3
Adam och Eva av Johan Ehn, Carina Jingrot, Per Eric Asplund
regi Per-Eric Asplund, Teater Barbara, Scenen Pipersgatan 4, Stockholm
Världens mest kända par i ny föreställning som kanske bringar klarhet i vad som egentligen hände där i Edens lustgård. En teaterlek med könsrollerna för en ung publik.
4
Sopoperan av Ann-Louise Liljedahl och Inger Edelfeldt
regi Hans Rääf, Wallbergs gamla tegelbruk, Slottsmöllan, Halmstad
Klimatpjäserna duggar tätt i år, men verkar det inte fortfarande lättast att ge sig på ämnet inbäddat i pedagogisk barnteater med trevliga etiketter som ”klimatkabaré”? Här blir dock det smutsiga ämnet sopor föremål en vuxen världspremiär med tenoren Rickard Söderberg och libretto av Inger Edelfeldt. Och med vidhängande klimatmässa.
5
Ingen anledning till panik av och med Pelle Öhlund, Nina Jemth och Per Sörberg
regi ensemblen, Varietéteatern Barbès, Malmö
Ett modernt, surrealistiskt drömspel med musik av Magnus Jarlbo.
Åsa vs Norén av och med Åsa Lindholm
Teater Scenario, Stockholm
Det verkar lätt att bli lite fixerad när man väl tagit sig igenom Lars Noréns En dramatikers dagbok. För Åsa Lindholm, dramatiker, dramaturg och performanceartist i gruppen Yokoyoko, blev det en hel pjäs.
Sista dansen av Carin Mannheimer
regi Carin Mannheimer, Göteborgs stadsteater
Först är man ung och vacker och sedan dör man knall och fall med silikonbrösten i vädret. Trodde Ulla. Istället får hon som alla andra kämpa för en plats på hemmet. Carin Mannheimer återvänder till teatern med en skildring av åldrandet. Med bland andra Peter Harryson.
Vem är ensam? av Roger Westberg
regi Westberg Teater & Nöje, Boulevardteatern, Stockholm
En ny liten pjäs om stora känslor, som bygger på en bok av Nummerfavvoillustratören Stina Wirsén. Ett relationsdrama för de små om nallen som är ledsen och ensam och behöver en kompis. Med Gustav Lundkvist och Mirja Breitholtz.
Krig och fred av Leo Tolstoj
regi Carolina Frände, Stockholms stadsteater, Stockholm
Helen Edmundson har gjort en ny dramatisering av klassikern om den ryska adeln och deras sorger och bekymmer. Med Shebly Niavarani, Tomas Bolme, Marika Lindström, Liv Mjönes, Sven Ahlström, Sanna Krepper med flera.
Teater Barbaras Adam och Eva. Foto: Tove Falk Olsson
8
Ella räddar världen av Robert Jelinek
regi Johan Bössman, Teater De Vill, Stockholm
En musikalisk miljöberättelse där Ella, åtta år, får i uppdrag av en månstråle att rädda skogen från skövling. Med nyskrivna sånger av skådespelaren Joakim ”Arn” Nätterqvist. För barn från sex år och vuxna.
Var inte rädd av Anders Friberg
regi Anders Friberg, Teater Tamauer, Göteborg
Om flickan som är rädd för sin egen fantasi och farbrorn som är rädd för att vara ensam. En föreställning för barn tre–sex år som även går på turné.
9
No-no av Kenneth Kvarnström & Helsinki DC
Dansens hus, Stockholm
Vår dansbrygga över Östersjön, Kenneth Kvarnström, gör comeback som koreograf. Detta med en nyuppsättning av ett gammalt verk där nittioåtta procent av ensemblen är densamma som vid urpremiären 1996. Religiösa undertoner och musik från Nordafrika och Mellanöstern borgar för en stark comeback på Dansens hus.
11
Cicadaremix av Cristina Caprioli
Ccap, Kulturhuset, Stockholm
Tåspetsar, bara fötter och stilblandning (typ som extravagant, stramt, rockande, tufft, förföriskt och finkänsligt på en gång) utlovas när dansprofessor Cristina Caprioli dansremixar Kevin Volans pianokonsert Cicada.
Skolfobi av Teresa Tönisberg
regi Dennis Sandin, Teater 23, Malmö
Teatern har tillsammans med två åttondeklasser funderat på allvar över begreppet humor. Det resulterade i valet att uruppföra dramatikern, ståupparen och psykologen Teresa Tönisbergs fars om frånvarande föräldrar och farliga framtidsvisioner.
Teater 23:s pjäs Skolfobi. Foto: Jimmy Arvidsson
12
Plocka potäter i kostym av Stefan Lindberg
regi Olof Lindqvist, Regionteater Väst, Töllsjö
Landsbygden mot staden! Urpremiär för en komisk skröna om det där klassiska valet: ta över gården eller göra lyckan i stan? Med manus skrivet på bred västgötska och kostym bestående av secondhandkläder från femtio- och sextiotalen.
Upp i sadeln! En kabaré med lösa tyglar av Margareta Garpe, Martina Montelius och Lucas Svensson
regi Agneta Ehrensvärd, Dramaten, Stockholm
Hästhöst på Dramaten! Två Nummerälsklingar förklarar sin kärlek till de vackra djuren genom alla tider. Årets ridtur, med Ann Petrén och Lotta Tejle, utlovas – och så lite kändishästar som Pegasus och Butterfly Flip. Fast hästtjejerna på Nummer tror tyvärr inte att Flippan kommer att närvara i egen hög person.
Shima Niavarani är en übermensch av Shima Niavarani
regi Shima Niavarani, Uppsala stadsteater, Uppsala
Hela sommaren har vi väntat på att hennes nya helt egna föreställning: übermenschen Shima Niavarani öppnar Uppsalahösten och då möter vi bland andra den postkoloniala kulturtanten Gerda Klangborg och nycirkusartisten som inte kan några konster.
Fadren av August Strindberg
regi Jan Nielsen, Helsingborgs stadsteater, Helsingborg
Könskamp och misstänksamhet i bästa kombination. Med bland andra Göran Dyrssen, Annika Kofoed och Inga Ålenius.
My fair lady av Alan Jay Lerner och Frederick Loewe
regi Tomas Alfredson, Oscarsteatern, Stockholm
Alla som tycker att Bernard Shaws Pygmalion är bättre med musik och dessutom ser fram emot att Tommy Körberg och Helen Sjöholm ska sjunga ihop eller för den delen att komikern Henrik Dorsin tvingats in i en biroll, lär redan ha skaffat sig en biljett. Nummer likaså.
Dragana – I huvudet på en lesbisk gynekolog av Jennifer Nilsson Hager
regi Helena Sandström och Niclas Pajala, Teater Scenario, Stockholm
Ja, vad säger ni, den här titeln säljer väl pjäsen? Och så gillar vi Helena Sandström. Vi behövde inte ens få veta att det dessutom handlar om en arg, kontrollbesatt storstadsmänniska som kanske utvecklat en sexuell besatthet.
Dragana – I huvudet på en lesbisk gynekolog på Teater Scenario. Foto: Tim Claxton
13
Simson och Delila av Camille Saint-Saëns och Ferdinand Lemaire
Kungliga Operan, Stockholm
Den bibliska historien om Simson och Delila förlagd mitt i dagens Mellanösternkonflikt låter som en samtidskommenterande operahändelse man inte kan missa i höst. André Barbe och Renaud Doucet står för regi och koreografi såväl som scenografi och kostym.
Tre kärlekar av Niklas Hjulström och Kjell Sundstedt efter Lars Molin
regi Niklas Hjulström, Folkteatern, Göteborg
Något för alla Lars Molin-lovers out there! Du som bara kan se Ingvar Hirdwall i rollen som Egon, Samuel Fröler som sonen Gösta och Jessica Zandén som Lilian får nu vänja dig vid andra ansikten. För när tv-serien Tre kärlekar gjorts om till scenversion är det Göran Ragnerstam, Jonas Sjöqvist respektive Hanna Bogren som gäller.
Julius Caesar av Georg Friedrich Händel
regi David Radok, Göteborgsoperan, Göteborg
Säsongens första premiär på Göteborgsoprans stora scen blir en Händelshändelse! Julius Caesar är den första barockopera som ges här, David Radok (som regisserade Macbeth) håller i trådarna och den engelska countertenoren William Towers gästar som kejsaren själv.
Inside out av Cirkus Cirkör
regi Tilde Björfors, Södra lekplatsen, Lund
Om något så enkelt som livet, påstår Cirkör anspråksfullt att deras nya stora cirkusshow handlar – en fristående andra del i deras pågående trilogi om kroppen (99 % unknown var den första). Men små anspråk har väl aldrig varit deras grej.
Tellus av Jimmy Meurling
regi Jimmy Meurling, Pantomimteatern, Stockholm
Pantomimteatern mimar sig ut i rymden och in i miljödebatten i denna barn- och familjeföreställning om hur vi tar hand om vår värld och varandra. En rymdshow som har båda fötterna på jorden, kallar de den.
Små äktenskapliga brott av Eric-Emmanuel Schmitt
regi Eva Dahlman, Dramaten, Stockholm
Höstens poppispjäs kan ses på hela tre scener under nästan samma månad. Sista helgen i augusti hade Riksteatern och Helsingborgs stadsteater premiär för sin version av Eric-Emmanuel Schmitts Petits crimes conjugaux, nu är det dags för nummer två: med Reine Brynolfsson och Lil Terselius. Läs vidare för att hitta nummer tre …
14
Jubileumskryssning
Riksteatern, Viking Lines Cinderella
Det är inte alla sjuttiofemåringar som firar sig själva med en flytande teaterfestival. Men Riksteatern slår på stort och fyller båten på väg till Mariehamn med scenunderhållning, Lill-Babs show, musikalen No way to treat a lady, streetdance och massa annat.
Hitta hem av Åsa Forsberg och Martin Öster
regi Ika Nord, Teater Fenix, Kulturkammaren, Norrköping
En kärlekshistoria på luffen med musik av Matti Bye vill man ju se även om man är äldre än tre till sju år.
16
Uggla Rheborg Ulveson av Hans Marklund
regi Hans Marklund, Cirkus, Stockholm
Tre men in black frontar stort när begreppet nyrevy ska myntas: ”vardagsnojornas tre musketörer” Magnus Uggla, Johan Rheborg och Johan Ulveson utlovar att tillsammans med en stor ensemble bjuda på underhållning för en bortskämd generation som redan sett allt. Menar de oss?
Uggla Rheborg Ulveson på Cirkus. Foto: Mats Bäcker
17
Glada änkan av Franz Lehár
regi Suzanne Osten, Folkoperan, Stockholm
Det är första gången Suzanne Osten regisserar på en teaterscen utanför Unga Klara, och första gången hon regisserar opera. Vad denna glada operett – bearbetad och med nyskriven dialog så klart – kan bli i Super-Suzannes version kan vi bara fantisera om.
Det sjunde blinget av Christofer Bocker
regi Manuel Cubas, Backa Teater, Göteborg
Streetdancegruppen Twisted Feet battlar Backa Teater i en föreställning om evig ungdom och döden. Särskilt inspirerande krasch mellan dans och teater, eftersom den ska vara inspirerad av Ingmar Bergmans Det sjunde inseglet.
18
En stjärt på himlen av Cecilia Frode
Vasateatern, Stockholm
Ängelen har tagit på sig svart jumpsuit, röd fjäderperuk och tänt en cigg. ”Till en orkester låter jag min stjärt flyga mot horisonten” säger Cecilia på sitt frodiska vis. Visst, vi hakar på.
Boogie för benlösa av Gunilla Boëthius
regi Leif Nilsson, Östra Teatern, Stockholm
Urpremiär för en föreställning baserad på Gunilla Boëthius djupintervjuer med funktionshindrade och människorna omkring dem. Ryggmärgsskadade Emma vill utbilda sig, utvecklingsstörda Lina vill bli artist, och cp-skadade Svante husockupant.
