I prinsessförlovningars tid riktar även Boulevardteatern extra ljus på denna mycket speciella yrkesgrupp. Vad gör de egentligen de där prinsessorna? Mer än stassar runt i rosa kjolar och prinsesskrona, väljer bland klänningar och smycken ur jättelika garderober?
Ja, nu är ju prinsessan i Per Gustavssons illustrerade nutidsklassiker – hon som fått sceniskt liv i Ika Nords regi – i första hand inte en riktig prinsessa, utan en perfekt identifikationsikon för vilken flicka eller pojke som helst som rotar i den genusladdade utklädningslådan.
Ulf (Ulf Montan) protesterar inledningsvis och vill leka superhjälte istället, men okej då – om nu huvudrollen i sagan denna gång är prinsessans så är det väl bara att kränga på sig tyllstassen.
Och så far vi tillsammans med honom och Aja Rodas, på resa i prinsesslandet. Deras klänningar går visserligen åt rosa, men nog är de tillräckligt oömma för att både bekämpa drakar, boxas och spela hockey i.
Jörgen Aggeklints originalmusik ledsagar från barock till värstingstrions barbershop, där rimordet ”terapi” är ett gott exempel på hur scenversionen vuxenblinkar vidare där boken slutar. Vuxen adressat har också snacket om de antibakteriella våtservetter som, i svininfluensans tid, lär behövas för varje hövligt handskakande prinsessa.
Men visst finns det också rikligt med guld och godis för barnen i den sagoskimrande värld som ensemblen bjuder in i. Och när det, precis som i verkligheten, drar ihop sig till prinsessbröllop, har prinsessan galant räddat sin prins. En så lycklig genustvist på sagan är förstås värd att fira med prinsesstårta. Rosa!