Recensioner [2005-10-26]

Pudel på Dansens hus

RECENSION. Att Dorte Olesen är den enda svenska koreografen som förtjänar att kallas dekadent visar hennes nya föreställning Pudel, som förbehållslöst ger fingret åt top model-samhället och alla Paris Hilton-kopior.

Med modellens struttande steg kliver Kristiina Viiala runt på scenen med en förundrad liten vit kungspudelvalp i famnen. Ett efterlängtat lustmord på trenden med minihunden som accessoar. Valpens hjälplösa acceptens för in en känsla av sårbarhet som reflekteras i Charlotta Öfverholms naket öppna ansikte när hon tillsammans med den elegante dekadenten Lindy Larson oupphörligt intar poser, som lika oupphörligt fotograferas av Anna Diehl.
   Dubbeltydigheten i den hårt skruvad föreställningen blir en reflektion av den nära-panik-känsla som bubblar under posörsamhällets hårdblanka yta, en yta som Olesen spränger i tusen miljoner små hundkexbitar med hjälp av egensinnigheten hos den unge breakdansaren Thor Khodayari och de stora vita kungspudlarna. Att allt detta dessutom inramas av Frida Hyvönens suggestiva sång får mig att gå i spinn av förtjusning.

Lena Andrén

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare