Premiärprofiler i aprilEn känd scenprofil är mamman i Bernardas hus av Federico García Lorca. I april är det dags för Marie Göranzon att spela henne, på Dramaten.
Fördjupning [2008-04-02]

Premiärprofiler i april

MÅNADENS PREMIÄRER. Syndaren, tv-profilen, parapsykologen, härmapan, tyrannen, mammorna, flyktingarna, Britney Spears, luftakrobaterna, gender bender-artisten och dubbelgångaren är bara några av alla teaterprofiler som befolkar scenerna i april. Nummer avslöjar vem du hittar var, i vår traditionsenliga spaning över månadens premiärer.

APRIL

2
Sent ska syndarn vakna av Leo Spauls, regi Leo Spauls, Dr Benway Presenterar på Teater Pero, Stockholm
Är idén om den schlagerälskande homosexuelle mannen skapad av den kristna högern? Den intressanta konspirationsteorin lägger i alla fall Leo Spauls nyskrivna pjäs vakna fram.

Ashura av Garajistanbul på Pustervik, Göteborg
Den turkiska oberoende scenen Garajistanbul turnerar nu i Sverige i samarbete med Riksteatern med sin musikteaterföreställning om mångfald, fred, flykt, makt. En annan historia om Anatolien – berättad på tolv språk – än den officiella historiebilden i Turkiet.

Anne Franks dagbok av Jonna Nordenskiöld efter Anne Frank, regi Jonna Nordenskiöld och Peter Holm, Stockholms stadsteater Skärholmen, Stockholm
Den ocensurerade versionen! Jonna Nordenskiöld har sammanställt texter ur Anne Franks dagbok och lagt fokus på tonåringen Anne som just när hon vill börja bryta sig ut ur familjen blir instängd i densamma. Polly Kisch gör en scenisk läsning.


Polly Kisch i Anne Franks dagbok. Foto: Markus Gårder

3
Dumb Show av Joe Penhall, regi Kjersti Horn, Elverket, Stockholm
Med frasen ”dum, dummare, Dumb Show” säljer Dramaten in denna mediesatir av brittiske Joe Penhall, som skrev En blå apelsin som också spelades på Dramaten för ett par år sedan med bland andra Jonas Karlsson och Reine Brynolfsson. Nu gör Brynolfsson tv-profilen Barry som hamnar i ett maktspel med finansvärldens höjdare (Kristina Törnqvist och Thomas Hanzon).

Härmapan av Anna Källblad, Moderna dansteatern i R1, reaktor 1, KTH, Stockholm
Det ska tydligen ta ungefär en kvart för publiken att ta sig nerför trappan till Sveriges första kärnreaktor, tretton tusen kubikmeter stor och belägen trettio meter under jord. Där framförs Anna Källblads koreografi Härmapan av fyra dansare och en mezzosopran. För de rumsliga aspekterna står designgruppen Uglycute.

Cracks av Su-En, Dansens Hus, Stockholm
Japanskinspirerad urpremiär. I Su-En Butoh Companys nya föreställning Cracks befinner sig fem dansare i en värld som när som helst kan förändras. Kanske spricka?


Folkets tyrann blir mördad (även du min Brutus). Foto: Institutet

5
Zajberflöte av Wolfgang Amadeus Mozart, regi Märit Bergvall, Operavox, Kulturumteatern, Stockholm
En av de fria operagrupperna som försöker ändra folks inställning till konstformen med annorlunda uppsättningar. Som att göra Trollflöjten till en cyberspacesaga.

Work/Workshop av Lundahl & Seitl, Weld, Stockholm
Det ser mörkt ut i Lundahl & Seitls nya performanceverk. Inspirererade av en teknik som används inom hypnosen undersöker och manipulerar de deltagarnas upplevelser av rummet – i totalt mörker. Bara sju åt gången får plats i publiken.

Folkets tyrann blir mördad (även du min Brutus) av Ludvig Uhlbors, regi Anders Carlsson, Institutet, Malmö
”Är din granne Caesar eller Brutus?”, frågar Institutet och sätter Anders Carlsson på att spela båda två i denna tredje premiär av fem i den uppmärksammade romarrikessviten. Han får sällskap av tre vestaler och en härold, och vårens första trädgårdskalas utlovas.

Bernardas hus av Federico García Lorca, regi Christian Tomner, Dramaten, Stockholm
En mamma som spärrar in sina döttrar för att de ska sörja sin fars död i åtta år är inte en kul mamma. Nu är det dags för Marie Göranzon att spela en av teaterns mest kända kvinnor, Bernarda. Och tänk så fint det blir i jämställdhetsstatistiken med Basia Frydman, Tanja Lorentzon, Lina Englund, Melinda Kinnaman, Julia Dufvenius, Anita Wall, Inga-Lill Andersson, Lanna Olsson, Wallis Grahn, Ida Tomner och Mari Löwgren därtill.

Älskad av mamma av Anette Skåhlberg, regi Malin Westberg, Teater Olydig på Pygméteatern, Stockholm
En annan svår mammaroll. För Teater Olydig är olydigheten grundförutsättningen för att utvecklas och överleva. Nu berättar de en tabubelagd historia om en mamma som kryper ner i sin sons säng.

Etnoporr av America Vera-Zavala, regi Mellika Melani, Teater Tribunalen, Stockholm
Vera-Zavala debatterade nyligen etnicitet och teater här på Nummer i Elektra Show-debatten. Nu fortsätter hon fast i pjäsform, med en riktigt smaskig titel på sin ”monolog om mödomshinnor och terrorister”. Som framförs av fyndet Sheraye Esfandyari, en tjej som vill vara med i Idol.


Eurotrash med Sirqus Alfon. Foto: Sirqus Alfon

9
Eurotrash av Sirqus Alfon, regi Jay Gilligan, Pustervik, Göteborg
En minst lika smaskig titel bjuder kulturvärldens älsklingsgatuteatermusiknycirkusgrupp på. Sirqus Alfon hottar upp sig med slapstick i new rave-kontext.

Det var en gång en Vincent van Gogh av Ruben Lopez, regi Ruben Lopez, Unga Tur, Reflexen, Stockholm
Ruben Lopez minns vi mest av allt med sorgliga ögon i Rädsla äter själen på Galeasen. Kanske kommer vi att få ett nytt minne av honom när han ger sig ut på ensam vandring bland solrosor, absint, halmhattar och horor. Ensam … med en femtonmannaorkester (där Sofia Berg-Böhm är med, en skådis/artist som vi alltid blir glada att se).

10
Jag äger Malmö av Vanja Isacson, regi Karim Rashed, Teater Foratt på Jeriko, Malmö
De kaxiga titlarna fortsätter att droppa in. Äger både Malmö och scenen får vi hoppas att Petra Hultberg, Rafael Pettersson och Isidor Torkar gör i Vanja Isacsons nya pjäs om att fly och flytta, regisserad av Karim Rashed, som själv kom som flykting från Irak för tio år sedan.

Dödsdansen av August Strindberg, regi Pontus Plænge, Malmö stadsteater, Malmö
Tänk att man inte tröttnar på att se på när Alice och Edgar är trötta på varandra. Och att Pontus Plænge inte tröttnar på klassiker. Premiären har skjutits upp från slutet på mars, och Dag Norgård ersätter Kenneth Milldoff i rollen som Edgar, på teatern som nyss hette Malmö Dramatiska Teater.


Chatarina Larsson och Dag Norgård i Dödsdansen. Foto: Peter Westrup

11
Mariella av Mirja Unge, regi Jenny Andreasson, Göteborgs stadsteater, Göteborg
Nummer har ju applåderat Göteborgs Stadsteaters stora satsning på nyskriven dramatik, och nu kommer ett resultat. En urpremiär av Mirja Unge – med Nummerfavoriten Emelie Jonsson. Mia Höglund Melin som gjorde Rachel i Mitt namn är Rachel Corrie spelar titelrollen, och Elisabeth Wernesjö gör scendebut, när tre trasiga tonårstjejers maktspel pågår på scen.

