Nils Dernevik gör stort skådespelargenombrott i Teatr Weimars In memoriam to identity, en filosofisk och idépolitisk roadmovie. Foto: Jörgen Dahlqvist
Recensioner [2012-10-10]

Politisk skärpa och blixtsnabba kast

In memoriam to Identity
Scen: Teatr Weimar på Bastionen
Ort: Malmö
Koncept: Nils Dernevik, Linda Ritzén, Jörgen Dahlqvist
Text: Jörgen Dahlqvist
Regi: Linda Ritzén
Ljus: Johan Bergman
Kostym: Jenny Ljungberg
Medverkande: Nils Dernevik, Petra Löfmark
Länk: Teatr Weimar


RECENSION/TEATER. Postmodernistiska hjältar, populärkulturella referenser och så en skopa Karl Marx. Teatr Weimar fortsätter sin politiska undersökning av det nya Europa. Nummers Björn Gunnarsson berörs av ungdomlig anarki i In memorian to identity.

Den politiska teatern ifrågasätter teaterkonventionerna mer skoningslöst och rastlöst än på länge: gestaltningsillusionen, suggestionen, den teatrala lögnen. Som Richard Turpins Mittens rike på Göteborgs stadsteater. Som Teaterrepublikens dokufiktion Jimmie Åkesson. Och nu Teatr Weimars In memoriam to Identity.

Denna den fjärde delen i Weimars undersökning av det nya Europa är en idépolitisk och filosofisk roadmovie som skakar om, en diagnos på krisen som blandar postmodernismens hjältar Friedrich Nietzsche, Maurice Blanchot, Roland Barthes och Jean Genet med Karl Marx och kapitallogiken. En rejäl dos feministisk identitetspolitik tillhandahåller slutsatsen: att kreditkrisen och utarmningen beror på patriarkatets prerogativ, och att lösningen för individen är att kliva ut ur sin identitet och enbart bli ”text”.

Här finns mängder av sammanblandade popkulturela referenser – Disney, När lammen tystnar, Michael Jackson, punkmusik. Texten placerar hela underhållningsindustrin och konsumtionshedonismen i den urskillningslösa skottgluggen. Distanseringsgreppen –  återberättande, utpekad representation – kan stundtals bli övertydliga. Som när teamets realtidsvideo ger berättelsen en scenografi i dockskåpsformat. Berättarens kropp och röst räcker nämligen i allra högsta grad till i sig själv.

Det är Nils Dernevik som ger denna ungdomligt anarkistiskt aggressiva men något ostyriga text dess skärpa. Man vill använda uttrycket stort skådespelargenombrott. Dernevik är obeskrivligt intensivt närvarande i alla textens mer eller mindre groteska talande gestalter, otyglade blixtsnabba kast, växlande stilnivåer, oförutsägbara referenskast. Han behåller den perfekta sceniska kontrollen genom alla utspel, i textrepresentationens kaos. Mäktig man eller maktlös kvinna, seriefigur eller EU-politiker, punkrockstjärna eller bara iakttagande vittne: han är ständigt föreställningens epicentrum.

Björn Gunnarsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (8 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare