Pockande marspremiärerNummer spanar in scenvåren medan Teater Trixter spanar ut över en semesteranläggning i Skriv upp mig, jag ska med på varenda djävla utflykt!.
Fördjupning [2008-03-01]

Pockande marspremiärer

månadens premiärer. Redan vår i luften, premiärerna tittar fram som knopparna på träden. Nummer fortsätter botanisera i säsongens scenflora och plockar ut de föreställningar vi känner oss mest sugna på. Här är senaste delen i vår månatliga lista över vårens scenkonst. Välkommen till mars.

MARS

1
Salomon Sisters och Marianne G:s samlade problem, Södra Teatern, Stockholm.
Två systrar som bjuder på jiddishkabaret med tjugotalskänsla från New York? Visst, Nummer säger inte nej till ett klezmernummer eller två.

Skriv upp mig, jag ska med på varenda djävla utflykt! av Petra Revenue och Lars Andersson, regi Petra Revenue och Lars Andersson, Teater Trixter, Göteborg
Kanske kommer vi att minnas 2008 som året då det lossnade rejält och de svenska teatertitlarna bara gick helt bananas. Skriv upp oss, vi vill med till Revenues och Anderssons semesteranläggning.

Security av Richard Hobert, regi av Richard Hobert, Dramaten, Stockholm
Vem i hela världen kan man lita på? undrar filmregissören Richard Hobert när han debuterar på Dramaten med eget manus. En ”politisk brandfackla” enligt Lena Endre, och långt ifrån en komedi. Fast hon skrattade när hon sa det. Betyder det en knivsudd svart humor kanske?

Nadja Dolores av Malin Lagerlöf, regi Mattias Knave, Teater Västernorrland, Sundsvall
Hem till byn efter tjugo år … Ja, det kan hända mycket i ett litet mellansvenskt samhälle när man vänder ryggen till. Eller så är det när man kommer tillbaka som sakerna händer. Det har vi lärt oss otaliga gånger i svensk film. Vi får se hur det går för Nadja.

Antikrundan, av Andreas Boonstra efter fem grekiska dramer, regi Andreas Boonstra, Moment teater, Stockholm
”Allting går dåligt” sammanfattar regissören sin senaste pjäs för Nummer. Surprise. Moment gör en liten runda i antiken (slår ihop fem tragedier till en) och tyckte därför att titeln var hejdlöst rolig. Vi med.

3
Shirley Valentine av Willy Russell, regi Michaela Granit, Tyst Teater/Riksteatern, Pustervik, Göteborg
Åh Sylvia Rauan hade vi glömt bort att vi längtade efter. Här snackar hon med väggarna – på teckenspråk och svenska – tillsammans med Gunilla Vestin Wallin.

Sissela Benn som Filippa Bark
Sissela Benn som karaktären Filippa Bark. Foto: Martin Skoog

6
Jam All Stars, Riksteatern, Nynäshamn
På Jams stjärnkalas 2008 är Nummer mest sugna på Sissela Benn med en ny komisk karaktär och favoritdansaren Kristiina Viiala som ”pedantisk hundälskande ung kvinna”.

Bländverk, av Marius von Mayenburg, regi Richard Günther, Teater Giljotin, Stockholm
Mayenburg blev het för en svensk publik efter Eldansikte och Det kalla barnet. Anna Wallander och Monica Stenbeck ihop minns vi från Prinsessdramer på Galeasen. Och nu är Staffan Westerberg med också. Bra gäng, kom igen och blända oss!

7
Hurt och Sweet pecado av Thomas Noone respektive Ramón Oller, Norrdans, Härnösand
Noone skapar sitt nya verk Hurt på plats hos Norrdans, om ett sårigt förhållande. Ollers verk som spelades förra våren är för alla hopplösa romantiker. Känslosam helkväll i Härnösand helt enkelt.

De onda av Niklas Rådström, regi Dritëro Kasapi, Göteborgs stadsteater, Göteborg
Kan bli fullständigt outhärdligt. Och då tänker vi alltså på innehållet. Men baserar man sin pjäs på fallet med pojkarna som mördade tvåårige James Bulger är det väl just det man vill åt. Kompromisslöst om samhällsansvar.

Myriader av David Lindsay-Abaire, regi Joachim Siegård, Playhouse Teater, Stockholm
Fin-indie-teaterscenen Playhouses off-broadwayambition om newyorkskt mingelvänlig kvalitetsunderhållning som blir ”en minnesvärd kväll i erfarenhetsbanken” ger oss nu förra årets Pulitzerprispjäs.

Den fule av Marius von Mayenburg, regi Stina Ancker, Östgötateatern, Linköping
Mera Mayenburg! Och Den fule är nog mumma för den som gillar mixen plastikkirurgi och skruvad moraldiskussion à la exempelvis tv-serien Nip/Tuck.

Mathissen av Harold Pinter, regi Ivan Mathias Petersson, Limbo, Stockholm
Den underjordiska teatern Limbo måste lämna sin scen i Kulturhusets källare. Det här blir sista föreställningen där. Så passa på att åka ner i Mathissen med Pinter innan dess.

Music for a darkened theatre, av Carina Reich och Bogdan Szyber, Moderna Dansteatern c/o Södra teatern, Stockholm
”En turnerande skuggvarieté med skuggor från det förflutnas teaterkabinett” säger Reich. ”Mot tunga, röda sammetsdraperier på en gammal dammig teater”, tillägger Szyber. Vi väntar oss som vanligt precis vad som helst av det här performanceparet.

Music for a darkened theatre. Foto: Nina Bondesson
Music for a darkened theatre. Bild: Nina Bondesson

8
Bröderna Grym av bröderna Grimm, regi Pontus Stenshäll, Uppsala stadsteater, Uppsala
Vår recensent var inte helt nöjd med Stenshälls barnvariant av Grimmsagorna men vi ger gärna Momentmannen en andra chans nu. Hit med vuxensagorna.

Höst och vinter av Lars Norén, regi Ulla Gottlieb, Fria teatern, Stockholm
Typisk Norénkväll: höstsamling i östermalmsvåning med familjemedlemmarna Birgitta Sundberg, Lena Mossegård, Odile Nunes och Håkan Jonson. Ulla Gottlieb regisserar en av sina absoluta favoritpjäser.

Stjärna av Jim Cartwright, regi Anna Azcárate, Norrbottensteatern, Luleå
I Jim Cartwrights Stjärna blir en skönsjungande tjej som kan imitera superstjärnor upptäckt. En pjäs för en melodifestivalgalen tid präglad av tv-programmet Idol?

Grymt av Rikard Bergqvist, regi Rikard Bergqvist, Göteborgsoperan, Göteborg
Vi på Nummer är visserligen vana vid ”gullegrisar och andra små svin” från teatervärlden men träffar gärna fler i denna nyskrivna popmusikal, särskilt eftersom Sara Jangfeldt (Enough rope, Florence) varit med och skrivit musiken.

Jungfruleken av Jean Genet, regi Katie Mitchell, Dramaten, Stockholm
Vi är väl inga jungfrur precis, men minnet av brittiska Katie Mitchells Samuel Beckett-uppsättning Natt och drömmar, tillsammans med faktum som Jean Genet, parisisk fyrtiotalsparadvåning, Lauren Bacall-inspiration, Irene Lindh, Angela Kovács, plus Sofia Helins scendebut, gör oss helt klart på lekhumör.

Mordet på en fd komiker av Björn Runge, regi Sanna Hultman, Folkteatern i Göteborg, Göteborg
Ständigt denne Runge. ”När livet närmar sig sitt slut är det många som vill göra upp med en före detta komiker” är teasern inför denna urpremiär. Och den funkar på oss.