19
Butterfly kiss av Phyllis Nagy
regi Malin Stenberg, Göteborgs stadsteater, Göteborg
Inget smakar väl så bra i höstskymningen som en riktigt köttig och dekig thriller. Lily har mördat sin mamma och väntar på rättegång, och hennes berättelse rullas upp på filmiskt videovis signerat Andreas Nilsson, som gjort exempelvis The Knifes videor.
Roberto Zucco av Bernard Marie Koltès
regi Moqi Simon Trolin, Intiman, Malmö stadsteater, Malmö
Mera mord. Det verkliga rättsfallet om en seriemördare i åttiotalets Europa ligger till grund för Bernard Marie Koltès onda vuxensaga om killen som skiter i allt och alla.
The Producers – Det våras för Hitler! av Mel Brooks
regi Anders Aldgård, China Teatern, Stockholm
Ingen har väl missat att det i höst våras för Mel Brooks osannolika supersuccé till opassande-humor-musikal. Säg heil till Claes Malmberg, Magnus Härenstam, Ola Forssmed, Kim Sulocki, Christine Meltzer, Claes Månsson och en hel orkester.
Zorro i dramatisering av Erik Norberg
regi Alexander Öberg, Uppsala stadsteater, Uppsala
Att Danilo Bejarano ska spela Zorro känns bara fullständigt självklart. Vi har inga problem med att se brinnande hjärtan och fäktningsscener i solnedgången framför oss.
Tre systrar av Anton Tjechov
regi Alexander Mørk-Eidem, Stockholms stadsteater, Stockholm
En midsommarnattsdröm, Djungelboken och Hedda Gabler har han gett sig på. Nu är det dags för klassig klassikerslakt igen med Alexander Mørk-Eidem.
Tre systrar på Stockholms stadsteater. Foto: Sara McKey
20
Mozarts Requiem av Carina Reich, Bogdan Szyber och Jorma Elo
Göteborgsoperan, Göteborg
Arton dansare ur Göteborgsoperans Balett tolkar Wolfgang Amadeus Mozarts berömda dödsmässa tillsammans med fyra operasolister, fyrtiotre korister, en gossopran och hela orkestern. Låter döspännande tycker vi.
Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf
regi Anders Paulin, Uppsala stadsteater, Uppsala
Vi ser särskilt fram emot de unga skådespelarinsatserna i denna upplaga av Selma Lagerlöfs förhäxande klassiker. Med Alexander Salzberger och Peter Viitanen på rollistan måste det bara bli något särskilt av den här tolkningen, som enligt förhandsinformationen helt säkert blir helt folkdräktsfri.
Isaak av Jens Peter Karlsson
regi David Jonsson, Inkonst, Malmö
Fria gruppen Teater utan hund gör en pjäs om den fängslade journalisten Dawit Isaaks historia, som också är Eritreas historia. De vill genom detta få hoppet att bli verklighet. Det känns viktigt tycker Nummer.
Barabbas av Pär Lagerqvist
regi Pontus Stenshäll, Moment: teater, Stockholm
Klassikern om den dödsdömde rövaren som benådades när Jesus tog hans ställe blir alldeles säkert sevärd efter att ha knådats i Moments nypor. På scenen ses Peter Järn, Eva Rexed, Mathias Olsson och Anna Rothlin.
Trollflöjten av Wolfgang Amadeus Mozart
regi Mira Bartov, Norrlandsoperan, Umeå
Dags att träffa Nattens drottning igen i denna existentiella vuxensaga. Folkoperans nya operachef regisserar Mozarts mest berömda opera med solister från Sverige, Sydafrika och Vietnam.
Erika Sunnegårdh i Malmöoperans Death and the maiden. Foto: Mats Bäcker
Death and the maiden av Jonas Forssell
regi Åsa Melldahl, Malmö Opera, Malmö
Specialkomponerad speciellt för Malmö Opera, efter Ariel Dorfmans pjäs där Franz Schuberts stråkkvartett spelar en viktig roll. Du kanske minns Roman Polanskis film med bland andra Sigourney Weaver? Nu är det Erika Sunnergårdh som gäller.
En stund på jorden av Lasse Sonnesjö
regi Karin Parrot Jonzon, Byteatern, Kalmar
Byteatern har grävt där de står. Ortens egna original Signe och Henning Kullzén, syskonen som drev pappershandel och antikvariat i Kalmar, har blivit en bit 1900-talshistoria.
Syskonbädd av Stina Aronson
regi Jenny Andreasson, Länsteatern i Örebro
Ännu en klassiker som glömts bort! Spetssuccén fortsätter förhoppningsvis när Jenny Andreasson nu regisserar Stina Aronsons idédrama från 1931, i Östgötateaterns och Riksteaterns projekt som återupptäcker kvinnliga stjärndramatiker från förr.
Sagan om den lilla farbrorn av Barbro Lindgren
regi Joakim Lindblad, Skottes Musikteater, Mätarhuset Gasklockan, Gävle
Tre skådespelare och musiker (Marie Skönblom, Kalle Zerpe och Sara Fridholm) plus en älskad barnbok.
När jag var liten – nästan alltid glad av Christer Dahl
regi Ing-Mari Tirén, Dockteatern Tittut, Stockholm
Vi missar aldrig att titta in på Tittut. ”Har man ingen mamma får man skaffa sig två” lyder försnacket inför denna (får vi gissa queera) höstpremiär för tvååringar och uppåt.
Giessensyndromet
Perfect Performance/ATW, Kilen, Kulturhuset, Stockholm
”Hur kommer det sig att så många superkonstnärer kommer ifrån Giessen?”, undrade Perfect Performance och bjöd hit elever från teaterskolan ATW i tyska Giessen, norr om Frankfurt, för att show and tell i en minifestival.
Studenter från ATW gästar festivalen Giessensyndromet.
23
Square dance av Martin Forsberg och Ingrid Rosborg
Palladium, Malmö
Två unga koreografer vill avslöja allt om den koreografiska processen! Urpremiär för två verk av Martin Forsberg och Ingrid Rosborg.
24
Lycka till med allt av Therese Söderberg
regi Therese Söderberg, Folkreatern, Göteborg
Vad är du rädd för? Regissören Therese Söderberg och ensemblen har skapat ett textcollage om rädsla, i det här samarbetet mellan Folkteatern och Regionteater Väst. Måhända blir det tajt terapiteater?
Lifsens rot av Ellenor Lindgren efter Sara Lidmans bok
regi Lillemor Skogheden, Västerbottensteatern
Ellenor Lindgren från Sälteatern gör berättarteater av Sara Lidmans berättelse om Rönnog. Vänta dig alltså passion och kärlek, fattigdom och hårt arbete, skam och vrede.
Vi i villa av Niklas Rydén
regi Johanna Larsson, New Opera Co, Atalante, Göteborg
Vad låter mer passande för en experimentell nyopera – begreppet som till och med finns inbakat i New Opera Cos namn, gruppen som här följer upp sin förra sådana, Uppvind – än en mysig och grälsjuk parmiddag i en helt vanlig villaförort? Nummer blir nyfikna på scener som ”Köpa köpa kaffe”, ”Besiktning, ränta, terroriststämpla, sjukskriven, moln, telefon”, ”Syns det att jag gråtit?”, ”Lite pinsam tystnad” och ”Bygga-hus-sång”.
26
Everything goes av Dan Kandell
regi Dan Kandell, Helsingborgs stadsteater, Helsingborg
Helsingborgs stadsteater börjar med krogteater på sin foajéscen och för att det ska bli riktigt gränsöverskridande och nattdjuriskt blandar de musik av Cole Porter med texter av Dorothy Parker tills ett helt litet dekadent ”Parker/Porter-land” målats upp.
Gå genom ett berg av Niklas Rådström
regi Niklas Rådström, Teater Brunnsgatan Fyra, Stockholm
Spännande att se Peter Oskarson och Kajsa Reingardt i rollerna när Niklas Rådström regisserar sin egen pjäs om ”depressionens anatomi”.
Den ömhet jag är värd av Peter Birro
Elverket, Dramaten, Stockholm
Vi hoppas mer på en till Arbetarklassens sista hjältar än en till Neil Armstrong var aldrig på månen när Peter Birro nu är tillbaka med en tredje nyskriven pjäs på Elverket.
