Pudrade posörerTjusiga kostymer och påfåglig dandyism dominerar i Östgötateaterns uppsättning av musikalen Röda Nelikan
Recensioner [2007-10-02]

Pudrade posörer

Röda Nejlikan av Nan Knighton efter Baronessan Orczy
Scen: Östgötateatern
Ort: Östergötland
Regi: Stina Ancker
Scenografi: Ilkka Isaksson
Medverkande: Richard Carlsohn, Katarina Giotas, Peter Gröning, Jonas Schlyter, Peter Sundberg/Nicolas Silversköld, Jesper Barkselius, Joacim Hedman, Fredrik Giertz, Gustaf Appelberg, Karin Oscarsson med flera
Kostym: Agneta Skarp
Länk: Östgötateatern


Förmår verkligen Röda Nejlikan gäcka loss ända in på 2000-talet? En dammig klassiker från 1905, dramatiserad och filmad i omgångar. För äldre generationer lika mycket en skapelse av Leslie Howard som av baronessan Orczy. Broadwaymusikal 1997 och säsongens storsatsning på Östgötateatern.

Svarta nejlikor, röda, vita – vad står han egentligen för, ”that damned elusive Pimpernel”?
   Spänning, förstås. Kring hjälten, kvinnan och skurken. Hederlig, gammaldags ondska under franska revolutionens pöbelfärger. Romantik med utrymme för glöd. Humor. Lättsmält musik och en förklädd historisk miljö som bäddar för hemligheter.


För så vitt man inte väljer en mer avskalad väg. Lyfter fram terror, förtryck, moral, ansvar, mod, kärlek och går in för nutidsanpassat.
   Å andra sidan, Röda Nejlikan som musikal tycks kräva sin melodramatik, och som uttrycket säger: “Vad som är för dumt att sägas, måste sjungas” (Beaumarchais).  Fast, medges: Magnus Lindmans översättning av Nan Knightons manus har sina lysande ironiska poänger: ”vill du bli en musketör, lär dig allt om sybehör”.
   Östgötateatern och Stina Ancker (regi) bjuder först som sist på överdådigt kostymerad och musikalisk fest. Låt vara att Frank Wildhorns musik är förutsägbar och ensartad; röstresurserna är suveräna: Musikalproffset Richard Carlsohn (Röda Nejlikan), operaskolade Katarina Giotas (Marguerite), dovt laddade Peter Gröning (Chauvelin).


Slösande är även Ilkka Isakssons scenografi och Agneta Skarps kostym. Ett trikulärt konglomerat av välsvarvad rokoko à la Boucher, Watteau, Gainsborough, med inslag av galanta tillställningar och fri empire, och mörkerlagd goth-känsla. Uppsvassat av en påfåglig dandyism hos snobbar som jobbar under cover för att rädda franska aristokrater undan Mme Giljotin.
   Men vad har hänt med uppsättningens inre liv? Med samspelet och mystiken. Tyvärr inte mycket som når förbi gesternas poser. Som om hela projektet råkat fastna nånstans mellan pudrad peruk, vassa bilor och energislukande solon.
Som om kärleken, en gottepåse av ballader, har blivit mer tam än sensuellt undertryckt. 


Och hur funkar kopplingen till vår tids ondska? Glöm det. Tunn i dynamiken. Påkostat tjusig i äventyret.

Margareta Wiman

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (2 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1