Janne Widmark är utbildad filmmanusförfattare vid Dramatiska institutet. Avgångsfilmen var den uppmärksammade och oväntade kortfilmen Kung Konrad. Det här är hans första teaterprojekt:
– Men jag har alltid sagt att om jag ska jobba med teater vill jag jobba med Profilteatern. De gör bra teater utan att försöka vara något annat än teater.
Premiären är planerad till oktober i år. Rysaren ska handla om spöken, mardrömmar och skuld. Skräckvarelser lyder under regler, varulvar förintas med silverkulor och vampyrer med kors och vitlök:
– Regeln här är att man bara kan bekämpa spöken med sanningen. Men då måste de också acceptera sanningen, säger Janne Widmark lite hemlighetsfullt.
Trolleri
En skillnad mellan teater och film är tricken och överraskningarna som behövs i en rysare.
– I film använder man specialeffekter – i teatern är det nästan trolleri.
Till inspiration i manusförfattandet har Janne Widmark långa listor på olika tricks från Profilteatern. Under arbetet med En kvinna i svart testade gruppen mängder av saker som inte kom med i den slutliga föreställningen. En annan skillnad mellan teater och film är interaktiviteten och möjligheten att nyttja fler sinnen än syn och hörsel. Känsel och luktsinne kan vara nog så effektiva arbetsredskap i en rysare.
Vad vill du att publiken ska känna?
– Rädsla är väl bra? Historien ska vara gastkramande och publiken ska bli överraskad – där de sitter, säger Janne Widmark.