För guds skull av Anna Pettersson, regi Anna Pettersson, Regionteatern Blekinge Kronoberg, Växjö
Bostadskarriärer, vardagsromantik och erotik … och Gud som granne i lägenheten ovanför, i en sprillans ny text av hårdroliga Pettersson.

11
Nordost av Torsten Buchsteiner, regi Birte Niederhaus, Die Bühne/Folkteatern i Göteborg, Göteborg
Medlemmar ur favvogruppen Bhopa har återuppstått i konstellationen Die Bühne. Fokus ligger, som framgår av gruppens namn, på tysk dramatik, och Nordost handlar om gisslandramat på Dubrovkateatern i Moskva.

Knif av Stina Kajaso
Performanceverket Knif. Bild: Stina Kajaso

13
Knif av Stina Kajaso, Kilen, Kulturhuset, Stockholm
Karaktärerna Cookie och Mjölk, kladdkaksbak, porr, lo-fi-underhållning, sjuttiotalsbarn-tv, musikal, obotlig sjukdom, Phil Collins, Noice och Candy Darling i en värld av ont och goth. Det är mycket som gör Nummer pigga på Knif av Stina Kajaso (norska performancegruppen Sons of Liberty).

Edvard den andre av Christopher Marlowe, regi Suzanne Osten, Stockholms stadsteater
Kungen är anarkist och homosexuell, den trettonåriga drottningen och adeln rasar. Det kan bli en livad tillställning på Unga Klara, med Rikard Wolff, Simon Norrthon, Malin Cederbladh, Cilla Thorell och många fler.

14
Stormen av William Shakespeare, regi Gu∂jon Pedersen, Malmö Dramatiska Teater, Malmö
Isländsk Shakespeare? Vi hoppas på att chefen på Reykjaviks stadsteater kommer att ta oss med storm.

Storstadsljus av Howard Korder, regi Stefan Metz, Göteborgs stadsteater
Skandinavienpremiär för Howard Korder, vars pjäs har satt sprutt på jämförelsemaskinen: Short cuts, flipperspel, Sex and the city … Urbant hur som helst, med musik av Anna Ternheim och med scenhipsters som Sara Sommerfeld samt Sverrir Gudnason och Ruth Vega Fernandez från Upp till kamp.

15
Gladiatorernas uppror, regi Anders Carlsson, Institutet
Institutets återuppståndelse ur Teater Terriers aska väckte onekligen uppståndelse. Nu kommer den andra premiären i deras pjässvit The rise and fall of the roman empire. Här om Spartacus och slavupproren, där en ”förtvivlad teatergrupp försöker slå sig fram genom Italien jagad av legionerna med hotet om korsfästning flåsandes i nacken”.

Happy hour av Jim Cartwright, regi Martin Lindberg, Länsteatern i Örebro
För dig som gillar öl. En hyllning till stammisen, om en helt vanlig pub och dess ägare och gäster. Fast puben är nog en metafor för samhället.

Hamlet av William Shakespeare, regi Staffan Valdemar Holm, Dramaten, Stockholm
När avgående teaterchefen nytolkar nyöversatt Shakespeare verkar det som om vi får se Jonas Malmsjö som rosaklädd brat-Hamlet till musik av popexperimentsyrrorna Coco Rosie. (Vi har alltid varit nyfikna på Holms skivsamling, efter andra smarta musikval, typ Stereo Total. Kanske dj är ett alternativt yrke nu?)

Som Jerusalem av Nina Wester, regi Nina Wester, Stockholms stadsteater
En ung svensk idealist i Jerusalem möter en rysk hjälparbetare, en palestinsk aktivist och en judisk läkare. Wester har regisserat fortfarande aktuella Mitt namn är Rachel Corrie på samma teater. Nu sätter hon upp sin egen pjäs.

Som Jerusalem. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin
Som Jerusalem. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

19
I do for money av Åsa Olsson, regi Åsa Olsson, Dramalabbet, Stockholm
Kropp, kön, gränslöshet, pengar. Åsa Olssons dokumentärpjäs om sexturism bygger på två års intervjuer med prostituerade kvinnor i Thailand. Eftersom Teater Scenario förvandlades till en vattenfestival på grund av en läcka (tips: stödgala 28–30 mars) spelas pjäsen på Dramalabbet istället.

21
Ingen kärlekshistoria, fritt efter Carrie av Stephen King, samarbete mellan Aktör och Ulrica Almgård, Göteborg
På långfredagen känns det perfekt med en gammal skräckklassiker. Citatet ”Blod, färskt blod. Blod var alltid upphovet och endast blod kunde sona det.” är den enda informationen Aktör gett i skrivande stund. Spännande fortsättning följer.

22
La Somnambula av Vincenzo Bellini, regi Marianne Mörck, Malmö Opera
Marianne Mörck regisserar Bellinis sömngångaropera om att vandra in i fel sovrum. Bel canto i Camilla Thulin-kreationer.

23
Snackmupp i tv av Martin Theorin, Teater Pugilist, Konstepidemin, Göteborg
Enmanstransvestitkabaret med Claudio Salgado som Theorin hoppas ska ge ”hela den här rätt urblåsta – begränsande – hängrövade neandertalkönsrollskiten vi håller på med en rejäl känga på kuken” och sätta ”en sylvass stilettklack i röven på alla PK ’bitterfittor’ som tror att man kan gnälla och gråta och gnata sig till makten.” Sörru!

26
Nakna damer på nedre botten mittemot av Bodil Malmsten, regi Åsa Kalmér och Bodil Malmsten, Stockholms stadsteater
Löften om naket funkar alltid. Och det är roligt med Ulf Brunnbergs nytändning, han gör sig så bra i det lite bisarra. Bodil Malmsten har kokat ihop något specialskrivet, som hon dessutom regisserar och scenograferar tillsammans med Åsa Kalmér. Som i sin tur dessutom spelar med i föreställningen.

Morpho Z av Virpi Pahkinen, Dansens Hus, Stockholm
Dansmystikern Virpi Pahkinen medverkar själv i urpremiären på sin nya koreografi. Det blir ”zoomorfisk ockultism”, och koto och slagverk live på scen.

Virpi Pahkinen. Foto: John Gripenholm
Virphi Pahkinen. Foto: John Gripenholm

28
Gustav III av Patrice Bart, Kungliga Operan
Urpremiär på koreografen och Parisoperans balettmästare Patrice Barts helaftonsversion av den svenske teaterkungens liv. Gustaviansk fest med intriger och haute couture-kostym av Lars Wallin! Operan är så fashion nuförtiden.

Gojorna av Simo Heiskanen, Norrdans, Härnösand
Simo Heiskanen sätter upp sin Finlandssuccé för fyraåringar (och äldre), om tre söta papegojor och omkringresande varietéartister som vill göra comeback i Paris.

Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg, regi Daniel Lind Lagerlöf, Stockholms stadsteater
För alla med pockande vårkänslor. Gustaf Skarsgård och Livia Millhagen som sommarförälskade Arvid och Lydia. Blir de vårens kärlekpar på scen, i Söderbergs romanklassiker i ny dramatisering?

Nattblind av Darja Stocker, regi Malin Stenberg, Ung scen öst, Linköping
Leylas misshandlade pojkvän försvinner och hon träffar en färgblind bilmekaniker istället i denna tyska nutidshistoria om identitet, destruktivitet och klasstillhörighet.

Tjuven av Göran Tunström, regi Linus Tunström, Uppsala stadsteater
2 x Tunström, far och son, är den oslagbara unika sellingpointen för den här uppsättningen. Teaterchefen Linus regisserar författaren Görans historia. Guldstjärna för att Shima Niavarani är med.

 

LÄNK
Läs listan över februaris premiärer

Nummer.se

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare