Någonstans ligger en tänkt motsättning mellan dansen och orden på lur: Dansen är tyst medan orden babblar på. Men kanske är den tänkta motsättningen på god väg att överbryggas, inte bara i de sedan tidigare dansintensiva storstadsområdena. Nummer har på sistone noterat en stadig uppgång i antalet danspratsarrangemang i den norra landsänden.”
Exempel nummer ett är Pratadansa som under våren turnerat riket runt i Riksteaterns regi. Där etablerar och överbryggar koreografen och dansaren Jan Åström redan i pressmaterialet den tänkta motsättningen mellan ord och dans. Han berättar där hur han en gång valde bort ordet till förmån för dansen, men nu använder det för att formulera sin lust till dans. Själva föreställningen beskrivs som en ”en pratad dansföreställning”.
Den koreografiska processen
Ett annat exempel är danskompaniet Norrdans som vid sitt senaste besök på Norrlandsoperan i Umeå bjöd på en demo lecture i anslutning till föreställningen. Norrdans repetitör Debora Soto berättade om hur en koreografi växer fram, hur dansare arbetar med sitt konstnärliga uttryck och hur olika koreografer arbetar med sina dansare. Demo-avdelningen i föreläsningen stod kompaniets dansare för med praktiska exempel ur den koreografiska processen. Hur mycket frihet får en dansare av en koreograf? Är det olika? Gör olika dansare samma koreografi på skilda sätt? Varför det?
Satsning på dansintroduktioner
Exempel nummer tre står för en stor del av ökningen i antalet danspratsarrangemang i Sverige de senaste åren: Dansnät Sverige, ett nätverk med målet att sprida danskonst i Sverige. Förutom turnéverksamhet ägnar sig också medlemsorterna åt ”danskunskapande”. Nätet vill enligt sin hemsida ”utveckla samtalet om nutida dans” och ”göra den ickelitterära dansen förståelig”.
Dansnät Sveriges Umeåmedlem heter Scen för dans på Norrlandsoperan och arrangerar bland annat välbesökta introduktioner till sina dansföreställningar.
– Pratar man inte om dans begränsar man möjligheterna för publiken, introduktionen hjälper till att öppna gränserna. Det är lätt att säga: du behöver inte förstå allt, du behöver bara känna – men publiken vill ha ledtrådar, säger Olga Pettersson, assisterande producent på Scen för dans.
Enligt henne har många börjat gå på dans tack vare introduktionerna:
– Det är klart att ju fler gånger man ser dans desto mer förstår man. Men hur många har tålamodet att gå om och om igen utan att förstå? säger hon.
Pratet om dans är alltså en effektiv genväg till förståelse. Nummer.se gissar därför att danspratet är en väl genomtänkt strategi av en konstform på frammarsch. Den talträngda dansen klarar strupen och pratar på, både här och där.