänner, en av förövarna och den andre förövarens mamma till tals. Pjäsförfattaren Bengt Ohlsson utgår direkt från vad de sade i förhörsprotokollen.
Präst och kurator på plats
Dekoren är sparsmakad och alla skådespelarna befinner sig på scenen samtidigt. För att skapa distans kommer samma skådespelare att spela flera roller, berättar regissören.
-Vi undersöker ondskans mekanismer, men pjäsen har inga svar. Dem får man komma med själv.
Präst och kurator kommer att finnas på plats om publiken behöver diskutera frågor som uppstått efter dramat. Kode spelas i Helsingborg till den 25 november, då ensemblen ger sig ut på turné med pjäsen.