Sonata och Matter of a maker av Stijn Celis respektive Crystal Pite, Cullbergbaletten på Dansens Hus, Stockholm
Richard Wagner, Ludwig van Beethoven och Ghédalia Tazartès? Eller Owen Belton och Beastie Boys? Du behöver inte välja soundtrack, du får båda när Cullbergbaletten bjuder på två nya verk.

13
Filippo och krokodilen av Lena Stefensson, regi Lena Stefensson, Teater Tre, Stockholm
Visst vill man hellre vara vid havet än i Mörby? Inte om man heter Filippo, befinner sig i Mörbylånga med mamma och längtar efter pappa i Mörby. Mim, skuggspel, text och slapstick för barn.

15
Traces av Les 7 doigts de la main, regi Shana Carroll och Gypsy Snider, Idunteatern, Umeå
Riktigt bra nycirkus är häftigt. Punkt. Den Montrealbaserade gruppen Les 7 doigts de la main (De sju fingrarna) kastar sig runt i en råare form av nycirkus. Enligt utsago har publik runt om i världen bokstavligen tappat andan.

16
Mary Kingsley av Charlotta Grimfjord Cederblad och Marika Lagercrantz, regi Robert Jakobsson, Teater Albatross på Tokalynga Teaterakademi, Ätran
Den engelska antropologen Mary Kingsley trotsade konventionen när hon reste som ensam, vit kvinna i Västafrika i slutet av 1800-talet. Hon kritiserade sina landsmäns fördomar om afrikanerna – hon som kvinna kunde kanske bättre identifiera sig med undersåtarna i kolonierna. Nu finns familjeföreställningen om henne full av dans och levande musik.

18
Britney is dead. Hail Britney! av Jörgen Dahlqvist, regi Jörgen Dahlqvist, Teatr Weimar, Malmö
Inte bara paparazzifotograferna och skvallersidorna frossar i Brittan. Kulturvärlden också – det skrivs både poplåtar och pjäser om henne. Till exempel Teatr Weimars, som vill undersöka mytologiseringen av popikonen Spears, och därmed även själva begreppet identitet. Vi tar gärna del av undersökningsresultatet.

Plutôt la vie av Lena Josefsson och Kompani Raande-Vo, regi Lena Josefsson, Hjalmar Bergman-teatern, Örebro
En av Nummers skribenter har utnämnt koreografen Lena Josefsson till en ”riktig fighter” som alltid kommer igen. Kom igen Lena, trallar vi på redaktionen. Men allvarligt, kom igen du också: se mångkulturella Plutôt la vie om inte i Örebro så på Dansens Hus i Stockholm eller på turné under hösten.

Jan Schaman går på stan av Richard Turpin, regi Benjamin Moliner, Teater Tribunalen, Stockholm
Den andra av Tribunalens vårpjäser, den här av Richard Turpin. En titel på rim, en mystisk forskare i parapsykologiska frågor med politisk inriktning och ett löfte om att detta blir vårt eget uppvaknande … ja, vi känner oss faktiskt redan piggare.

Ålderdomshemmet av Ivar-Lo Johansson, regi Stefan Ridell, Teater Halland, Träslovsgården, Träslöv
På ett svenskt ålderdomshem i femtiotalets början upptäcker föreståndarinnan att den avlidna kvinnan kanske fortfarande lever. Ivar Lo Johanssons berättelse handlar om hur en gammal människa kommer i kläm mellan vården och värdigheten.


Freddie Wadling i Korpen. Foto: Aorta

19
Korpen av Edgar Allan Poe, regi Sven-Åke Gustavsson, Göteborgs stadsteater, Göteborg
Skräck med rock verkar vara sista skriket i Göteborg. Förra månaden var det Stephen King-teater med musik av Silverbullit-Simon Ohlson, nu blir det Edgar Allan Poe-kabaret med Freddie Wadling. Favoriten Ruth Vega Fernandez från Upp till kamp och Storstadsljus är med också.

Mordet på Marat av Peter Weiss, regi Tobias Theorell, Stockholms stadsteater, Stockholm
En ensemble som Nummer formligen älskar: Andreas Kundler, Lennart Jähkel, Nadja Weiss, Lena B Eriksson, Nadja Mirmiran och massa andra! Och i en pjäs som vi älskar. Mordet på Marat kan vara en aprilskräll.

Voices av Tommi Kitti och Susanne Jaresand, Skånes dansteater på Malmö Opera, Malmö
Två koreografer som bägge jobbar nära musiken delar kväll, det tycker vi låter spännande. Tommi Kitti har dessutom en sångare och en poet inblandad i sitt verk – kan knappast bli trist för någon smak.

20
Doverie av Louise Bjurholm och Henrik Agger, Cirkus Cirkör på Landskrona Teater
Tillit heter doverie på ryska och det är väl en av förutsättningarna för att göra en bra cirkusföreställning gissar vi. Två Moskvainspirerade luftakrobater gör detta tredje projekt i Cirkus Cirkörs samarbete med Landskrona kommun.


The young ladies of … av Taylor Mac. Foto: Taylor Mac

21
The Young Ladies of … av Taylor Mac, Sagateatern, Linköping
Humor, tragedi och politik. Krig, kärlek och patriarkat. Taylor Mac, gender bender-performanceartisten från New York var i Sverige förra året med The Be(a)st of Taylor Mac. Nu är han tillbaka med en ny enmansshow på kort Sverigeturné (som även inkluderar Lund, Umeå och Stockholm).

25
Den bergtagna av Victoria Benedictsson, regi Jens Ohlin, Strindbergs Intima teater, Stockholm
Jens Ohlin och Hannes Meidal har övergett Franz Kafka och Albert Camus för Victoria Benedictsson. Vi hoppas bli bergtagna av detta samarbete mellan Teater Galeasen, Strindbergs Intima Teater och Limbo.

Purge av Sofi Oksanen, regi Mika Myllyaho, Elverket, Stockholm
Trafficking, ryska maffian, ett nyligen självständigt Estland och två kvinnor som båda utsatts för sexuellt våld. Allt i en pjäs som hade urpremiär på finska nationalteatern i Helsingfors förra året. Dramatikern, Sofi Oksanen, är ett ungt, estniskt stjärnskott, kanske mest känd för romanerna Stalins kossor och Baby Jane.  

26
Skådespelerskan av Anne Charlotte Leffler, regi Sara Giese, Stockholms stadsteater, Stockholm
Vad är hetare än en pjäs av en kvinnlig artonhundratalsdramatiker just nu? En pjäs av en kvinnlig artonhundratalsdramatiker med koreografi av Malin Hellkvist Sellén. Dessutom med trion Elisabet Carlsson, Ann Petrén och Lotta Östlin Stenshäll från feministiska fullträffen Den smala vägen.

Birgitta Pelikan efter August Strindberg, regi Pontus Stenshäll, Moment teater, Stockholm
Om du som vi kan höra Mathias Olssons Birgitta, en av kroggästerna från Momentuppsättningen av Faust, i ditt inre (”Om jag är karltokig, så får jag väl vara karltokig då”) är du väldigt nyfiken på vad hon gör i Strindbergs Pelikanen. Pontus Stenshäll har visst stoppat in henne där.

30
Dubbelgångaren av Fjodor Dostojevskij, regi Maria Selander, Pygméteatern, Stockholm
Skrämmande grejer när huvudpersonen möter en dubbelgångare i den här Sverigepremiären. Från att ha varit neurotisk blir huvudpersonen psykotisk. Nummer tackar inte nej till lite galenskap!

Nummer.se

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare