Recensioner [2006-03-30]

Rädsla äter själen på Teater Giljotin

RECENSION/TEATER. Vad händer när en ung invandrarkille från Marocko inleder en kärleksrelation med en vit, medelålders städerska?    Inte bara kvinnans barn flippar ut, utan även grannar, vänner och affärsbiträden i parets närvaro bidrar till att fördöma och moralisera - om än bara med blickar.

Teater Galeasens iscensättning bärs i mycket upp av Cecilia Nilsson som beige änka med förträngda behov.
   Men kärleken mellan henne och El hedi ben Salem (Ruben Lopez) borde få ta mer plats. Som scenerna nu är uppbyggda så försvinner den alltför ofta ut i periferin, såväl rumsligt som mentalt. Föreställningen tenderar istället att bli ett slags släng-i-dörrar-tragedi där folk kommer och går ut och in från dörrar och fönster utan någon synbar mening – sammanlagt figurerar tio personer på scenen. Som åskådare hade jag önskat att det intima samspelet mellan Emmi och Salem hade fått fördjupats och bottna i någonting mer än bara ett flyktigt möte.
   En stor behållning är ändå att Jens Sethzmans scenografi, bestående av löst utslängda caféstolar, låter publiken bli en lika stor del av föreställningen som skådespelarna. Det konstanta neonljuset i taket får oss att betrakta de övriga åskådarna vare sig vi vill eller inte. Vi och dom, betrakta eller betraktas? Hur stor del av samhällets blick är egentligen den enskilde individen? Att tiga är också att delta. Det blir man varse om på Teater Galeasen. Gå dit och påverka.

Ylva Lagercrantz

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare