I ett ordlöst universum letar skådespelarna från Giron sámi teáhter, Dramaten och Beaivváš sámi theatre trevande efter sitt språk i ett växelspel mellan svenska och samiska. Foto: Hans-Olof Utsi
Recensioner [2014-03-12]

Poesi och pladdrighet

Mon lean duhát jagi/Jag är tusen år av Erik Norberg
Scen: Giron sámi teáhter på Norrlandsoperan
Ort: Umeå, sedan turné
Regi: Lena Engqvist Forslund
Research/Kulturcoach: Anne Wuolab
Scenografi: Ulla Dahlström
Kostym: Britta Marakatt Labba
Koreografi: Elle Sofe Henriksen
Kompositör: Svante Henryson
Ljusdesign: Erik Nordlander
Ljuddesign: Anders Rimpi
Videodesign: Liselotte Wajstedt
Medverkande: Kicki Sevä Bramberg, Nils Henrik Buljo, Leammuid Biret Rávdná, Marja Lisa Thomasson, Paul Ol Jona Utsi & Henrik Gustafsson
Länk: Giron sámi teáhter


RECENSION/TEATER. I Mon lean duhát jagi/Jag är tusen år skildras den samiska historien med dans, musik, teater och ljusdesign. Elin Axelsson ser en suggestiv inledning transformeras till mässande historielektion på Norrlandsoperan.

”Det var en gång för länge, länge sedan.” Föreställningen Mon lean duhát jagi/Jag är tusen år, ett samarbete mellan Giron sámi teáhter, Dramaten, Beaivváš Sámi Theatre, Norrlandsoperan, Norrbotten Neo och Västerbottens museum, har verkligen fog för sagans klassiska öppningsfras. Någonstans långt uppe i norr möter en grupp samer en ny och okänd värld. Allt är spännande och outforskat. Det här är deras träd, sel och bergsknallar. Himlens stjärnor lyser för dem allena.

Det är ett ordlöst universum där de sex skådespelarna från Giron sámi teáhter, Dramaten och Beaivváš sámi theatre trevande letar efter sitt språk i ett växelspel mellan svenska och samiska. Inledningen är en poetisk pärla där alla delar hör i hop i ett stort gemensamt längesedan där Svante Henrysons luftiga kammarmusik fångar begynnelsens oförstördhet och Elle Sofi Henriksons suggestiva koreografi skapar en känsla av urtid och sagans magi.

Också nästa stopp längs med samernas 1000-åriga historiska axel – 1300-talet och den nyfrälsta samiska kvinnan Margareta (Leammuid Biret Rávdná ) – engagerar och berör. Genom hela den svenska hierarkin vandrar hon i hopp om att kyrkan ska skicka en missionerande präst till Lappland. Utfallet blir magert; Margareta får återvända lottlös tillbaka hem.

Berättelsen om Margareta har samma poetiska styrka som inledningens begynnelse, här fungerar verkligen symbiosen mellan dans, musik, teater och ljusdesign. Andra aktens nedslag i 1600-talets häxjakt på samer och rasbiologins 1900-tal, däremot, har inte alls samma genomtänkta stringens. Dansen och musiken ersätts av en mångordig pladdrighet och istället för scenkonst blir Mon lean duhát jagi/Jag är tusen år plötsligt en mässande historielärare som vill fortbilda och undervisa.

En intressant och viktig historielektion visserligen, men knappast teater. Kanske har ensemblen känt sig friare i förhållande till de första 500 åren av den samiska historien? Den del av historien som berättas med hjälp av hällristningar och arkeologiska fynd snarare än museala arkivhandlingar?

Elin Axelsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (4 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare