PARIS. Mats Ek är en av vår tids stora, mycket stora
koreografer.
Det säger den största franska dagstidningen Le Figaro efter uruppförandet av Eks L’Appartement på Garnier-operan i Paris. Den franska pressen hyllar enstämmigt den svenske koreografen vars banbrytande versioner av Giselle, Törnrosa och Svansjön tidigare skrivit danshistoria inte minst för den traditionsbundna franska publiken. Med L’Appartement låter Mats Ek den klassiska dansen ta ett steg mot de kalla vatten som verkligheten utgör genom en serie tablåer som handlar om vardagens triviala objekt och återvändsgränder där drömmarna tar slut. Baletten har skrivits särskilt för Parisoperans dansare, och inväntades med spänning av en publik vars förhoppningar om en rik och annorlunda koreografi åter har infriats genom Eks dynamik och högst personliga stil.
Lika entusiastiskt mottagande som dansen har också den i Frankrike nästan okända Fläskkvartetten, som ackompanjerar baletten, fått; genom en mosaikartad, polyfonisk komposition ledsagas dansen genom de dagliga ting som är så banala att de fullt uttryckta överskrider gränsen till det smärtsamt absurda. Dagens svenska skapare är mer än välkomna i Frankrike.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Recensioner
- Metropolis, Kulturhuset Stadsteatern
-
Född ond, Brunnsgatan Fyra
-
Skuggland, Dramaten
-
Ronja Rövardotter, Kulturhuset Stadsteatern
-
Tartuffe, Göteborgs stadsteater
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...