Deadline av Michael Azar
regi Henrik Dahl, Angereds Teater, Göteborg
Idéhistorikern och författaren Michael Azar debuterar som dramatiker med en text specialskriven för Angereds Teater, om en son besöker sin dödsdömde far i fängelset för att få svar på gnagande frågor.
Älskaren av Marguerite Duras
regi Öllegård Goulos, Regionteatern Blekinge Kronoberg, Växjö
”Älskaren är en hög med skit. Det är en flygplatsroman. Jag skrev den när jag var full”, lär Marguerite Duras ha sagt när romanen filmatiserades på nittiotalet. Ulla Tylén och Öllegård Goulos lär ha haft det i bakhuvudet i sin scenbearbetning, där Tylén spelar den åldrade författaren.
Blind date av Mario Diament
regi Cayetano Ruiz, Aliasteatern, Stockholm
Två främlingar delar historier och hemligheter på en parkbänk. Författaren och journalisten Mario Diament har skrivit en pjäs, som nu får sin Sverigepremiär, om den blinde författaren Jorge Luis Borges.
Heterofil – en heterosexuell cabaret av Christina Ouzounidis
Ouzounidis fortsätter att dissekera språket och ger sig nu på det normaliserade och det marginaliserade. En tillställning som är som en föreläsning, men i kabaretmiljö och med kabaretkostymer. Och med musik, men ingen kabaretmusik. Det låter, ihop med den eggande titeln och det vi tidigare vet om Christina O, som nåt man inte bör missa.
Kamratstödjaren på Fria Teatern. Foto: Sara Öhman
27
Kamratstödjaren av Daniel Karlsson
regi Thomas Müller, Fria Teatern, Stockholm
”Kan man vara bög och gå i sjuan utan att dö?” undrar man på Fria teatern och ägnar sig därför åt de eviga frågorna manlighet, hockey och kärlek, i pjäsen med det lyckade namnet Kamratstödjaren.
Jösses flickor – Återkomsten av Margareta Garpe, Suzanne Osten och Malin Axelsson
regi Anna Sjövall, Hipp, Malmö stadsteater, Malmö
Jösses flickor – Återkomsten kommer igen! Den återuppstod ju först på Stockholms stadsteater med en nyskriven nittiotalsakt (av Malin Axelsson) och ny musik (exempelvis en låt av Marit Bergman) och nu är det dags igen. Inte oss emot!
Ronja Rövardotter av Astrid Lindgren
regi Jalle Lindblad, Norrbottensteatern
Maja Runeberg går från att vara Medea till att bli Ronja Rövardotter när Norrbottensteatern gör matinéföreställningar för alla från sju år av det här säkra kortet.
Små äktenskapliga brott av Eric-Emmanuel Schmitt
regi Patrik Franke, Smålands Musik & Teater, Jönköping
Och här kommer vi då till den tredje premiären av höstens franska äktenskapsdrama på modet. Se hela trion och jämför! Alla har till exempel olika översättare.
28
Samer av Charlotta Öfverholm och Joseph Tmim
Gällivare
Vi vet inte så mycket mer om vad Charlotta Öfverholm från Jus de la vie har hittat på denna gång förutom att föreställningen heter Samer och turnerar i Arjeplog, Jokkmokk, Piteå, Haparanda och Arvidsjaur. Det räcker.
29
Det kommunistiska manifestet av Karl Marx och Friedrich Engels
regi Richard Turpin, Teater Tribunalen, Stockholm
Plats på scen för kommunismens spöke. Det känns som ett både givet och lovande tilltag att Teater Tribunalen och Teater Galeasen, när de storsatsningssamarbetar, sätter upp Det kommunistiska manifestet som scenkonst.
30
Alltings yta av Neil LaBute
regi Ragna Weisteen, Insite, Inkonst, Malmö
Efter Malmögruppens promenadversion av August Strindbergs Ett drömspel är vi lite nyfikna på nästa grej. Den här gången håller de sig inomhus, på Inkonst.