Utomlands med Sahara HotnightsRadiodramatikern Erik Lindhé begår scendebut med pjäsen Utomlands i egen regi på Playhouse teater i Stockholm. För den nykomponerade musiken svarar Sahara Hotnights Maria Andersson.
Fördjupning [2010-03-24]

Utomlands med Sahara Hotnights

INTERVJU. Det handlar om gränslöshet, friktion, tystnad och språk. Nya teaterkollektivet Katakomb har premiär för pjäsen Utomlands i Stockholm på lördag 27 mars. Musiken är komponerad av Maria Andersson från Sahara Hotnights. Nummers Liv Landell Major ringde upp dramatikern Erik Lindhé, som också regisserar.

Katakomb är ett nystartat gränsöverskridande teater- och konstkollektiv som snart presenterar sitt första alster på Playhouse Teater i Stockholm. Utomlands heter radiodramatikern Erik Lindhés första manus som visas på en teaterscen. Upphovsmannen själv står för regin – en svår men rolig uppgift. En viktig del i den konstnärliga processen är samarbetet med musikern Maria Andersson från rockbandet Sahara Hotnights, berättar en inspirerad Erik Lindhé när Nummer ringer på.


Erik, berätta om idén med Katakomb!
   –
Den konstnärliga intentionen är att jobba gränsöverskridande. Till exempel har vi engagerat Maria Andersson från Sahara Hotnights som kompositör.


Hur känns det att jobba med just henne?
   – Bra. Hon tillför en svalkande, klar blick. I och med att hon inte har teaterperspektivet uppstår en väldigt intressant friktion i vår kommunikation.


Har Maria varit med under repetitionerna?
  
– Nej. Vi har haft texten som trampolin och samtalat oss fram till hur hennes musik kan addera något.


Kommer Sahara Hotnights fans att känna igen sig musikaliskt?
   
– Det vågar jag inte svara på!


Utomlands handlar om tystnad, och två syskon som möts efter lång tid. Hur kommer det sig?
  
– Ja, det handlar om vår förmåga och oförmåga att mötas. Det som driver mig är hur människor försöker kommunicera med det trubbiga verktyg som språket är. Hur mycket vi än vill så är jag inte säker på att vi kan mötas genom att samtala. Det är det sorgliga i livet men det ger konstnärlig kreativitet… För att sammanfatta är jag väldigt intresserad av mellanmänskliga möten.


Du är ju radiodramatiker i botten. Jobbar du på ett annat sätt när skriver för scen?
   – Ja. På scen finns ju något färdigt, rent visuellt. Det som triggar mig med radioteater är att publiken tvingas jobba själv.


Var det därför du valde etern en gång i tiden?
  
– Folk brukar garva när jag berättar om min barndomsdröm, som var att få åka till Stockholm och jobba med Radioteatern. Jag hade en inspelning av Magnus Dahlströms De sväljande männen, som jag lyssnade på säkert 50 gånger.


Och vad är skillnaden mellan att regissera någon annans manus och sitt eget? I höstas satte du ju upp Ingvar Ambjörnsens Utsikt mot paradiset med Claes Månsson.
  
– Det egna är svårare! Man måste först distansera sig till texten så att man kan stryka och vara tuff, för pjäsens bästa. Det är svårt, men roligt.


FAKTA
Utomlands av Erik Lindhé har premiär på Playhouse Teater i Stockholm på lördag 27 mars. Medverkar gör Moa Gammel, Ulric von der Esch och Richard Ulfsäter  

Liv Landell Major

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare