Ringen är slutenKatarina Dalaymans Brünnhilde tar andan ur Nummers recensent. I och med Ragnarök finns en ny, komplett Nibelungens ring att njuta på Kungliga Operan.
Recensioner [2007-09-17]

Ringen är sluten

Ragnarök (Götterdämmerung) av Richard Wagner
Scen: Kungliga Operan
Ort: Stockholm
Regi: Staffan Valdemar Holm
Scenografi: Bente Lykke Möller
Medverkande: Lars Cleveman / Pär Lindskog, Gabriel Suovanen, Hans-Peter König / James Moellenhoff, Ketil Hugaas, Katarina Dalayman, Lena Nordin, Helene Ranada, Marianne Eklöf, Annalena Persson, Karin Ingebäck, Susann Végh, Karin Lovelius, Kungliga Operans kör
Länk: Kungliga Operan


I och med premiären av Ragnarök, den sista delen av Richard Wagners operaföljetång Nibelungens ring, har nu Kungliga Operan en operakvadrupel som kommer att fylla salongen i många år framöver.

Hjälten i Ragnarök, ett maratonverk om fyra timmar och fyrtio minuter, är dirigenten Gregor Bühl som får Kungliga Hovkapellet att göra sitt yttersta ända till sista takten. Bühls inkännande tolkning är nyanserad och bra på att lyfta fram sångarna. Däremot verkar regissören Staffan Valdemar Holm och scenografen Bente Lykke Möller ha kroknat. Scenografin är stum och jag saknar charmen och påhittigheten från de tidigare verken. Ljuset är fantasilöst och de konstant återkommande filmsekvenserna blir allt för ofta rent illustrativa.
   Regin växlar mellan övertydlighet och bristande personinstruktion, vilket leder till några rejäla regimässiga kraschlandningar. Men här och där blixtrar det till i sceniska fullträffar, vilket till stor del är tack vare de eminenta sångarna som genomgående håller hög kvalité.


I rollen som Brünnhilde, valkyrian som blivit kvinna, skapar Katarina Dalayman ett mångbottnat och berörande porträtt av ett psykologiskt förlopp som rör sig från högsta lycka till djupaste förtvivlan – och insikt. I avslutningen när hon är ensam på scenen förlöser hon dramat som under några svindlande minuter uppnår en närmast andlös förtätning.
   Dramats ondskefulle spelledare är Hagen, som gestaltas av Hans-Peter König. Det är en sångare som har allt, en magnifik röst, en absolut närvaro och som därtill kan agera så att minsta detalj går fram. Den svärta han skapar kring sin gestalt i monologen i avslutningen av första akten gör Hagen till ett emotionellt svart hål. Königs skicklighet och karisma leder till att Hagen – dramats skurk – får min sympati snarare än hjälten Siegfried. Några andra som också väcker sympati är syskonen Gunther (Gabriel Suovanen) och Gutrune (Lena Nordin). Men de skulle ha haft en tacksammare uppgift om de inte gjorts till handikappade på ett sätt som allt för ofta touchar det lyteskomiska. Den mest otacksamma uppgiften av alla har Lars Cleveman i rollen som Siegfried. Trots att han verkligen kämpar är rollen många nummer för stor och hans gestalt får aldrig någon trovärdighet utan hamnar obönhörligt i skuggan av König i kampen om vem som är verkets alfahanne.


Det bestående intrycket av denna nya version av Nibelungens ring är att det råder en skriande brist på Wagnertenorer. Varken Valkyrian, Siegfried eller Ragnarök har haft tenorer som förmått fylla rollerna Siegfried och Siegmund. Det gör att verken inte når sin fulla potential trots att de i övrigt är väl besatta röstmässigt.
   Men på det hela taget har Staffan Valdemar Holm åstadkommit en lättillgänglig tolkning av Wagners ring som lämpar sig för nybörjare – och därmed för den nya publik som operahuset och operakonsten så väl behöver.

Lena Andrén

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare